Gå til innhold

Diett uten karbohydrater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg tenkte jeg skulle slutte å spise karbohydrater, og lurer på hva man kan spise da? Noen tips her? Hjelper det å slutte å spise karbohydrater for å slanke seg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke kutt karbohydratene fullstendig. Husk at grønnsaker og frukt trenger du fortsatt :) Det å kutte ned på mengden karbohydrater er å kutte ut pasta, spaghetti, makaroni osv til små mengder og bare en gang i blant, det er den største endringen du kan gjøre. Samt det å holde deg unna chips, junkfood, pommesfrites, og slike ting, om du skjønner?

Et helt karbohydratfritt kosthold går ikke, trege karbohydrater som grovt brød, grov pasta, fullkornspasta og ris, det er bra greier, men alltid mer kjøtt og grønnsaker enn karbohydrat tillegg på tallerkenen.

Skrevet

Jeg spiser svært lite karbohydrater, dvs under 20 gram pr dag.

For meg er det en slankekur som fungerer utmerket, men jeg vet at det ikke gjelder alle.

Mitt kosthold består av mye grønnsaker (hovedsakelig av typen som vokser over bakken)og frø, egg, kjøtt, fisk og ost.

Jeg anbefaler deg å sette deg godt inn i hva et slikt kosthold innebærer før du setter i gang, og du bør også passe på å få i deg nødvendig kosttilskudd.

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig lett å følge et slikt kosthold (jeg regner med at du mener lavkarbo og ikke nullkarbo), men det krever litt omstilling for hjernen før man skjønner hva man skal spise og hva man ikke skal spise. Les deg opp på kostholdet før du begynner. Jeg leste i ca tre måneder før jeg følte meg klar til å begynne på LCHF og hadde en haug med oppskrifter klare som jeg ville prøve.

Les tråden Til Alle Nybegynnere på lavkarbo. Lykke til! Jeg er ingen ekspert, men jeg har tilegnet meg litt kunnskap og erfaring i løpet av disse nærmere tre årene jeg har spist LCHF, så hvis det er noe mer du lurer på, så skrik ut så skal jeg prøve å svare. :)

• Liker 1
Skrevet
Et helt karbohydratfritt kosthold går ikke, trege karbohydrater som grovt brød, grov pasta, fullkornspasta og ris, det er bra greier

Korn er unaturlig mat for mennesket og gjør oss syke. Et helt karbohydratfritt kosthold går fint det. To stk testet det i et helt år mens de bodde på sykehus og tok hyppige tester og testene var fine. Men praktisk er det ikke da det blir forferdelig begrenset hva man kan spise. Så streng er det ikke nødvendig å være for å få den helsegunstige effekten av lavkarbo.

• Liker 2
Skrevet

Hei =) Jeg begynte i fjord sommer også på en lavkarbodiett. Ikke for å gå ned i vekt da jeg er velig tynn fra før men fordi jeg slet med en del med magesmerter som jeg ikke fant ut hva kom av før mamma begynte å spise lavkarbomat. Hun hadde i alle år slitt med samme magesmerter å disse forsvant med lavkarbokosten. Etter kort tid forsvant også mine magesmerter, men jeg gikk også raskt ned i vekt så jeg måtte innføre karbohydrater igjen. Nå spiser jeg normalt, å magesmertene har fortsatt ikke kommet tilbake. Det er ikke vanskelig å leve på et lavkarbokosthold, du kan jo helt enkelt spise absolutt alt utenom ris, brød, pasta, poteter, sukker og evt frukt. Alt avhengig av hvor lite karbohydrater du synes du bør få i deg. Spis sukkerfrie yoghurter, grønnsaker, egg, kjøtt lavkarbobrød (disse kan du såre enkelt lage selv på få minutter), litt ubehandlede nøtter, bær osv.Det finnes så voldsomt mange lavkarbooppskrifter både på lunsj, frokost, middag, desserter osv så kjøp deg en oppskriftsbok å planlegg måltidene dine utifra den. Frokosttips kan feks være hjemmelaget smoothie av bær, yoghurt naturell og litt juice, eller egg og bacon med hjemmelaget lavkarbobrød. Til lunsj kan du jo spise salater eller feks tyrkisk yoghurt med bær, nøtter og litt sukrin (søtningsmiddel) dette er kjempegodt og metter lenge! Til middag kan du jo lage det du pleier, alt av kjøtt, fugl, fisk men erstatt ris, poteter og pasta med grønnsaker og sauser? Det er også et utall gode lavkarbo desserter du finner oppskrifter på både på internett og i bøker. Lykke til!=) Kjenner foresten flere som har gått ned mange kg i vekt ved hjelp av lavkarbo du trenger kanskje heller ikke være voldsomt fanatisk, det heter jo LAVkarbo ikke "ikke noe karbo i det hele tatt" =))

• Liker 1
Skrevet

Dersom du ikke har laktoseintoleranse eller melkeallergi kan jo du prøve å spise noenlunde som han her: http://waroninsulin.com/nutrition/what-i-actually-eat

Om det funker eller er bra skal jeg ikke si noe om. Finnes jo ikke så fryktelig mange langtidsstudier på kostholdsindusert ketose hos friske mennesker. Men jeg ville ikke vært redd for fettet. Hvorfor står ganske godt forklart på samme side.

Du bør dog spise grønnsaker slik at du får i deg vitaminer og mineraler som du ikke får i deg via kjøtt.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes mange lavkarbo blogger som er greie å følge :) Her finner d masse oppskrifter, inspirasjon og ikke minst motivasjon!

her er en favoritt :)

http://lenabeatrice.net/

• Liker 1
Skrevet

Kutt ut tilsatt sukker og hvete, så er du god=)

Grove karbohydrater er fremdeles viktige for kroppen for å ha energi å forbrenne.

Du kan gå for fettdietten i teorien, men det blir altfor vanskelig å sette en komplett diett sammen. Det går vel, men jeg synes det høres veldig omstendig ut.

Sukker i form av godteri og brus er det viktigste når du tenker på lavkarbo.

Skrevet

psmf diett, LES GJENNOM ALT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...