Kipa Skrevet 28. januar 2004 #1 Skrevet 28. januar 2004 som nybakt mamma lurer man jo på det meste..og det meste står i en fin bok jeg fikk på barsel,men ikke alt. Lukas hikker så veldig mye, og det varer lenge av gangen, jeg lurer sånn på hva det kan komme av. Han ser ikke ut til å plages av det, og jeg vet at det ikke er farlig, men sliten blir han jo av det..Vet det er vanlig etter mat, og at det da hjelper med en " påtår", men det er som regel andre tilfeller han hikker.... Hendene hans er iskalde, hele tiden. Og føttene også er kalde, vi har ullsokker på dem etter råd fra en på barsel, men hva gjør jeg med hendene. Han er god og varm ellers og ser ut til og ha det bra da... Navelen kommer det litt blod fra nå som stumpen har falt av..det står at man ikke skal gjøre noe med det...hvor lenge kommer det blodet?? Jeg bruker brystskjold siden han ikke tar puppen, det er ikke sjans tila t han vil det og sånn jeg ser det er det viktigste at han får i seg mat!! men det sies at man da skal amme lenger av gangen..hvor lenge da..eller han gir seg jo når haner mett men like etterpå er han søkende igjen..Noenmed erfaringer på dette?? Jeg pumper meg og gir flaske innimellom også jeg, siden jeg ikke vet helt hvor mye han får i seg...dessuten må jeg pumpe meg. Håper noen erfarne mamma'r kan hjelpe meg litt med disse spm...
Vimsevips Skrevet 28. januar 2004 #2 Skrevet 28. januar 2004 Noe kan jeg ihvertfall svare på. Hikke Noen barn hikker istedenfor evt i tillegg til å rape. Det er en måte å få ut lufta på, andre igjen fiser. Det kan hjelpe å massere magen, spør på Helsestasjonen, så kan de vise deg hvordan, men fortvil ikke om det ikke hjelper. Og som det meste annet, det blir bedre etterhvert. Kalde hender og føtter Noen barn er kalde på hender og føtter, kjenn på temperaturen i nakken, så vet du om babyen er kald eller ikke. Hos noen hjelper det med litt mer klær, evt litt varmere klær. F.eks. To par sokker, ullstrømpebukse, og body og genser i ull. Navlen kan jeg ikke svare på, for her blødde det ikke etter at den var ramlet av. Så det og spørsmålet om brystskjold må noen andre svare på.
Gjest agurk Skrevet 28. januar 2004 #3 Skrevet 28. januar 2004 Brystsjold: På lillemann min virka det som det tok lenger tid før han ble mett med sjold. Spiste i to timer hver gang.. :-? Tar lenger tid før puppen kommer skikkelig i gang for den blir ikke stimulert like bra. men de sier ifra når de er mette. Noen unger vil rett og slett bare ha en pause og så en liten tår etterpå, kanskje det er det han vil? Eller så har han stort sugebehov og vil ha smokk, det ville min.. De får lettere luft i magen av sjold virker det som, kanksje det er derfor han hikker så veldig?
Padmee Skrevet 28. januar 2004 #4 Skrevet 28. januar 2004 Jeg kan også prøve å svare på noe. Brystskjold: De får lettere luft når de bruker dette, samme med flaske. Dette er fordi det blir ikke så tett som når du ammer. Babyer sier i fra når de er mette, så du trenger ikke å stresse med om Lukas får nok mat eller ikke, dette regulerer han helt selv. Men som det ble sagt her, av og til vil de ha en liten pause under spisingen akkurat slik som vi vil av og til. Derfor kan en baby snu seg vekk for så å ville ha mer etter en liten stund. Det er en ting du må passe på når du kun bruker brystskjold og pumper deg, og det er at melken kan lett forsvinne. Det skjedde med meg siden jenta nektet å ta brystet. Jeg bare pumpet meg, ho ville kun ha fra flaske, og melken forsvant etter tre uker. Jeg fikk også brystbetennelse fordi brystet aldri ble skikkelig tømt, noe som selvfølgelig førte til at jeg minstet melken enda tidligere enn hvis jeg ikke hadde fått betennelsen. Så det beste er hvis du klarer å få han til å ta brystet, da kan du mest sannsynlig amme han lengre, og du vil få mer melk. Det kan også forhindre at du får brystbetennelse. Men når det er sagt vil jeg bare fp si at jeg skjønner at det kan bli vanskelig å få han til å ta brystet nå når han er vant til at melken bare kommer rennende og alt han trenger å gjøre er å svelge unna. Små babyer trenger nemlig ikke å suge på brystskjold og flaske, melken bare renner inn i munnen deres av seg selv. Hikke: Her har jeg ikke noen råd å komme med, men min datter hikket også mye i begynnelsen, men det gav seg da ho ble et par måneder. Da hikket ho ikke så mye lengre. Kalde hender og føtter: Barn, og da spesielt babyer, ahr ikke samme utviklede blodsirkulasjonen i kroppen som det vi har og kan derfor ikke like lett regulere sin egen kroppstemperatur. Dette fører ofte til at hender og føtter er kalde. Dette betyr imidlertid ikke at babyen fryser, ikke så lenge resten av kroppen er varm. Som det er blitt foreslått tidligere bør du sjekke temperaturen nedi nakken på babyen da dette gir det sikreste resultatet. Men selvfølgelig bør du ha tykke votter og sokker på babyen ute nå når det er så kaldt.
Gjest agurk Skrevet 28. januar 2004 #5 Skrevet 28. januar 2004 Et tips jeg fikk for å få lillemann til å slutte med sjold var og klippe vekk litt og litt av sjoldet, slik at han tilslutt er på puppen. prøvde det aldri vi da, men kanskje det fungerer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå