AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Var på en butikk i dag. De har veldig stor parfymeavd. Selger alt mulig. Det er jo svært lite som er pprodusert i Norge,så alle pakker og ting er jo på engelsk. Mye er nytt,og folk aner ikke hva det er. Jeg og flere så på flere pakker,esker osv. Jeg er ikke flink i engelsk,og så mange andre også som stusset. Må være svært uheldig for eldre. Alle hyllelapper var merket på engelsk. Vi er i Norge,når alle pakninger er på engelsk,så bør de vel ha hyllelappene på norsk?
Eske Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Står det ikke som regel bare produktnavn og pris på slike lapper, da? De fleste produkter har jo engelske navn, og slike skal ikke oversettes. Regner med betjeningen hjelper deg om du lurer på hva noe er
Gjest mari kontrari Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Så vidt jeg har fått med meg leder sminke- og motefolket an når det kommer til å ikke "gidde" å bruke norske ord på ting. Snart er det ingen som husker ordet sminke lenger heller, det er make up som gjelder. Men skjønner godt at du syns det er irriterende, jeg kan faktisk syns det er litt vanskelig å finne ut av sminke og kremvokabularet i blant, og jeg hadde ingen problemer med å skrive masteroppgaven min på engelsk. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Så vidt jeg har fått med meg leder sminke- og motefolket an når det kommer til å ikke "gidde" å bruke norske ord på ting. Snart er det ingen som husker ordet sminke lenger heller, det er make up som gjelder. Men skjønner godt at du syns det er irriterende, jeg kan faktisk syns det er litt vanskelig å finne ut av sminke og kremvokabularet i blant, og jeg hadde ingen problemer med å skrive masteroppgaven min på engelsk. De bruker samme navnet på hylleetikketter som står på produktet. Har observert det andre plasser også. tror de mister mye salg pga dette. Jeg gir iallefall opp. Nye produkter som en ikke vet hva er,aldri hrt ordet osv,titter ned på hylleetikketten,så står det samme pluss pris. Jeg kan forså det p en flyplass til en viss grad. Ser på Gardermoen, den store taxfreebutikken så er alt på engelsk på hyllelappene. Vil tro det er mest Norske innom butikken. Og de som abselitt skal ha engelsk ser jo på selve produktet hva det er. Hvorfor gjør butikkene dette? Vi er i Norge
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 Står det ikke som regel bare produktnavn og pris på slike lapper, da? De fleste produkter har jo engelske navn, og slike skal ikke oversettes. Regner med betjeningen hjelper deg om du lurer på hva noe er Denne store butikken har ikke betjening rundt om i butikken som hjelper. Syns du det er litt rart at det skal stå på Norsk da? Det var et produkt jeg lurte på, det var langt til kassen, og ikke sikkert hun som satt der hadde peiling
Eske Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 (endret) Denne store butikken har ikke betjening rundt om i butikken som hjelper. Syns du det er litt rart at det skal stå på Norsk da? Det var et produkt jeg lurte på, det var langt til kassen, og ikke sikkert hun som satt der hadde peiling Neida, sånne butikker finnes selvsagt, og det er jo dårlig. Samtidig tenker jeg at produktnavn er som egennavn - de skal ikke oversettes. Jeg mener ikke at det hadde gjort noe med en kort beskrivelse (et par ord) om hva produktet er (f.eks "Joico K-Pak Deep Penetrating Reconstructor Treatment for Damaged Hair - hårkur") men jeg er ikke for å endre faktiske navn. Den norske siden til nettbutikken Strawberrynet gjør nemlig dette (via Google Translate riktignok) og det er helt grusomt vanskelig å faktisk finne ut hvilke produkter som er hvilke når navnet er endret. Jeg ser for meg at butikkpersonalet kunne slitt med det samme når det kom til plassering av varer, og tror ikke at en helt norsk "hylleetikett" ville vært en god løsning - men at en liten tilføyelse av produkttype på norsk kunne vært gunstig. Endret 11. mai 2012 av Eske
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå