Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok..

Det har seg slik at jeg jobber på en restaurant og en take-away shappe som har samme eier. Og jeg føler at jeg liksom arbeider meg ihjel for ingenting.. Jeg jobber 260 timer på en måned og har 15 000 kr utbetalt per mnd før skatt, ligger vel på ca 12 400 kr etter skatt.

Men uansett jeg jobber 4 dager i uken i restauranten og 2 dager der jeg kun kjører. Eneste dagen jeg har fri er Mandagen og da kan jeg liksom ikke gjøre så mye uansett for alle andre er jo på jobb og skole. Tirsdagen er jeg på jobb fra kl 12:30 til 21:00 også har jeg enda mat leveringer etter 21 til kl 24.00. Onsdagen har jeg kun levering fra 12:00 til 21:00 og det samme med Torsdagen. Fredag har jeg jobb i restauranten fra kl 12:00 til 21:00. Lørdagen begyner jeg med levering fra 12:00 til 15:00 kl 15:00 begynner jeg i restauranten, hvor jeg jobber til 19:00 før jeg igjen har leveringer fra 19:00 til 21:00. Søndagen er også spesiell for da jobber jeg både i restauranten og med levering fra kl 13:00 til 21:00, men da begynner jeg med levering kl 12:00, altså har jeg dårlig tid i mellom der og ordne meg klar til å være på restauranten, men det er forsåvidt ikke problemet heller..

De dagene jeg har levering jobber jeg i bakvakt, å har ingen mulighet til å gjøre noe annet en å vente på akkurat det (leveringer). Så det jeg lurer på er vel egentlig om det er lov å jobbe så ekstremt og til den lille summen, i og med at det hadde vært samme takken om jeg var på jobb eller i hjemme de dagene jeg kun har leveringer, for leveringene kommer ganske hyppig etter hverandre.

Regnet vel ut at på vanlig tariff skal jeg ha iallefall 29 000 kr, hvis en regner med bakvaktene. Men per idag har jeg drøye 53 kr i timen for arbeidet jeg gjør! Å jeg er helt utslitt og kjenner at det begynner å slite meg ut psykisk, er så mentalt sliten at det hender seg at jeg nesten er på gråten før jeg skal på jobb. Og jeg har så lyst å slutte, men er avhengig av inntekt til lån og mat og alt annet man trenger.

Er det noen her som vet om det er noe jeg kan gjøre, eller noen jeg kan kontakte for å kanskje få det bedre? Har prøvd å snakke med han om dette og sjefen reduserte timene litt og ga meg en dag fri, før det jobbet jeg 360 timer altså 12 timer hver dag! All hjelp mottas med STOR TAKK!

Videoannonse
Annonse
Gjest Nuppdupp
Skrevet
:sjokkert: han utnytter deg til de grader. det er ikke lov å gi deg så lite i lønn. 53kr er ren utnytting og straffbart.
  • Liker 3
Skrevet

Herregud, skjønner ikke at du holder ut... Håper noen her kan hjelpe deg. Hadde slutta tvert om jeg var deg og hadde heller funnet en bedre jobb enn dette. 53 kr timen er jo bare helt sykt. Tilogmed lillesøstra mi på 15 får mer enn dette..... Nei, huff, håper du slutter og finner deg en mye bedre jobb!!!

Håper det ordner seg for deg :klemmer:

Skrevet

Må jo bare holde ut, er vanskelig å få seg jobb her hvor jeg bor. Også har man jo alle utgiftene i løpet av en måned og jek kan ikke risikere noe så framt jeg ikkr har lyst på det ene inkasso varselet etterdet andre -.- ja jeg håper også at noen her kan litt mer om arbeids lovene for jeg trenger virkelig hjelp :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å gi deg lite i timeslønn, det er jo du som sier ja og godkjenner arbeidsforholdene. Pålagt overtid skal derimot betales etter loven.

• Liker 1
Skrevet

Ja det vet jeg, men i arbeids avtalen min står det at jeg skal jobbe 22,5 timer på ukes basis, det et det jeg har skrevet under på og sagt ja til. Å da er jo både timelønn og arbeids tid veldig bra, men realiteten er så langt unna det som står i kontrakten min -.-

AnonymBruker
Skrevet

Ja det vet jeg, men i arbeids avtalen min står det at jeg skal jobbe 22,5 timer på ukes basis, det et det jeg har skrevet under på og sagt ja til. Å da er jo både timelønn og arbeids tid veldig bra, men realiteten er så langt unna det som står i kontrakten min -.-

Så ikke jobb mer, da. Sjefen din er kjip, men han er bare kjip fordi du lar ham være kjip.

Skrevet

Du har uansett ikke lov til å jobbe så mye, om enn du skulle fått betalt for det. Noe du ikke gjør nå. Enten så må du ta opp dette med sjefen din og si at du har full rett til å nekte å jobbe så mye, og at du vil ha endret arbeidsforholdene dine slik at de er i tråd med arbeidsmiljøloven. Eller du kan si opp. Hvis du trenger bistand i forhold til hva du kan gjøre og hvilke paragrafer du kan vise til, bør du kontakte arbeidstilsynet. De er faktisk veldig behjelpelige med slikt.

Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg sendt et anonymt tips til LOs-sommerpatrulje om dårlige kår på arbeidsplassen. Om de dukker opp skal du se sjefen din får fart på seg!

I første omgang kan du vel sende dem en mail? :)

Skrevet

Takk for svar, skal ringe arbeidstilsynet på mandag å høre hva jeg kan gjøre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...