Gå til innhold

strikking for dummies

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå fått lysten til å strikke selbuvotter, i første omgang til baby! Jeg har saumfart internett, og funnet flere oppskrifter jeg liker (de ligner egentlig alle på hverandre.)

MEN! Jeg lurer på:

Hva betyr det når noe strikkes vridd?

(tatt fra denne oppskriften.)

Og når det står "Ta en løst av, strikke den neste masken i kontrastfargen, dra den første masken over", jeg er nødt til å få inn den setningen med teskje.

Man tar den høyre strikkepinnen inn i masken(som er på den vestre strikkepinnen), legger den over på den høyre strikkepinnen UTEN å strikke den, strikker neste maske, legge den første masken (som nå er nest ytterst på den høyre pinnen) over på venstre pinne igjen OGSÅ strikkes? :klo:

(tatt fra denne oppskriften)

Takk for all hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer forresten sterkere tilbake når jeg skal begynne å strikke selbuvotter til voksne, MED tommel! :fnise:

Skrevet

Når du strikker vridd, stikker du høyre pinne bak venstre pinne når du skal strikke masken. Masken strikkes fra baksiden på en måte.

Til det andre du spør om, så skal ingen av de to maskene strikkes på nytt etter at du har lagt den ene over den andre. Du tar bare en løst av, strikker neste, og legger den forrige over. Så fortsetter du videre i oppskriften.

Var det mulig å skjønne dette? Ikke bare bare å gi strikkehjelp skriftlig. ;)

Skrevet

Får du opp denne videoen (det skal være en demonstrasjonsvideo der, men jeg får den ikke opp på ipaden)?

Skrevet

Når du strikker vridd, stikker du høyre pinne bak venstre pinne når du skal strikke masken. Masken strikkes fra baksiden på en måte.

Til det andre du spør om, så skal ingen av de to maskene strikkes på nytt etter at du har lagt den ene over den andre. Du tar bare en løst av, strikker neste, og legger den forrige over. Så fortsetter du videre i oppskriften.

Var det mulig å skjønne dette? Ikke bare bare å gi strikkehjelp skriftlig. ;)

Takk for video, nå skjønte jeg hva du mente med vridde masker.

Mulig jeg er superteit, men jeg skjønner fortsatt ikke helt det andre der :sjenert: Hvordan "legge over"?

Skrevet (endret)

Man tar den høyre strikkepinnen inn i masken(som er på den vestre strikkepinnen), legger den over på den høyre strikkepinnen UTEN å strikke den, strikker neste maske, legge den første masken (som nå er nest ytterst på den høyre pinnen) over på venstre pinne igjen OGSÅ strikkes? :klo:

Du har nesten rett :) Sånn bortsett fra at du ikke skal strikke den ene masken. Her er min variant av forklaringen :)

Man tar den høyre strikkepinnen inn i masken som er på den venstre pinnen og legger den over uten å strikke den.

Så strikker du neste maske. Den første på høyre pinne er nå den du strikket og den neste er den du har lagt over.

Så tar du tak i den du har lagt over (altså maske nr 2 fra venstre på høyre pinne) med venstre pinne og drar den over den du har strikket (maske nr 1 fra venstre på høyre pinne)

Det som da skjer er at den "faller ned" og blir "borte". Den skal ikke strikkes igjen.

Man gjør gjerne dette for å felle av masker. Denne teknikken får masken du feller til å bli vridd mot venstre.

Håper det ble litt mer klart! :)

Endret av Tinelise
Skrevet

Du har nesten rett :) Sånn bortsett fra at du ikke skal strikke den ene masken. Her er min variant av forklaringen :)

Man tar den høyre strikkepinnen inn i masken som er på den venstre pinnen og legger den over uten å strikke den.

Så strikker du neste maske. Den første på høyre pinne er nå den du strikket og den neste er den du har lagt over.

Så tar du tak i den du har lagt over (altså maske nr 2 fra venstre på høyre pinne) med venstre pinne og drar den over den du har strikket (maske nr 1 fra venstre på høyre pinne)

Det som da skjer er at den "faller ned" og blir "borte". Den skal ikke strikkes igjen.

Man gjør gjerne dette for å felle av masker. Denne teknikken får masken du feller til å bli vridd mot venstre.

Håper det ble litt mer klart! :)

Aah! Så om jeg har skjønt det riktig så skal den masken som ikke blir strikket bli tatt av pinnen, på en måte? Jeg "mister" den? Jeg trodde at de skulle bytte plass, jeg. Som at den ustrikkede masken skulle gå foran den strikkede masken igjen, eller noe sånt... :klaske:

Skrevet

Aah! Så om jeg har skjønt det riktig så skal den masken som ikke blir strikket bli tatt av pinnen, på en måte? Jeg "mister" den? Jeg trodde at de skulle bytte plass, jeg. Som at den ustrikkede masken skulle gå foran den strikkede masken igjen, eller noe sånt... :klaske:

Ja sånn kan man vel si det :) Du skal "miste" den over den som står foran ja :) Den blir jo strengt tatt ikke mistet for den er hektet over den andre da ;)

Poenget er jo at du begynner på fellingen på votten og vil ha mindre masker for hver runde til du ikke står igjen med noen. Om du bytter plass for de får du jo en never ending vott som aldri blir mindre :fnise:

/ feller mot høyre og \ feller mot venstre. Det ser du veldig godt på votten om du ser på fellekanten på toppen. De peker liksom mot hverandre.

Skrevet

Okei, jeg har valgt å strikke en selbulignende vott (for barn) med tommel. Akkurat nå holder jeg på med vrangborden, men snart begynner jeg på mønsteret, og da lurer jeg på noe!

Dette er et kjøpt mønster, og jeg har ikke fått kontakt med personen jeg kjøpte mønsteret av, så derfor spør jeg dere.

Siden mønsteret er kjøpt så legger jeg ut bare en liten del av det.

selbu.png

Hva vil disse hullene si? Skal jeg strikke maskene sammen?

Og jeg er fortatt litt usikker tommeldelen. Fant en nettside, er dette riktig (eller en av de) måten å gjøre det på? Tommelen på mønsteret ser nemlig sånn ut:

tommel.png

Med et sånt "lufthull" øverst. Åååh, strikking er så vanskelig :klo:

Skrevet

De blanke feltene i mønster er der for å gi plass til hele mønsteret enten lenger oppe eller lenger nede. Siden alle maskene i mønsteret må ligge ovenfor hverandre sånn det vil se ut på strikketøyet er det nødvendig å lage slike hull i mønsteret slik at alt liner opp til slutt! :)

På det første bildet er det blanke felt nederst fordi du lenger oppe i mønsteret skal øke, legge til en maske. Du leser mønsteret rett fram (dvs fra høyre til venstre), og når du kommer til det blanke feltet så bare hopper du glatt over det og fortsetter der mønsteret fortsetter på den andre siden. Fire omganger skal du gjøre dette. Den neste omgangen har de tettet hullet til bare en maske i bredden i stedet for to, det vil si at på denne omgangen skal du øke. Du strikker først de to hvite maskene, hopper over hullet og kommer så til masken du skal øke med. Du ser at det er den fordi det er den som stikker ut på siden. Da øker du på din foretrukne måte (f. eks. lage en vridd løkke på pinnen i høyre hånd) med den sorte fargen. Så strikker du tre hvite til, og lager så en ny sort maske. Hopp over hullet og fortsett på den andre siden. Tre omganger med dette maskeantallet, og så skal du på nyt øke der de har tettet hullet i mønsteret. Når du har strikket den omgangen har skal du ikke øke mer, og derfor er mønsteret "tett"! :)

På det andre bildet er det litt flere ting som skal skje. Den røde linjen markerer de syv maskene du skal sette på en tråd til tommelen. For meg hadde det vært lettere å se litt mer av mønsteret for å se hvor man skal hen, men det er mulig noen andre kan hjelpe bedre. Det kan se ut som om at du skal bare sette de syv maskene på en tråd, og så neste omgang bare strikke rundt som over og ignorere de tomme feltene. Det ser ut som om det kan passe med mønsteret. Jeg tror det skal fungere hvis du gjør det slik, når du senere skal strikke tommelen gjør du som de viser på nettsiden du linket til og plukker opp masker over og under tråden.

Håper dette var forståelig, lykke til! Strikking er kjempegøy, det er så mye morsomt å lære seg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...