AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Drittlei "nyhetene" om Gunnar Kjakan Sønsteby nå. Greit nok at mannen var en krigshelt, men det fremstilles som om han egenhendig stanset Hitlers verdensherredømme. Det eneste mannen gjorde var å sprenge noen bygninger mens millioner av russere, polakker og briter kjempet i FRONTLINJEN for vår frihet. Saken viser også hvor talentløse norske journalister er. Der de finner en mulighet til og ikke gjøre jobben sin, utnytter de den for fullt ut, som idag ved å spørre alle som var i "Kjakans" øyeblikkelige nærhet en gang i sitt liv om hvordan han var. DRITTLEI!!! 3
sunshiny Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 Drittlei "nyhetene" om Gunnar Kjakan Sønsteby nå. Greit nok at mannen var en krigshelt, men det fremstilles som om han egenhendig stanset Hitlers verdensherredømme. Det eneste mannen gjorde var å sprenge noen bygninger mens millioner av russere, polakker og briter kjempet i FRONTLINJEN for vår frihet. Saken viser også hvor talentløse norske journalister er. Der de finner en mulighet til og ikke gjøre jobben sin, utnytter de den for fullt ut, som idag ved å spørre alle som var i "Kjakans" øyeblikkelige nærhet en gang i sitt liv om hvordan han var. DRITTLEI!!! skjerp deg 20
Gjest navnelapp Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Sjå dokumentaren som går på NRK1 no. Den seier noko om kva han gjorde. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 Skru av tv'en, pc'en og sett deg heller ned og kos deg med ei bok. 1
Gjest meh Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Det eneste mannen gjorde var å sprenge noen bygninger mens millioner av russere, polakker og briter kjempet i FRONTLINJEN for vår frihet. De opererte ikke på frontlinjen nei, men Kjakan og Oslogjengen opererte alene bak fiendens linjer, de utførte ett titalls hasardiøse sabotasjeoppdrag som sinket tyskerne i stor grad og var noen av de viktigste brikkene i motstandskampen. Flere av disse målene var veldig viktige for tyskerne og derav godt bevoktet og innebærte stor risiko, flere medlemmer av Oslogjengen ble også drept i disse aksjonene. Dette samtidig som Gestapo jaktet febrilsk etter dem, de var helt klar over at de risikerte tortur hvis de ble tatt av Gestapo, til tross for dette fortsatte de med sabotasjeaksjoner til krigen sluttet. Kjakan og Oslogjengen risikerte liv og lemmer i kamp mot den Tyske okkupasjonsmakten og fortjener all heder de har fått. Endret 10. mai 2012 av meh 9
yes2yes Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Det der vitner om liten kunnskap om historie og ikke minst liten ære til de som gikk inn med livet som innsats for å kjempe mot de onde krefter. Krigshelter skal hedres, og minne den dagen de omkommer. At media snakker mye om dette er nok ikke rart, han døde tross alt nå nylig. Om dette plager deg får du helt enkelt la vær å gå inn på sider hvor han blir omtalt, for dette er et ferskt tema som opptar mange, og media vil dekke den til interessen forsvinner. 6
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Drittlei "nyhetene" om Gunnar Kjakan Sønsteby nå. Greit nok at mannen var en krigshelt, men det fremstilles som om han egenhendig stanset Hitlers verdensherredømme. Det eneste mannen gjorde var å sprenge noen bygninger mens millioner av russere, polakker og briter kjempet i FRONTLINJEN for vår frihet. Saken viser også hvor talentløse norske journalister er. Der de finner en mulighet til og ikke gjøre jobben sin, utnytter de den for fullt ut, som idag ved å spørre alle som var i "Kjakans" øyeblikkelige nærhet en gang i sitt liv om hvordan han var. DRITTLEI!!! Jeg har ikke ord for hvor utidig og taktløst oppgulpet ditt her er. At du ikke ser hvilken betydning denne mannen har hatt, og hadde gjennom hele sitt liv, er rett og slett skremmende. Det er ikke mange nordmenn jeg beundrer. Men denne mannen er én av mine største helter. Hvis du ikke ser betydningen av hans indsats under krigen, og hva han risikerte for at du skulde kunde leve trygt i en civilisert verden efter krigen, - da synes jeg du skal låse deg inde med en historiebok til du har forstått hva dette dreier seg om. At dette kommer bare noen timer efter at han døde, synes jeg er respektløst, både overfor hans efterladte og hele vår nasjon. Jeg skal stoppe her, før jeg skriver ting jeg kunde komme til å angre på. 10
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #8 Skrevet 13. mai 2012 Yeez! Du har tydeligvis ikke lest mye krigshistorie.
Kosemose Skrevet 13. mai 2012 #9 Skrevet 13. mai 2012 Tenkte jeg skulle skrive et svar til deg TS, men vet du hva - jeg gidder ikke bruke energi på å formulere hva jeg tenker om det du skriver. Du får bare mene det du mener, det sier svært lite om Gunnar Sønsteby, men det tilsvarende svært mye om deg. Så er du kanskje klar over at "Kjakan" nettopp har dødd? Når mennesker dør er det vanlig å oppsummere livene deres, minne dem for det de var for dem de var noe for. Derfor blir det mye oppstyr når mennesker som han dør, for han var noe for mange, og det er mange som bryr seg om hva han gjorde mens han levde, og det er mange som syns det er naturlig å reflektere over det han gjorde nå som han nettopp er død. Merkelig at noen som er gammel nok til å håndtere en PC ikke er gammel nok til å vite at det er sånn samfunnet vårt fungerer? 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 Det har kanskje noe med at man boer ha respekt for hva han gjorde for Norge og deg. Uten folk som Kjakan hadde kanskje historien sett noe anderledes ut. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #11 Skrevet 14. mai 2012 Max Manus og Kjakan var nok helter de. Men de virkelige heltene var de som kjempet kampen oppe i Nord-Norge. Dessverre er dette noe hverken journalister eller Stoltenberg og co ser seg bryet med å nevne..... Jeg håper Nils Gaups Brent Jord blir en realitet. En film som nok vil få Max Manus til å virke rimelig bleik. Et ganske så treffsikkert utsagn fra artikkelen: - Men «Gutta på skauen»drakk og gjorde bare litt faenskap, dette blir en film om den virkelige motstandskampen 1
Gjest meh Skrevet 14. mai 2012 #12 Skrevet 14. mai 2012 Jeg håper Nils Gaups Brent Jord blir en realitet. En film som nok vil få Max Manus til å virke rimelig bleik. Enig der Scorched earth/brent jord-taktikken er også noe som fascinerer meg, tenker meg at den er relevant med tanke på filmtittelen.
Gjest Wolfmoon Skrevet 14. mai 2012 #13 Skrevet 14. mai 2012 Max Manus og Kjakan var nok helter de. Men de virkelige heltene var de som kjempet kampen oppe i Nord-Norge. Dessverre er dette noe hverken journalister eller Stoltenberg og co ser seg bryet med å nevne..... Jeg håper Nils Gaups Brent Jord blir en realitet. En film som nok vil få Max Manus til å virke rimelig bleik. Et ganske så treffsikkert utsagn fra artikkelen: - Men «Gutta på skauen»drakk og gjorde bare litt faenskap, dette blir en film om den virkelige motstandskampen Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du mener, liksom helter da eller De fleste som jobbet med motstand i norge gjorde det de kunne utfra de forutsetningene de hadde der de var. Jeg sier ikke at motstandsbevegelsen i nord ikke bør hedre, og de fortjener helt sikkert en film, men hvorfor dette behovet for å rakke ned på andre? Det klarer jeg bare ikke å skjønne 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #14 Skrevet 16. mai 2012 Tenkte jeg skulle skrive et svar til deg TS, men vet du hva - jeg gidder ikke bruke energi på å formulere hva jeg tenker om det du skriver. Du får bare mene det du mener, det sier svært lite om Gunnar Sønsteby, men det tilsvarende svært mye om deg. Så er du kanskje klar over at "Kjakan" nettopp har dødd? Når mennesker dør er det vanlig å oppsummere livene deres, minne dem for det de var for dem de var noe for. Derfor blir det mye oppstyr når mennesker som han dør, for han var noe for mange, og det er mange som bryr seg om hva han gjorde mens han levde, og det er mange som syns det er naturlig å reflektere over det han gjorde nå som han nettopp er død. Merkelig at noen som er gammel nok til å håndtere en PC ikke er gammel nok til å vite at det er sånn samfunnet vårt fungerer? Avisene spammet alt av info om han til det punktet hvor en uten kjennskap til annen verdenskrig vill trodd han ene og alene reddet oss alle fra Hitlers herredømme. Typisk norsk media å opphøye nordmenn med bragder til halvguder. vil til slutt legge til at krigen ville sluttet på samme dag og klokkeslett som den gjorde selvom "Kjakans" mor hadde tatt spontanabort. Så lite betød han for krigen.
Giacomo_P Skrevet 16. mai 2012 #15 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Avisene spammet alt av info om han til det punktet hvor en uten kjennskap til annen verdenskrig vill trodd han ene og alene reddet oss alle fra Hitlers herredømme. Typisk norsk media å opphøye nordmenn med bragder til halvguder. vil til slutt legge til at krigen ville sluttet på samme dag og klokkeslett som den gjorde selvom "Kjakans" mor hadde tatt spontanabort. Så lite betød han for krigen. Uden modstandsgrupper og sabotasjeaksjoner over hele europa, vilde nok krigen trukket betydelig lenger ud, og langt flere liv vilde gått tabt. Jeg opplever heller ikke at noe presseorgan her i landet har "spammet alt av info om ham til det punktet... etc." som du forfekter. Kjakan var en modig, klartenkt og ansvarlig skikkelse under krigen, som organiserte og planla aksjoner i koordinasjon og overensstemmelse med eksilregjeringen i London og de allierte styrkene, og tok hensyn til at slike aksjoner kunde udløse represalier mod civile i efterkant. Det er imponerende hvor smidig dette arbeidet blev udført, i modsetning til Osvaldgruppen, som opptrådte uansvarlig, og ofte i direkte opposisjon til de allierte styrkene, og dessuden hadde sine lojalitetsbånd til NKVD og Moskva (uden at de egentlig koordinerte aksjonene sine i overensstemmelse med russerne heller). Det er aldrig noen som har påstått at modstandsbevegelsen isolert sett avgjorde krigen. Men den sparte mange menneskeliv, og bidrog til en tidligere kapitulasjon fra Tysklands side. At det fantes mennesker i Norge som var villige til å sette så mye på spill for at du skulde kunde leve i et trygt og fritt samfund, synes jeg du skulde være takknemlig for. Din historieløse bitterhed, kan du begrave i krigslitteraturen, hvor den formodentlig vil blekne hen, når du forstår hvorledes det hele hang sammen. Det du egentlig skriver, er at de europeiske modstandsbevegelsene ikke hadde noen som helst betydning. Det er så galt som det kan få blitt. Og til orientering, er jeg svært lide patriotisk - men Gunnar Sønsteby og modstandsbevegelsen har jeg den dybeste respekt for. De var en håndfuld gutter som faktisk forsøkte å gjøre noe, under alvorlig risiko for mishandling, tortur og død, og de fikk det til. Hvem her vil udvise det samme mod, og den samme indsatsvilje i en lignende situasjon? Ikke mange, tror jeg.... Kritiser gjerne historieskrivning og enkelte grupperingers indsats under krigen. Men gjør det på en saklig og korrekt måde. Kjakan var, er og forbliver en helt, uansett hva du måtte mene om den saken. Les historie!!! Endret 16. mai 2012 av Rainbow81 2
Giacomo_P Skrevet 16. mai 2012 #16 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Du får ha meg unnskyldt men jeg gidder ikke lese det du skriver før du lærer deg bokmål din kronidiot. Takk for dine kjærlige ord. Hvis du ikke vil lese hva jeg skriver, kan du lese historie i stedet. Dernest, er det fint om du holder deg til hva vi diskuterer. Endret 16. mai 2012 av Giacomo_P 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #17 Skrevet 16. mai 2012 Atter en trådstarter som kunne latt egne tanker blitt inne i hodet sitt. Om du ikke har forståelse for at det finnes nordmenn vi kan være stolte av, så har du et annet perspektiv på ting eller er historieløs. 1
Gjest navnelapp Skrevet 16. mai 2012 #18 Skrevet 16. mai 2012 Du får ha meg undskyldt for at jeg karakteriserer det du skriver som umodent vås. Uden modstandsgrupper og sabotasjeaksjoner over hele europa, vilde nok krigen trukket betydelig lenger ud, og langt flere liv vilde gått tabt. Jeg opplever heller ikke at noe presseorgan her i landet har "spammet alt av info om ham til det punktet... etc." som du forfekter. Kjakan var en modig, klartenkt og ansvarlig skikkelse under krigen, som organiserte og planla aksjoner i koordinasjon og overensstemmelse med eksilregjeringen i London og de allierte styrkene, og tok hensyn til at slike aksjoner kunde udløse represalier mod civile i efterkant. Det er imponerende hvor smidig dette arbeidet blev udført, i modsetning til Osvaldgruppen, som opptrådte uansvarlig, og ofte i direkte opposisjon til de allierte styrkene, og dessuden hadde sine lojalitetsbånd til NKVD og Moskva (uden at de egentlig koordinerte aksjonene sine i overensstemmelse med russerne heller). Det er aldrig noen som har påstått at modstandsbevegelsen isolert sett avgjorde krigen. Men den sparte mange menneskeliv, og bidrog til en tidligere kapitulasjon fra Tysklands side. At det fantes mennesker i Norge som var villige til å sette så mye på spill for at du skulde kunde leve i et trygt og fritt samfund, synes jeg du skulde være takknemlig for. Din historieløse bitterhed, kan du begrave i krigslitteraturen, hvor den formodentlig vil blekne hen, når du forstår hvorledes det hele hang sammen. Det du egentlig skriver, er at de europeiske modstandsbevegelsene ikke hadde noen som helst betydning. Det er så galt som det kan få blitt. Og til orientering, er jeg svært lide patriotisk - men Gunnar Sønsteby og modstandsbevegelsen har jeg den dybeste respekt for. De var en håndfuld gutter som faktisk forsøkte å gjøre noe, under alvorlig risiko for mishandling, tortur og død, og de fikk det til. Hvem her vil udvise det samme mod, og den samme indsatsvilje i en lignende situasjon? Ikke mange, tror jeg.... Kritiser gjerne historieskrivning og enkelte grupperingers indsats under krigen. Men gjør det på en saklig og korrekt måde. Kjakan var, er og forbliver en helt, uansett hva du måtte mene om den saken. Les historie!!! Signerer dette. Dessutan: Gunnar Sønsteby gjorde ein kjempejobb i mange, mange år med å reise rundt på skular og snakke til skuleelevar om kva det betyr å bu i eit fritt land, å ha eit demokrati og å kunne ytre seg som ein vil - nettopp dei rettane som motstandsrørsla sloss for. Rosen og hederen han har fått dei siste åra har vore for det, i tillegg til den krigsinnsatsen han gjorde. Så han har gjort seg fortent til rosande omtale og eit ærerikt ettermæle på fleire måtar enn vi andre kan drøyme om. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. mai 2012 #19 Skrevet 16. mai 2012 Signerer dette. Dessutan: Gunnar Sønsteby gjorde ein kjempejobb i mange, mange år med å reise rundt på skular og snakke til skuleelevar om kva det betyr å bu i eit fritt land, å ha eit demokrati og å kunne ytre seg som ein vil - nettopp dei rettane som motstandsrørsla sloss for. Rosen og hederen han har fått dei siste åra har vore for det, i tillegg til den krigsinnsatsen han gjorde. Så han har gjort seg fortent til rosande omtale og eit ærerikt ettermæle på fleire måtar enn vi andre kan drøyme om. Dette er absolutt veldig viktig å huske på 1
Rainbow Skrevet 16. mai 2012 #20 Skrevet 16. mai 2012 Tråden er ryddet for personangrep. Rainbow81, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå