The Kitten Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Grammatikkprofessoren min sa en gang at man kan utelate verbet på norsk, på samme måte som på russisk. Han begrunnet det med at hvis en treåring sa "gutt stor" vil man automatisk skjønne at gutten mener "gutten er stor," men er dette riktig? Greit nok at man vil forstå det, men det betyr ikke at det er grammatisk korrekt. Jeg har aldri lest en setning hvor verbet er utelatt.
Grønt blad Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 (endret) For at det skal være en setning MÅ det være et finitt verbal (verb) der. Man må vel også ha subjekt, om jeg ikke husker feil. Lagt til: Jeg klarer ikke finne kilder på dette akkurat nå, men jeg vil tro det står i Norsk referansegrammatikk, Norsk grammatikk (av Svein Lie) og andre bøker om norsk grammatikk. I enkelte tilfeller kan det finitte verbalt være utelatt, men det gjelder vel hovedsaklig i en periode med to setninger, der det finitte verbalet står i første setning og også passer i den andre setningen. gutt stor er i beste fall en ufullstendig setning. Ja, man skjønner hva barnet mener, men det betyr jo ikke at det er en grammatisk korrekt setning. Endret 11. mai 2012 av Grønt blad 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Det er subjektstvang norsk. Gutt stor er ikke riktig, men hva med f.eks Fin bil? Man kan droppe verbet, uten at det blir riv, ruskende galt.
The Kitten Skrevet 11. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 11. mai 2012 Det er subjektstvang norsk. Gutt stor er ikke riktig, men hva med f.eks Fin bil? Man kan droppe verbet, uten at det blir riv, ruskende galt. Her er jo ordstillingen snudd om. Ville du sagt "bil fin?" 1
Grønt blad Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 Det er subjektstvang norsk. Gutt stor er ikke riktig, men hva med f.eks Fin bil? Man kan droppe verbet, uten at det blir riv, ruskende galt. Fin bil er ikke en setning, men kan være et setningsledd, f.eks. Jeg synes du har fin bil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå