Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk som naver blir sett ned på, men hva er galt med mye fritid og penger inn på kontoen uten å gjøre noe som helst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snylte-aspektet i det kanskje? :filer:

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snylter ikke. De jeg "snylter" på har jo bestemt at vi skal ha dette systemet.

Gjest Bobler
Skrevet

Fordi vi som faktisk jobber og betaler skatt ikke ønsker å bruke skattepengene på mennesker som sitter på ræva hele dagen fordi det er kjipt å jobbe.

Nei hvorfor bidra til samfunnet når man kan sitte å drive dank hele dagen. :filer:

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror nok du opprettet denne tråden bare for å provosere.

Men: det er selvfølgelig galt fordi man "lurer" til seg penger man ikke skal ha. Vi er så utrolig heldige i Norge som har det sikkerhetsnettet vi har, det er folk som tenker slik som deg som kan føre til at hele systemet raser. Og DET er ekstremt egoistisk med tanke på de som er syke, gamle +++. Derfor.

• Liker 10
Skrevet

Jeg snylter ikke. De jeg "snylter" på har jo bestemt at vi skal ha dette systemet.

Hvis du er arbeidsfør, men ikke gidder å jobbe - da snylter du! Systemet er til for de som ikke kan eller ikke får seg jobb..ikke for folk som syns det er digg med mye fritid og penger på konto man ikke har gjort en dritt for å få.....

• Liker 4
Skrevet

Om problemet ditt er at du er forbanna fordi du må betale skatt når du jobber, så sett igang med å engasjere deg politisk i DLF eller noe sånt. Mest håpløse jeg vet om er folk som klager og klager uten å verken stemme ved valg eller engasjere seg på andre måter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trygdesnylting er helt naturlig i en velferdsstat. Man kan gjerne klage over at det finnes trygdesnyltere, men det hjelper like mye som å klage over at man blir våt når man går ut i regnet uten regnfrakk og paraply.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det frister stadig mindre å jobbe. Får jo omtrent like mye for å ikke jobbe. Er det rart mange fristes av 100% fritid og samme lønn?

• Liker 2
Skrevet

Det verste med det er at folk som forventer at jeg skal jobbe mens andre sitter på rævva har ingen ære. De eier ikke respekt for landet vårt og de verdiene nordmenn har skapt ved hardt arbeid. De skjønner ikke at de bør skamme sieg engang. Jeg er flau på deres vegne.

Tankegangen som baserer seg på hva landet kan gjøre for deg skaper ikke verdier, det er motsatt.

• Liker 4
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Om alle skulle tenke slik som deg, hadde det ikke blitt noen penger, og ingen som hadde betalt skatt, så du kunne fått de pengene. Men så langt tenker vel ikke du . Skal mine skattepenger gå til slike som deg som bare sitter på ræva for at du ikke gidder å jobbe?

Skal vi jobbe og slite ræva av oss for at du skal få frihet ?

Tenk deg om!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo flere trygdede det blir, jo mer må de som ennå velger å jobbe betale i skatt for å finansiere de som går på trygd. Så dette er en ond spiral. Det er ikke vanskelig å forstå at denne karusellen må ende i helvete.

Skrevet (endret)

De er uten ære og burde ikke ha retten til å få lov til å kalle seg nordmenn.

Endret av Liquorice
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes faktisk litt synd på folk som ikke jobber i det hele tatt. For noen kan det vel i teorien funke, men jeg tror ikke at lediggang er noe positivt i det lange løp. Jeg vet i alle fall at jeg hadde følt meg både ensom og frustrert dersom jeg ikke hadde en jobb å gå til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at landet ditt er på vei til Helvete når "å nave" har blitt et eget verb.

• Liker 11
Skrevet

Spørsmålet blir vel heller hvorfor "nave" når du kan jobbe? Et liv uten jobb blir vel fort meningsløst og kjedelig? Mye fritid og penger inn på kontoen uten å gjøre noe som helst for det høres bare gruelig trist ut spør du meg. Mye penger blir det vel heller ikke ut av det (for den som bryr seg om sånt) . Jeg vil tro at hvis du er en av disse "naverne" så vil du fort finne ut at det ikke er godt for hverken det ene eller det andre. Lykke til videre i livet. Har du som mål å leke deg igjennom det tro at du kan gjøre ingenting å ikke få penger for det i lengden, så kan du trenge et lykke til.

• Liker 2
Gjest krabat
Skrevet (endret)

Det farlige med denne trenden er at folk fullstendig mister forståelsen for sammenhengen mellom produksjon og velstand. De som naver venner seg til å tro at det bare er å fylle ut noen skjemaer, og vips så har man penger til å kjøpe seg fancy varer som på magisk vis dukker opp i butikkhyllene.

Dette er deres virkelighet. Når virkeligheten kollapser rundt dem vil de reagere med vantro og sinne. Tro meg. I stedet for å brette opp ermene og begynne å jobbe igjen, vil de reagere med demonstrasjoner, hærverk og vold. Venstrevridde politikere vil utnytte dette ved å skylde på de få velstående verdiskaperne som er igjen i landet, som angivelig har blitt rike på andres bekostning. Disse stakkarene vil bli skattet i hjel slik at de til slutt flykter til andre land hvor verdiskapingen deres blir verdsatt av mer takknemlige mennesker. Så kan parasittene kose seg med sosialismen sin i fred.

Endret av krabat
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det frister stadig mindre å jobbe. Får jo omtrent like mye for å ikke jobbe. Er det rart mange fristes av 100% fritid og samme lønn?

Hvor i helvete får du samme lønn? Det de ungdommene snakker om som er "naving" er 3000 kroner i måneden. Og andre stønader fra nav er 66% av lønna. Med mindre du blir sykemeldt da, men det er bare lov 1 år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan, som syk men likevel i arbeid, gi deg massevis av gode grunner til å jobbe, f.eks:

*Du lærer deg å måtte samarbeide med andre mennesker som du ikke selv har valgt å ha rundt deg. Ikke bare er det sunt å ikke alltid få viljen sin, det er sunt å møte andres verdensbilder og lære seg å kompromisse og måtte leve opp til andres ønsker og å fordele tiden man har til rådighet.

*Mestringsfølelse. Å ha en jobb der du presterer og leverer gjør at du i lengden har masse mulighet til å bygge opp en selvtillit og en yrkesstolthet du ikke akkurat vil oppnå på samme måte ved å tralte hjemme uten å yte noe for andre enn deg selv. Psykisk gjør det noe med folk når de oppnår store og små mål på jobb:)

*Følelsen av å delta. Det er vel desverre ikke alle som sitter med ønsket om å bidra til samfunnet, og mange gjør det på andre måter, men å jobbe og betale skatt og vite at jeg er med på å legge noen få slanter i den store potten, får meg faktisk til å føle meg som et ålreit menneske:) Jeg har ikke dårlig samvittighet om jeg trenger legehjelp eller annet, og jeg føler at jeg stiller likt som andre rundt meg:)

*Sosialt samvær. Å omgås vennene sine er vel noe selv de som naver kan gjøre, men alle vennene dine er vel ikke trygdet/på stønad? De fleste jobber vel, og er ikke hjemme på dagtid for å henge rundt. Jobben er jo et sosialt sted der man lærer å kjenne flotte mennesker, mine beste venner har jeg tatt med meg fra ulike jobbsteder opp gjennom, og kunne aldri tenke meg å være foruten dem. Jeg tror det er god sosial trening å jobbe, som man ikke får andre steder, og som ikke kan sammenlignes med å være hjemme. De fleste av oss blir faktisk litt deppa (jeg blir alvorlig deprimert, faktisk) når vi ikke jobber over lang tid..

*Økonomisk. Du har det sikkert greit nå, men hva når vi skal pensjonere oss? Du kommer jo ikke til å ha på langt nær de samme godene som de som jobber og sparer til pensjon, når du har navet hele livet. Ikke bare har du det trangt nok nå, du får det ikke lettere når minstepensjonen kommer din vei :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i helvete får du samme lønn?

Rettelse: bedre lønn. Knepent, men den er bedre. Så hvorfor i h... skal man gidde å jobbe når man blir straffet for det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...