Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av alle mulige BA-grader man kan ta, hvilke gir best lønn? Og lett å få jobb innen?

Jeg tenker økonomi kanskje? Eller noe i den duren.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro du tjener bedre som ingeniør med bachelorgrad enn med treårig økonomistudium. Lønnsskillet mellom bachelor- og mastergrad er mye større i økonomi, og de beste og best lønnede jobbene er ofte forbeholdt dem med mastergrad. For ingeniører går vel skillet i større grad på arbeidsoppgaver, og ikke lønn.

Skrevet

Ingeniør, ja.

Skrevet

Ingeniør, nautikk, skipsteknikk eller luftfartsfag.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Jeg trodde ingeniør var 5-årig jeg :sjenert: Men det er bare siv. ing?

Jeg liker egentlig ikke økonomi da, bare hadde det for meg at det ga god lønn.

Nautikk, skipsteknikk og luftfart vet jeg fint lite om. Bortsett fra luftfart, piloter tjener vel bra og flyveledere.

Skrevet

Siv. ing er mastergrad, ja. Men dataingenior, bioingenior etc etc er 3-årig.

Skrevet

Siv. ing er mastergrad, ja. Men dataingenior, bioingenior etc etc er 3-årig.

...men merk at bioingeniør på ingen måte er godt betalt.

Nautikk er det man går for å bli styrmann/kaptein. Skipsteknikk/marinteknisk drift er linjen for å bli maskinist/maskinsjef. Dette er imidlertid ikke bare en utdannelse, men en livsstil.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det nevnte jeg bare for at den ingikk i de 3-årige. :gjeiper: Det stod litt stille.

Men dataingeniør tjener ofte bedre enn en siv.ingeniør.

AnonymBruker
Skrevet

Tar selv en bachelor i IT, (ikke dataingeniør) og regner med jeg får ganske grei inntekt :)

AnonymBruker
Skrevet

Mange sivilingeniører jobber med data. De har mastergrad og tjener bra. Viktig å ikke blande ;)

• Liker 1
Skrevet

Generelt sett. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du dette fra?

• Liker 5
Gjest Spinell
Skrevet

Petroleumsnæringen lønner høyt, ingeniøryrker er høyt lønnet, så som petroleumsingeniør vil du ligge godt an i lønnsstatistikken.

AnonymBruker
Skrevet

Petroleumsnæringen lønner høyt, ingeniøryrker er høyt lønnet, så som petroleumsingeniør vil du ligge godt an i lønnsstatistikken.

Å være petroleumsingeniør er dog mer risikabelt enn de fleste andre ingeniørrettningene. Fullfører du studiene når oljeprisen er lav, er det svært vanskelig å få jobb. Nå som den er høy går ingen arbeidsledige.

En burde også tenke på at de fleste jobbene for pet.inger er i Stavanger. Ikke at Stavanger ikke er en fin by..

Skrevet

Hvor har du dette fra?

Vi har flere ingeniører i familien og mange ingeniører som er venner av familien. Så derfra. Også fra statistisksentralbyrå er gjennomsnittslønnen fra det og det året høyere hos dataingeniør enn siv.ing. uansett er IT generelt godt betalt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har flere ingeniører i familien og mange ingeniører som er venner av familien. Så derfra. Også fra statistisksentralbyrå er gjennomsnittslønnen fra det og det året høyere hos dataingeniør enn siv.ing. uansett er IT generelt godt betalt.

http://e24.no/jobb/her-tjente-ingenioerene-mest/20147924

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå kan jeg skrive under på at IT ikke er så forferdelig lukrativt man skal ha det til. Ja, det er ofte veldig god grunnlønn i mange stillinger, men svært mange jobber også ekstremt mye. Jeg kjenner ganske mange som ikke akkurat har noen 8-4 jobb, men som jobber en 14-16 timer om dagen. Og siden overtid er bakt inn i grunnlønnen så får man heller ikke noen uttelling for den enorme mengden ekstrajobb man putter inn. Når man jobber opp mot dobbelt så mye som en gjennomsnittsarbeidstaker så er ikke lønn på en 450 - 700.000 så mye lenger. Mange av stillingene innenfor IT er ikke bedre lønnet enn for en industriarbeider når man kompenserer for timeantallet man legger ned i jobben.

Man har gjerne også veldig lite ferie, og fritid, helger og helligdager eksisterer ikke for svært mange IT ansatte. Tidspresset er også større enn i mange andre bransjer, og man har mange prosjekter, knappe tidsfrister og press å forholde seg til.

Alt i alt er ikke dette en godt lønnet bransje. Jeg vil si det er mye bedre å ta en ingeniørfaglig retning innen noe annet enn IT hvis man skal få en reell høy lønn når man kompenserer for tiden man bruker på jobb.

• Liker 1
Skrevet (endret)

De som tjener bedre i næringslivet etter endt bachelorgrad, fikk sannsyneligvis jobben fordi de er veldig flinke, ikke nødvendigvis pga linjen. Hvis du vil ha høy lønn, er det viktigere at du er flink enn at du går en viss linje.

Btw, vær klar over at det er en HAUG med folk som tar bachelor i økonomi, og det blir bare flere. Konkurransen blir større og større. Samtidig har Norge et enormt underskudd på ingeniører, så personlig ville jeg anbefalt deg å gå en eller annen form for ingeniør. :pasha:

Endret av Androgyn
  • Liker 1
Skrevet

Vel, nå kan jeg skrive under på at IT ikke er så forferdelig lukrativt man skal ha det til. Ja, det er ofte veldig god grunnlønn i mange stillinger, men svært mange jobber også ekstremt mye. Jeg kjenner ganske mange som ikke akkurat har noen 8-4 jobb, men som jobber en 14-16 timer om dagen. Og siden overtid er bakt inn i grunnlønnen så får man heller ikke noen uttelling for den enorme mengden ekstrajobb man putter inn. Når man jobber opp mot dobbelt så mye som en gjennomsnittsarbeidstaker så er ikke lønn på en 450 - 700.000 så mye lenger. Mange av stillingene innenfor IT er ikke bedre lønnet enn for en industriarbeider når man kompenserer for timeantallet man legger ned i jobben.

Man har gjerne også veldig lite ferie, og fritid, helger og helligdager eksisterer ikke for svært mange IT ansatte. Tidspresset er også større enn i mange andre bransjer, og man har mange prosjekter, knappe tidsfrister og press å forholde seg til.

Alt i alt er ikke dette en godt lønnet bransje. Jeg vil si det er mye bedre å ta en ingeniørfaglig retning innen noe annet enn IT hvis man skal få en reell høy lønn når man kompenserer for tiden man bruker på jobb.

Dette kommer selvsagt an på hvor du får jobb, og hva du får jobb innen. Jeg vet at mange jobber gjør at man må jobbe MYE, men jeg vet også om utrolig mange jobber hvor man har faste arbeidstider og likevel tjener 500 ++.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer selvsagt an på hvor du får jobb, og hva du får jobb innen. Jeg vet at mange jobber gjør at man må jobbe MYE, men jeg vet også om utrolig mange jobber hvor man har faste arbeidstider og likevel tjener 500 ++.

Joda, selvfølgelig er det noen som har mer vanlige arbeidstider, men dette er faktisk ikke så vanlig. Jeg kjenner noen som jobber med IT innen olje & gass, disse har mer eller mindre vanlige arbeidstider. Men generelt er det stygge tendenser til MYE jobbing innenfor IT generelt, og stor bruk av overtid er regelen og ikke unntaket.

Men uansett ville jeg nok satset på å bli noe annet enn dataingeniør hvis man ser etter normale arbeidhverdager. Selvfølgelig kan man sikkert være heldig å få en stilling med normale tider også som dataingeniør, men det er mye større risiko for at man knapt nok får fritid som IT utdannet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...