AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Noen som kan fortelle meg litt om hva som skjer ved søknad om bosettingstillatelse på bakgrunn av familieinnvandring? Jeg vet det som står på UDi sine sider, men tenker mer på det rent praktiske. Blir man alltid innkalt til intervju? Hvilke spørsml blir typisk stilt? Kommer de hjem til folk? Vi burde få svar snart, så jeg er litt nysgjerrig og lurer på om ikke noe skal skje snart. Det har gått 12 mnd siden vi sendte søknaden nå.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 Hei Ikke alle blir innkalt til intervju, var selv til intervju-men fikk vite raskt fra UDI at søknaden var sendt til politiet for intervjuet. Har ikke hørt om at de kommer hjem til folk... Vi fikk positivt svar etter 16 mnd (2 år siden)... Lykke til:-)
Alina X Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Ja,det blir intervju. Og de vil også ha "dokumentert"forholdet i feks bilder,videoklipp etc(da tenker jeg bilder fra bryllup og besøk til han/henne,slik at de kan se at dette er et forhold,ikke noe som ble kokt sammen 3 mnd siden). Jeg vet ikke personlig hva som skjer,det er litt forskjell,husk at det er ganske lett for menn å dra med seg ei fra filipinnene enn det er for en kvinne å ta med seg en tunisier...
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 Nei, det er bare ved proformamistanke at det tas intervju ved søknad om permanent oppholdstillatelse (det nye navnet på bosettingstillatelse). Absolutt ikke andre ganger, da ressurssituasjonen i politidistriktene er knapp. Behandlingstiden er 13 måneder, så din manns søknad er nok snart ferdig!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Takk for svar! Greit å høre noen erfaringer. Jeg kjenner ingen som har vært i samme situasjon. Vi var til intervju når vi søkte første gangen. Da spurte de spm. om hverandres familie osv. for å sjekke hvor godt vi kjenner hverandre. Permanent oppholdstillatelse, ja. Jeg trodde det var 12 måneder, men hvis det er 13 så er det vel bare å smøre seg med tålmodighet noen uker til. Går liksom og venter på et brev om at vi skal inn til intervju e.l. Litt rart at det fortsatt er helt stille. Men det er jo helt umulig å ringe dem og spørre for da må du ha noen timer fri på dagtid! Vi sendte 4-5 bilder med søknaden nå, men er det nok til å ta en vurdering da? Er det strengere for første gangs søknad som bare er gyldig ett år enn for den permanente?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Takk for svar! Greit å høre noen erfaringer. Jeg kjenner ingen som har vært i samme situasjon. Vi var til intervju når vi søkte første gangen. Da spurte de spm. om hverandres familie osv. for å sjekke hvor godt vi kjenner hverandre. Permanent oppholdstillatelse, ja. Jeg trodde det var 12 måneder, men hvis det er 13 så er det vel bare å smøre seg med tålmodighet noen uker til. Går liksom og venter på et brev om at vi skal inn til intervju e.l. Litt rart at det fortsatt er helt stille. Men det er jo helt umulig å ringe dem og spørre for da må du ha noen timer fri på dagtid! Vi sendte 4-5 bilder med søknaden nå, men er det nok til å ta en vurdering da? Er det strengere for første gangs søknad som bare er gyldig ett år enn for den permanente? Not to worry, friend! Hvis dere fortsatt er gift og bor sammen så er det ingenting å stresse med. Det er bare dersom det er snakk om proforma eller at en person skiller seg "mistenkelig fort" (rett etter 3 års opphold) at UDI begynner å lure hva greia er. Det er uansett slik at hvis dere skulle bli innkalt til intervju så ville det skjedd for minst 6 mnd siden. UDIs tider (13 mnd) er ikke makstid, men kun et gjennomsnitt. Det betyr at det ikke er vits å ringe dem heller. Må bare ta den tiden det tar. Forresten; hvor en mannen din fra?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Han er fra Tunisia. Hmm... Han fikk ny oppholdstillatelse rett etter vi hadde søkt fordi den gikk ut i august. Det er vel vanlig når man må vente langt over den tiden på den permanente? Man må jo ha en oppholdstillatelse... Eller kan de ha misforstått søknaden? Jeg må innrømme at jeg er litt bekymret. Irriterende at det er så vanskelig å bare spørre dem hvordan det ligger an! Er dere sikre på at vi ville vært innkalt til intervju allerede dersom det skulle skjedd?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Kan noen fortelle litt om hva som skjedde med dere? TS
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Einaste eg har vore borti er naboen min som gifta seg med ein frå Tunisia. Men han fekk ikkje komme inn i Noreg i det heile tatt! Men det er kanskje ikkje det samme? Du kan jo rynge UDI og spørje om dette?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #10 Skrevet 10. mai 2012 Han er fra Tunisia. Hmm... Han fikk ny oppholdstillatelse rett etter vi hadde søkt fordi den gikk ut i august. Det er vel vanlig når man må vente langt over den tiden på den permanente? Man må jo ha en oppholdstillatelse... Eller kan de ha misforstått søknaden? Jeg må innrømme at jeg er litt bekymret. Irriterende at det er så vanskelig å bare spørre dem hvordan det ligger an! Er dere sikre på at vi ville vært innkalt til intervju allerede dersom det skulle skjedd? Misforstått søknaden? Hva mener du med det? Han har jo søkt en tillatelse, betalt gebyr og må jo få søknaden behandlet ut fra det. Hvorfor er du så bekymret?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Misforstått søknaden? Hva mener du med det? Han har jo søkt en tillatelse, betalt gebyr og må jo få søknaden behandlet ut fra det. Hvorfor er du så bekymret? Fordi vi fikk den midlertidige søknaden uten å ha søkt om den. Da tenkte jeg bare at den må han jo ha når det tar over et år behandle den permanente. Nå er jeg litt bekymret for at de ga oss den og ikke behandler søknaden om permanent oppholdstillatesle. Men jeg er helt sikker på at vi brukte riktig skjema! Jeg bekymrer meg sikkert uten grunn. Må bare lufte litt her med dere siden jeg ikke får gjort det med politiet. Det er politiet som fortsatt har saken. Så vidt jeg har forstått blir den bare sendt til UDi dersom det skal foretas grundigere undersøkelser? Vi har ikke fått noe brev om det. Jeg husker ikke om vi fikk brev om at søknaden var mottatt en gang. Det er så lenge siden!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #12 Skrevet 10. mai 2012 Einaste eg har vore borti er naboen min som gifta seg med ein frå Tunisia. Men han fekk ikkje komme inn i Noreg i det heile tatt! Men det er kanskje ikkje det samme? Du kan jo rynge UDI og spørje om dette? Om han ikke fikk oppholdstillatelse så er det en god grunn til det for det er noe alle ektepar har lovfestet krav på. Unntakene er nokså strenge, bl.a. proforma eller om du har gjort noe kriminelt mot Norge (ulovlig opphold o.l.) Greit å ringe til UDi... Det er politiets utlendingsenhet som har saken og de har sånn 2-3 timers ventetid på telefonen.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #13 Skrevet 10. mai 2012 Fordi vi fikk den midlertidige søknaden uten å ha søkt om den. Da tenkte jeg bare at den må han jo ha når det tar over et år behandle den permanente. Nå er jeg litt bekymret for at de ga oss den og ikke behandler søknaden om permanent oppholdstillatesle. Men jeg er helt sikker på at vi brukte riktig skjema! Jeg bekymrer meg sikkert uten grunn. Må bare lufte litt her med dere siden jeg ikke får gjort det med politiet. Det er politiet som fortsatt har saken. Så vidt jeg har forstått blir den bare sendt til UDi dersom det skal foretas grundigere undersøkelser? Vi har ikke fått noe brev om det. Jeg husker ikke om vi fikk brev om at søknaden var mottatt en gang. Det er så lenge siden! Hvis det er politiet som har saken så kan mannen din ringe dem og høre. Husk at du ikke får info om hans sak, da denne er taushetbelagt. (dette er til forskjell fra familiesaken), hvis han ikke har gitt deg fullmakt. Dere kan også ringe sammen, men han må være der. Men jeg forstår det slik at dere bor sammen og er forsatt gift? Det er det som er kravet ved søknad om perm. opphold. Dette går så fint så!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #14 Skrevet 10. mai 2012 Om han ikke fikk oppholdstillatelse så er det en god grunn til det for det er noe alle ektepar har lovfestet krav på. Unntakene er nokså strenge, bl.a. proforma eller om du har gjort noe kriminelt mot Norge (ulovlig opphold o.l.) Greit å ringe til UDi... Det er politiets utlendingsenhet som har saken og de har sånn 2-3 timers ventetid på telefonen. Har du kjelda til dette med lovfesta krav på opphald? Naboen sitt ekteskap var ikkje proforma. Ho seier at det den store kjærleiken. Ho brukar alle sparepengane sine på å reise ned til han så ofte som mogeleg. Har til og med tatt seg ein helgejobb for å sende ned pengar til han. Det er LOVE!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Har du kjelda til dette med lovfesta krav på opphald? Utlendingsloven § 40. Oppholdstillatelse for ektefeller En søker som er ektefelle til en referanseperson, jf. § 39, har rett til oppholdstillatelse når referansepersonen er: a) norsk eller nordisk statsborger som er bosatt eller skal bosette seg i riket, b) utlending med permanent oppholdstillatelse i riket, c) utlending som har eller får lovlig opphold i riket med oppholdstillatelse som kan danne grunnlag for permanent oppholdstillatelse, eller d) utlending som har oppholdstillatelse etter bestemmelsen i § 34 uten at ordningen med kollektiv beskyttelse har opphørt. Det er et vilkår for oppholdstillatelse etter første ledd at begge parter er over 18 år. Det er videre et vilkår at referanseperson som omfattes av § 40 a, fyller de der fastsatte vilkår. Med mindre særskilte omstendigheter tilsier noe annet, er det et vilkår at ektefellene skal bo sammen. Oppholdstillatelse kan nektes dersom det fremstår som mest sannsynlig at det hovedsakelige formålet med inngåelsen av ekteskapet har vært å etablere et grunnlag for opphold i riket for søkeren. En søker som ikke har felles barn med referansepersonen og ikke har levd i et etablert samliv med referansepersonen i utlandet eller i Norge, kan nektes oppholdstillatelse dersom det er mest sannsynlig at søkeren eller dennes særkullsbarn vil bli mishandlet eller grovt utnyttet. Tilsvarende gjelder særkullsbarn som søker familiegjenforening med en forelder som har fått oppholdstillatelse uten at forelderen har felles barn med referansepersonen eller har levd i et etablert samliv med referansepersonen i utlandet eller i Norge. Kongen kan gi nærmere regler om bestemmelsens anvendelse i forskrift. Dersom referansepersonen får opphold i riket etter å ha inngått ekteskap med flere, kan bare én av de ektede få oppholdstillatelse. Dersom referansepersonen allerede er gift med en person som er bosatt i riket, kan oppholdstillatelse etter denne paragrafen ikke gis. Dersom referansepersonen tidligere har vært gift med en annen, og det fremstår som mest sannsynlig at de tidligere ektefellene akter å fortsette samlivet, kan oppholdstillatelse nektes.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 Naboen sitt ekteskap var ikkje proforma. Ho seier at det den store kjærleiken. Ho brukar alle sparepengane sine på å reise ned til han så ofte som mogeleg. Har til og med tatt seg ein helgejobb for å sende ned pengar til han. Det er LOVE! De har ikke fått avslag uten begrunnelse, men det er ikke sikkert hun vil fortelle grunnen til deg. Noen kan få avslag fordi det anses å være reelt for referansepersonen, men ikke for søkeren. Kanskje hun tror det er "trur love", men UDi mener det er pro forma fordi han bruker henne for å komme hit? Som eksempel. Eller det kan være at hun ikke har nok inntekt da! Hun må ha nok til underhold, men en person med jobb vil normalt ha det. Kravet er ikke spesielt høyt. Er ofte et problem for studenter og dette har vært noe debattert. Er det tatt en feil avgjørelse såmå hun jo klage!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå