Gå til innhold

bytte av p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg vært hos legen. Og der var det 30min forsinkelse. Jeg sa som sant er at jeg har lagt på meg en del og får så uren hud av Trionetta. Og at jeg kunne tenke meg å prøve et annet merke. Han foreslo da Diane. Og han sa at det egentlig ikke er en p-pille, men et kvisemiddel til jenter. Hva med Yasmin da, sa jeg. Jo, kanskje det var et bedre alternativ, sa han. Så da ble det Yasmin siden han syntes det hørtes bedre ut siden det var en p-pille. Så da fikk jeg resept på 1 år og skulle bare ta kontakt med han igjen hvis det ble noe.

Men så stilte jeg han et spørsmål... Når virker pilla? Og jeg sa at jeg hadde hørt at noen p-piller tar 14 dager før den virker, mens andre virker med en gang. Er det noen som veit dette? For legen min fant ikke særlig ut av dette :-( enda han så i legeboka. Han sa at han trodde den skulle virke med en gang siden jeg gikk over fra en annen p-pille. Han forklarte meg at jeg skal ha neste mens som vanlig og den dagen jeg egentlig skulle tatt første pille på Trionetta brettet, så skal jeg i stedet ta første pille på Yasmin brettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier noe! Men jeg har intrykk av at vanlige folk veit mere enn legene i de fleste av tilfellene. Synd det skal være sånn!

Skrevet

Kan begynne å lure på om noen leger har fått lisensen sin i posten...

Om du gått på p - piller fra før så skulle den nye pillen virke fra første dag om du ikke har opphold.

(Diane er et meget godt altenativ om du har uren hud, ikke er over 35 og ikke røyker... )

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har ikke hatt noe opphold. Skal begynne rett på et nytt merke fra Trionetta.

Jeg er mest plaga med vekta egentlig. Og Trionetta og Yasmin er jo to forskjellige typer p-piller så vi får se hvordan dette går i første omgang. Om jeg får det bedre.

Jeg er forresten snart 23 år og har aldri røyka.

Skrevet

I produktomtalen til Yasmin står det følgende om å begynne på Yasmin etter andre p-piller:

* Overgang fra andre perorale kombinasjons-p-piller.

Behandlingen med Yasmin bør starte dagen etter den vanlige tablettfrie perioden eller placebotablettperioden til det tidligere kombinasjonspreparatet.

* Overgang fra en metode som kun inneholder progestogen (minipille, injeksjonspreparat, implantat).

Kvinnen kan gå over fra minipillen på en hvilken som helst dag (fra et implantat på dagen det fjernes, fra et injeksjonspreparat når neste injeksjon skal gjøres).

Du finner mer informasjon på www.legemiddelsiden.no.

Catzy

Skrevet

Ja, det har jeg også lest... men når er den sikker? det finner ikke jeg ut noe om.. Er den sikker etter første pille eller først etter 14-dagers bruk?

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe annet enn at p-piller er sikre fra dag 1.

Jeg har gått på Trionetta lenge nå og har begynt å få litt problemer med dem, så jeg gleder meg til å begynne på Yasmin snart! Håper det blir bedre. Legen min sa ikke noe spesielt om Yasmin.

Skrevet

Jeg var også hos legen i går for å bytte p-piller. Er visst en del av oss for tiden. :ler: Jeg også måtte vente i en halv time før jeg fikk kommet til. :roll:

Hos fastlegen min, som jeg aldri har sett, er det sånn at de er undervisningsklinikk også. Det betyr at hver 6 måned kommer det en ny turnuskandidat og at det kan hende studenter som ikke har starta turnus er med på konsultasjonen for å lære. Jeg har kun vært hos turnuskandidater når jeg har måttet gå til fastlegen. De må bla litt oftere opp i boka, ja. Forståelig nok. Men det slo ikke den gangen jeg måtte til legevakta for å få resept. Legen..eh..turnuskandidaten som var fra "gudene vet hvor" kunne ikke skrive resept, ikke visste han at det er lurt å måle blodtrykket og når jeg sa i fra fant han ikke måleren. :o

Nok om det... Jeg har i likhet med andre her inne hatt problemer med Trionetta. Nei, jeg har ikke blitt gravid, så de har jo funka.. Tingen er den at jeg i likhet med andre har fått mere problemer med huden min. Det er nok at jeg må slite med seborreisk eksem om jeg ikke skal prøve å bekjempe fet hud på det samme stedet jeg tørker inn når eksemen blomstrer. Og lyst? Hva er det? Det er sånn som må dras frem.. :-? Jeg ville også bytte til Yasmin, siden jeg har hørt så mye positivt om den. Det var helt greit. Beskjeden var bare begynn på dem neste gang du skulle ha startet på et nytt trionetta brett. Eneste jeg fikk vite er at det er en anelse høyere risiko for blodpropp, men sjansen er i utgangspunktet liten. Dessuten har jeg vært røykfri i over en uke, så hvis jeg klarer å fortsette med det så er det ingenting i veien for at jeg tar Yasmin i stedet for Trionetta. :D

Vi burde hatt vår egen klubb her.. P-pillebytte klubben på KG! :hoho:

Skrevet

Godt å høre at vi er flere i samme båt :-)

P-pille klubben... hehe! :-D

Men det er godt man har et sted man kan spørre om råd og sånt... Er ikke alt det er så lett å finne ut av.

Skrevet

Hvis du gjør som legen sier og tar den nye pilla som om det skulle vært den gamle, er du sikker fra dag en! Men sånn som meg so slutta og vil begynne på nytt..., må jeg vente to uker!

Mener legen min sa det til meg!

Skrevet

Hvis du gjør som legen sier og tar den nye pilla som om det skulle vært den gamle, er du sikker fra dag en! Men sånn som meg so slutta og vil begynne på nytt..., må jeg vente to uker!

Mener legen min sa det til meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...