Gå til innhold

Amaryllis/Ridderspore - lite eller mye vann?

Nigella

Anbefalte innlegg

Har 2 fine amaryllisplanter som er begynt å blomstre.

Mener å ha hørt at de skulle ha spesielt lite eller mye vann under blomstring?! Husker ikke hvilken av delene.

Noen som vet hvordan de bør stelles?

Står i sørvendt vindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vannet mine sparsomt før det kom blomster, og litt oftere nå når de blomstrer. Men det er ikke snakk om spesielt store mengder vann nå heller, bare en skvett annenhver dag eller så...! Pass på at du ikke vanner selve løken, men jorda rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå er min ene amaryllissknopp blomstret ferdig for lenge siden men stilken står like fin skal jeg klippe den ned så den andre knoppen skyter opp? Nå står alt stille. Har sett hos andre at stengelen har bare vissnet ned men det gjør altså ikke min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på akkurat det samme. På den ene står stilken som en hormonbefengt femtenåring - den andre ligger bare visnet.

Og hva nå? Oppbevare dem mørkt og kjølig...?

Mamma! Her har du enda to til samlingen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Lurte på akkurat det samme. På den ene står stilken som en hormonbefengt femtenåring - den andre ligger bare visnet.

Og hva nå? Oppbevare dem mørkt og kjølig...?

Fjern restene av blomsten slik at den ikke setter frø. Da vil stilken visne ned. Når blomstringa er helt ferdig skal du fortsette å vanne og dessuten gjødsle, med andre ord behandle amaryllisen som ei grønnplante. Etter ei stund lar du hele greia visne ned, og setter den tørt og mørkt til knoppene vises. Da tar du den fram igjen, og har flotte blomster etter en måned. Alternativt kaster du hele greia, og kjøper ny til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Dette er amaryllis uten blad da, så de spørs hvor lenge jeg gidder ha dem i stuen... men jeg har før kastet dem og kjøpt nye, men tenkte at denne gangen ville jeg prøve. Den ene var inni en tøff deokorasjon som jeg utmerket godt kan bruke igjen - dessuten var blomstene usedvanlig vakre, fyldige og bare kom og kom og kom og kom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Min har nylig blitt tatt frem fra vinterdvale den (jeg har den ikke som juleblomst, men den er litt "forvirret" med hensyn på sesonger, fordi den er avlegger av en som var fremdrevet til jul. Naturlig skal de jo gjerne blomstre om sommeren, og stå mørtk om vinteren) Jeg er spent på hvordan dette går, for det er første gang den blomstrer (som sagt: det er en avlegger) Kaste den og kjøpe ny er IKKE et alternativ for meg, hele poenget er jo nettopp å få den til å overleve...

At den var uten blader i år, betyr det at den ikke får blader, slik de vanligvis naturig gjør, neste år da, Tusenfryd? de var ikke bare tatt bort for å ikke være i veien i dekorasjonen?

Det er viktig at planten vannes og gjødsles en stund etter avblomstring, det er da den lagrer opp næring for å bli fin nste år. "Til høsten" (for blomstrer med normal sesongopplevelse) baner den ned når man vanner mindre og mindre (jeg hadde problemer med å få min til å dø i fjor, for den var totalt forvirret, men den banet ned da jeg satte den kaldt og reduserte vanninga kraftig) og "til våren" (i mitt forvirrede tilfelle skjedde altså dette rett over jul) kommer det nye blader og ny blomsterstengel.

Gleder meg til å se hvordan den blir med blomst på jeg :)

I mitt tilfelle er denne en av de to blomstrene jeg har som lever, så jeg forsøker så godt jeg kan å holde liv i dem begge, kaldt og mørkt om vinteren, og et håp om blomst til sommeren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern restene av blomsten slik at den ikke setter frø. Da vil stilken visne ned.

Men min har jeg bare plukka av det røde som vissna. Skal jeg da skjære ned de frøstilkene som står igjen øverst på blomsten???

...slik at stengelen og den andre knoppen kommer?

Kanskje det er på tide å gi den litt gjødsel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Gjødsel er i alle fall en fint ting...

Her er hva jeg har fått fra mamma, det er hentet fra hennes bok om blomsterstell. Jeg har ingen slik bok, men hun skriver av "bruksanvisning" på de plantene hun gir meg

Stell av Amaryllis

Om sommeren.

Klarer seg med lite lys.

Jevn tilgang på vatn.

Trenger mye gjødsel.

Over 20 grader.

Om vinteren.

Klarer seg i halvskygge

Jevn tilgang på vatn.

Omtrent ikke gjødsel

En avlegger av Amaryllisen plantes fast i en litt stor potte, så halve løken er over potten.

Vi vanner forsiktig og setter løken varmt, men den kan stå mørkt til blomsterstilken er 5 - 6 cm., men da skal den i hvert fall frem i lyset og vannes rikelig.

Etter avblomstringen kommer den viktigste perioden for å få blomster på nytt. Nå skal blomsten stå lyst og luftig og den skal stelles så godt som mulig med vann og rikelig med gjødsel. Det er nå neste års blomsterknopper dannes. Etter 2 - 3 måneders godt stell, reduseres vanningen gradvis til planten har visnet helt ned.

Potten med løken i , settes bort, gjerne mørkt og på 12 - 15 grader. Slik skal den stå til vi ser ny blomsterstengel komme.

Da skal potten tas frem, og vi starter vanningen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men min har jeg bare plukka av det røde som vissna. Skal jeg da skjære ned de frøstilkene som står igjen øverst på blomsten???

...slik at stengelen og den andre knoppen kommer?

Akkurat.

Fjern alt sammen. Du kan gjerne skjære den av under blomsterfestet. Det er viktig at arret og frøanlegga tas bort, ellers bruker den all energi og næring på å sette frø.

Når dette er gjort kommer bladene så det fyker etter.

Tusenfryd og Fredagsbarn:

Dere vil få blader på amaryllisen etter blomstring, og antakelig blad-anlegg mens den blomstrer. Etter hvilen bruker amaryllisen opplagsnæringa si på å blomstre. Deretter utvikler den blad og løken vokser. Neste år er det ikke umulig at dere får en stilk mer enn i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg fikk BARE blader det første året. I år er det andre året jeg har den, og den fikk FØRST masse blader, DERETTER en blomsterstilk. (blomstret har den ikke gjort enda, den er nettopp ferdig med sin hvile)

Men jeg har aller mest blader, i fjor var den jo bare blader. Jeg bekymrer meg slett ikke for om den får blader... men jeg lurer på om de har vokst litt for fort, de virker ikke så "sterke"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg bekymrer meg slett ikke for om den får blader... men jeg lurer på om de har vokst litt for fort' date=' de virker ikke så "sterke"....[/quote']

Det er mulig den har stått for varmt og fått for mye lys for tidlig...

Hvis stilkene kjennes myke trenger den mer vann. Er de "sprø" har den passe med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jepp, den ble hentet frem for tidelig, det vet jeg.

Jeg leste nemlig feil i "bruksanvsiningen" min, go tok den frem når BLADENE var 5-6 cm, ikke når BLOMSTERSTENGELEN var det, den kom jo ikke frem før planten hadde stått fremme en uke eller så...

Poenget er at bladene er litt slappe (de falt ned til ene siden en dag, så jeg knyttet dem opp. Mamma mente jeg skulle la dem ligge, døde de så døde de, da kom det kanskje nye, så jeg slapp dem ned dagen etterpå. Da falt de ikke til siden sånn som daegn før, men leeeeeener seg litt til en kant, virker litt slappe. Men den har jo jevn tilgang på vann. Den kan ikke få mer vann enn den får nå, for den har nesten alltid vann, og de er jo ikke bra om den får det for vått heller. Det virker på meg som om de rett og slett vokste for fort fordi jeg tok den frem, og at de derfor ble for lange, uten å ha fått nok styrke. Om det er mulig at noe slikt kan skje da...

Jaja, jeg er i "lærefasen" når det gjelder blomster. Mønjekliviane min (den andre av de to plantene jeg har) fikk jeg blomst på å fjor, og den trur jeg at jeg behandler nogenluden rett også. Men denne var litt vanskeligere... men jeg håper det går bra. Ellers får jeg en med bare blomst og ingen blader i år, etter en med bare blader og ingen blomst i fjor. Totalt sett en hel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye mas på deg her, Revetispa ;) Men altså.. når du sier at man skal la den visne helt ned etter en stund, hvor lenge mener du da? Og med å la den visne ned, mener du da å slutte å vanne den? Og hvor lenge skal den da hvile? Må den ha det kaldt mens den hviler? Skal man ta jorda av den og la den ligge helt tørt?

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Blir mye mas på deg her, Revetispa ;) Men altså.. når du sier at man skal la den visne helt ned etter en stund, hvor lenge mener du da? Og med å la den visne ned, mener du da å slutte å vanne den? Og hvor lenge skal den da hvile? Må den ha det kaldt mens den hviler? Skal man ta jorda av den og la den ligge helt tørt?

Takk for svar :D

De amaryllisene vi får kjøpt til jul er oftest preparert (lurt) for å blomstre til jul, men noen av dem kan være importert fra den sørlige halvkule.

Det er altså naturlig for amaryllisen å hvile om vinteren og blomstre om våren/sommeren.

Nå når jula er over og de fleste amaryllisplomstene har tatt kvelden skal plantene altså behandles som grønne planter. La dem stå på et sted de trives og få vann og gjødsel til september-oktober. Da slutter du å vanne slik at bladene visner. De visne bladene fjerner du.

Nå har amaryllisen det best om den får hvile mørkt og kjølig. Matbod eller kjølerom er perfekt. Kikk på dem nå og da, og ta dem opp i lyset når du synes knoppene har kommet passe langt opp. Fra hele knoppen er synlig tar det tre-fire uker til du har blomster dersom plantene står i et lyst romtemperert rom.

Mormor hadde forresten amaryllis i vinduene året rundt. De fikk vann hele tida, og ble aldri satt bort. Likevel blomstra de både en og to ganger i året. Men nå var Mormor svært dyktig med blomster, da...

Det ideelle er å ta løken opp av jorda, la den hvile helt tørt, og deretter plante på nytt, men det er ikke så viktig som at løken får hvile tørt, mørkt og kjølig. Jfr mormor-amaryllisene. Det som er viktig i så måte er at løken har god plass, gjerne tre cm hele veien rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

For oss som ikke er kjempeflink med blomster er det greit å ha visse "regler" å forholde oss til, og deg til å fortelle oss om dem.

Jeg, som altså har en plante som ikke blomstrer til jul, men i februar antakelig, skal også vanne frem til september/oktober før jeg setter den bort?

den skal få hvile om vinteren og blomstre om sommeren (men valgte altså å blomstre i februar i år, jeg kan da ikke stoppe den?) om jeg får det til, men den må "snus" litt, fordi den altså er avlegger av en som var fremdrevet til jul, så den "trur" at den skal blomstre om vinteren... visstnok... Litt lurt denne også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For oss som ikke er kjempeflink med blomster er det greit å ha visse "regler" å forholde oss til, og deg til å fortelle oss om dem.

*takker og bukker*

Jeg, som altså har en plante som ikke blomstrer til jul, men i februar antakelig, skal også vanne frem til september/oktober før jeg setter den bort?

For enkelhets skyld kan du gjøre det. Den blomstrer når den vil uansett.

den skal få hvile om vinteren og blomstre om sommeren (men valgte altså å blomstre i februar i år, jeg kan da ikke stoppe den?) om jeg får det til, men den må "snus" litt, fordi den altså er avlegger av en som var fremdrevet til jul, så den "trur" at den skal blomstre om vinteren... visstnok... Litt lurt denne også...

Det kan hende du har fått en søramerikaner :)

Ved å sette plantene mørkt og kaldt kan vi få dem til å blomstre når det passer oss. Jeg foretrekker å la plantene bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...