AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Jeg jobber som pleieassisten på et sykehjem, og vi hadde en pasient som var veldig gammel og dårlig. I flere dager hadde hun åkket og stønnet seg, og vi var hele tiden inne hos henne for å gi henne drikke, litt mat, og å prate med henne. Men siden vi er få på jobb, og mange pasienter, var vi ikke hos henne hele tiden. Jeg hadde nettopp vært hos henne for å gi henne litt drikke, og å følge henne på do. Fulgte henne tilbake til sengen og pratet litt med henne før jeg måtte ta en klokke. Da jeg kom tilbake, så jeg at hun satt og sov i sengen, og jeg ville ikke vekke henne. Jeg tenkte at hun hadde godt av å sove, siden hun hadde det så vondt når hun var våken. Så jeg gikk videre til de andre pasientene, og gjorde forskjellige arbeidsoppgaver. Etter en liten stund igjen kom en pårørende på besøk, og han kom sjokkert ut igjen fordi moren hans var død. En sykepleier pratet med han, og etter en stund så gikk han. Etterpå kom hun å kjeftet på meg fordi jeg ikke hadde passet på. Så da sitter jeg her og føler meg helt elendig, fordi den pårørende var lei seg for at ingen var der da hun døde ... Vet ikke hva jeg kunne gjort annerledes, tenker på det om og om igjen. Om ikke den klokken hadde ringt, om jeg hadde vært raskere. Og jeg tenker på at jeg burde sjekket om hun var død da jeg trodde hun sov... Jeg ville henne bare godt med den tanken, siden hun hele tiden åkket og stønnet og hadde det så vondt når hun var våken. 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Ikke tenk på det. Det var ikke din feil. Det er ingens feil at en som er syk og gammel dør. Og det er i alle fall ikke din feil at arbeidsforholdene ikke er bedre. Har selv jobbet på sykehjem og vi var skremmende få pleiere på veldig mange pasienter. Det var ingenting du kunne gjort annerledes. Og det var nok godt for henne å tilbringe sine siste dager et sted med folk rundt seg. Hun har nok sovnet stille inn. Hadde hun vært i uvanlige smerter regner jeg med at hun hadde klart å varsle på en eller annen måte. Sov nå. Det er sent Og hun er garantert smertefri og et bedre sted! 25
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Jeg er sykepleier og har også tidligere jobbet som avd.leder. Synes ikke du skal føle deg skyldig i noe, tanken din var god og hvordan kunne du vite at hun var død? Det er uansett ikke du som bærer ansvaret for noe så lenge du bare er pleieass. Du har ikke kunnskapene som gjør at man kan forvente at du burde ha visst dette. Slapp av og pust ut, dette kunne ha skjedd de beste. Synes det var dumt av sykepleieren å legge skyld eller bebreide deg. 23
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 Dette beviser vel bare hvorfor man bør ha fagutdannet arbeidskraft på sykehjem, folk som ser forskjell på beboere som sover og er død... Forstår godt at pårørende ble irritert, man forventer å bli ringt etter i en sånn situasjon, ikke finne det ut selv. Og hadde pas res-? hvis ikke skulle du startet hlr. Syns det er godt det satt en støkk i deg, og håper det setter en støkk i andre, så kan de tenke seg om to ganger før de påtar seg en jobb uten kvalifikasjoner for å fullføre jobben. 3
Gjest Søgni Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 Dette beviser vel bare hvorfor man bør ha fagutdannet arbeidskraft på sykehjem, folk som ser forskjell på beboere som sover og er død... Forstår godt at pårørende ble irritert, man forventer å bli ringt etter i en sånn situasjon, ikke finne det ut selv. Og hadde pas res-? hvis ikke skulle du startet hlr. Syns det er godt det satt en støkk i deg, og håper det setter en støkk i andre, så kan de tenke seg om to ganger før de påtar seg en jobb uten kvalifikasjoner for å fullføre jobben. Men i alle dager? En ting er at kvalifisert arbeidskraft kan være en mangelvare, en annen ting er å beskylde TS for å ha påtatt seg en jobb hun ikke var kvalifisert for, når hun helt sikkert er lovlig ansatt. Skal man sette fokus på lav kompetanse i helsesektoren, så får man jammen gjøre det på en annen måte enn å angripe pleieassistenter for at de ikke er sykepleiere eller hjelpepleiere. 39
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #7 Skrevet 11. mai 2012 Dette beviser vel bare hvorfor man bør ha fagutdannet arbeidskraft på sykehjem, folk som ser forskjell på beboere som sover og er død... Forstår godt at pårørende ble irritert, man forventer å bli ringt etter i en sånn situasjon, ikke finne det ut selv. Og hadde pas res-? hvis ikke skulle du startet hlr. Syns det er godt det satt en støkk i deg, og håper det setter en støkk i andre, så kan de tenke seg om to ganger før de påtar seg en jobb uten kvalifikasjoner for å fullføre jobben. Nå er du bare dum? Nyutdannet helsarbeider som føler for å briefe? Og det er ikke alle man starter hlr på på et sykehjem. Virkligheten treffer nok deg også en dag. Hilsen sykepleieren fra tidligere i tråden. Om pas. ikke var terminal så går man ikke rundt og tror de skal dø hvert øyeblikk. Uansett så er ikke dette pleieassen sitt ansvar. 28
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Dette beviser vel bare hvorfor man bør ha fagutdannet arbeidskraft på sykehjem, folk som ser forskjell på beboere som sover og er død... Forstår godt at pårørende ble irritert, man forventer å bli ringt etter i en sånn situasjon, ikke finne det ut selv. Og hadde pas res-? hvis ikke skulle du startet hlr. Syns det er godt det satt en støkk i deg, og håper det setter en støkk i andre, så kan de tenke seg om to ganger før de påtar seg en jobb uten kvalifikasjoner for å fullføre jobben. Skjønner hvorfor noen stempler anonyme brukere som idioter av en annen verden. SKAM DEG!!! 19
Mollypolly Skrevet 11. mai 2012 #9 Skrevet 11. mai 2012 I og med at du akkurat hadde fulgt henne på toalettet, så ville ikke jeg ansett henne som terminal, og hadde hun vært det, så ville det mest sannsynlig vært innleid en fastvakt, eller at familien ble ringt om at de måtte komme. Det er i allefall slik det bør være, for i sykehjemmet har man ikke mulighet til å være bare hos en person dersom man har ansvaret for flere. Jeg syns ikke du skal ta dette utover deg, og det er ikke din oppgave å vurdere en slik oppgave heller. Hvem var hun som kjeftet på deg? 9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 Det sykepleieren her burde ha gjort var å ivareta pleieassen og presisere at dette ikke var noe hun burde føle ansvar for og at dette kunne skje alle. Samtidig som hun tok på seg ansvaret overfor den pårørende. Sykepleieren har alltid ansvaret for ufaglærte på sin vakt. 13
Mollypolly Skrevet 11. mai 2012 #11 Skrevet 11. mai 2012 Dette beviser vel bare hvorfor man bør ha fagutdannet arbeidskraft på sykehjem, folk som ser forskjell på beboere som sover og er død... Forstår godt at pårørende ble irritert, man forventer å bli ringt etter i en sånn situasjon, ikke finne det ut selv. Og hadde pas res-? hvis ikke skulle du startet hlr. Syns det er godt det satt en støkk i deg, og håper det setter en støkk i andre, så kan de tenke seg om to ganger før de påtar seg en jobb uten kvalifikasjoner for å fullføre jobben. Assistenter gjør viktig innsats i helsevesenet og uten dem hadde det ikke gått rundt, og da hadde hun vertfall dødd alene. 19
Mollypolly Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 Det sykepleieren her burde ha gjort var å ivareta pleieassen og presisere at dette ikke var noe hun burde føle ansvar for og at dette kunne skje alle. Samtidig som hun tok på seg ansvaret overfor den pårørende. Sykepleieren har alltid ansvaret for ufaglærte på sin vakt. JA! 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Takk for støtten alle sammen! Det var ingen som visste at hun skulle dø. Det skjedde helt plutselig. Og når den pårørende kom på besøk, var det han som fant henne. Han trodde hun sov og prøvde å vekke henne, men skjønte fort at hun var død og varslet sykepleier. Den pårørende var glad for at hun endelig fikk fred, men han syns det var fælt at hun døde uten at noen satt der... Til deg som kritiserer meg, jeg orker bare ikke svare deg... 8
Blod Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 Det er ikke din feil. Dessuten kan ikke dere vite når en gammel person dør, dere er på jobb og har andre folk å ta dere av også. Bare tenk på at hun har det bedre nå. Dessuten sovnet hun sikkert inn, hun hadde det nok ikke vondt : ) 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #15 Skrevet 11. mai 2012 Hun var veldig gammel, langt over 90, så hun gikk veldig dårlig, men det var bare noen få meter til doen. Jeg kunne ikke gå ifra henne før hun satt trygt i sengen. Det var ingen som skulle sitte fastvakt for henne, men hun maste veldig og hadde det vondt, så vi gikk til og fra henne hele tiden. Så da hun sov, tenkte jeg "Godt, da får hun endelig hvilt seg litt." og jeg hadde 1 million andre ting å gjøre. Hun som kjeftet på meg var sykepleier, en vanlig sykepleier som jobber der fast. 1
Skjønningen Skrevet 11. mai 2012 #16 Skrevet 11. mai 2012 Hun var veldig gammel, langt over 90, så hun gikk veldig dårlig, men det var bare noen få meter til doen. Jeg kunne ikke gå ifra henne før hun satt trygt i sengen. Det var ingen som skulle sitte fastvakt for henne, men hun maste veldig og hadde det vondt, så vi gikk til og fra henne hele tiden. Så da hun sov, tenkte jeg "Godt, da får hun endelig hvilt seg litt." og jeg hadde 1 million andre ting å gjøre. Hun som kjeftet på meg var sykepleier, en vanlig sykepleier som jobber der fast. For en slem sykepleier. Fy søren, kjenner jeg blir provosert. Tipper vedkommende tror hun er verdensmester og overlegen og at alt er hjelpeassistentens feil (for hjelpeassistenten er jo en assistent). Jeg har selv jobbet som hjelpepleier og det høres ut som du gjorde alt rett, og det er ett stress på jobb, så man kan ikke alltid være der for hver enkelt hele tiden. Det er ikke absolutt ikke din feil. Håper hun sykepleieren har megadårlig samvittighet for oppførselen sin nå og at hun beklager dette. 6
Gjest Søgni Skrevet 11. mai 2012 #17 Skrevet 11. mai 2012 Du TS, det er til å forstå at du sitter med slike tanker om hva du kunne ha gjort bedre nå,spesielt etter det du ble servert i etterkant, men du må prøve å legge det fra deg og kanskje få deg litt søvn. Du har gjort jobben din, og det at du reflekterer over det som har skjedd, viser også at du har omsorgsevner og en god holdning til pasienter, synes jeg. Jeg håper sykepleieren ber deg om unnskyldning for oppførselen sin. Som sykepleier vet hun godt hva som ligger innenfor hennes ansvarsområde, og ditt. Kanskje hun kjefta på deg fordi hun var sint på seg selv også, hva vet jeg. Ikke la det hun sa gå innpå deg. 5
Mollypolly Skrevet 11. mai 2012 #18 Skrevet 11. mai 2012 TS. Når man arbeider med mennesker, så er ingen handling bastant eller "riktig", nettopp fordi alle mennesker er forskjellig. I yrket ditt er mange pleiere preget av nettopp dårlig samvittighet, og man føler seg utilstrekkelig selv om man vet at man har gjort sitt aller beste, nettopp fordi det aldri går an å forutsi eller planlegge å gi god pleie. og det vil alltid være rom for å gjøre til annerledes, uansett hva man gjør. Du handlet slik fordi du avgjorde at det var riktig i situasjonen, og ingen kan klandre deg for det 2
sauen87 Skrevet 11. mai 2012 #19 Skrevet 11. mai 2012 (endret) Hadde du sittet der med henne hele tiden hadde du garantert fått kjeft da også, fordi det også er andre ting som skal gjøres. Jeg jobber i hjemmesykepleien og har jobbet på sykehjem, og aldri har jeg hørt noen få kjeft fordi en pasient har dødd uten noen tilstede. Er pasienten terminal sørges det selvfølgelig for at noen er der, men man kan ikke vite det når en pasient dør plutselig. At sykepleieren kjeftet på deg er helt uhørt og burde egentlig taes videre til ledelsen. Om vi finner noen som har dødd får vi alltid masse støtte av kollegaene, tilbud om å snakke om det og får mulighet til å ta en pause hvis vi er litt i "sjokk". Ingen som kjefter i en sånn situasjon! Endret 11. mai 2012 av sauen87 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #20 Skrevet 11. mai 2012 Syns du bør se forskjell på om en pasient sover eller er død. Ikke rart det klages på helsepersonell. Begynner å forstå hvordan dette kunne skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå