Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gjorde det en gang i tiden, men det endret seg da jeg var rundt 25 år. I dag så skal det sabla mye til før jeg i det hele tatt blir forbannet.

Da er det håp for meg også, vil jo ikke at dette skal gjenta seg. Dette var jo ikke noe morsomt. Føler meg litt tåpelig her jeg sitter med en ødelagt telefon.

Gjest Vodka
Skrevet

Ja, har ødelagt en laptop, en mobil, møbler, noen tallerkener og noen mindre items... det er ikke helt bra å bli så sint.

Skrevet

Ja hva ikke alle dager? At vi i det hele tatt kan tenke å få utløp for våre følelser?At det går ann!

Når du gråter,får du utløp for at du er trist,eier du ikke selvkontroll da?og når øynene dine er hovne og ansiktet er røde,føler du ikke dum?

Jeez..

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jepp.

Velger ikke ut en bestemt gjenstand som er lett å erstatte som noen over her, tar det nærmeste uten å helt tenke over hva det er. Så både mobil, fjernkontroll og lignende har fått lide, dessverre... Og èn gang en full brusflaske, som sprutet utover hele rommet, ikke så morro å vaske etterpå akkurat. :sukk:

Har heldigvis aldri kastet noe på noen, bare vegg/gulv i nærheten, eller døren om personen forlater rommet. En dårlig uvane som det ikke er lett å slutte med, for tenker som sagt ikke så mye i øyeblikket, men skal heldigvis litt til å få meg til det punktet at kasting begynner. :)

Nei, jeg velger ikke ut en gjenstand jeg heller. Det er en spontan handling, noe jeg ikke planlegger på forhånd. Det bare skjer når jeg blir kjempefrustrert, lei meg og forbannet.

Det er en veldig dårlig uvane, ja, jeg sitter jo her og skammer litt over meg selv. Men ja, dette er ikke noe som skjer ofte, da jeg så og si aldri blir så frustrert at jeg begynner å kaste ting. Men det har skjedd 2-3 ganger nå....

Gjest Bobler
Skrevet

Knuser ting titt og ofte. Har problemer med å styre meg når jeg blir sint, og løser opp mye innvendig frustrasjon ved å gjøre det. Det hjelper meg å kontrollere meg litt mer, og jeg mister ikke hodet fullstendig.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg kaster ikke ting i sinne. Noe så tåpelig, jeg hadde følt meg rimelig dust om jeg stod der med ødelagt telefon / fjernkontroll eller hva som helst... Også skal man bruke masse penger på å erstatte det ødelagte etterpå bare fordi man ikke eide selvkontroll.....

Jeg kan heller ikke forstå folk som velger å la sinnet sitt gå utover "billige" ting som glass og tallerkener, hvem i alle dager velger å få glassskår sprutet utover gulvet - som du selv må rydde og feie opp etterpå?? Dere må jo føle dere dumme da?

Tror alle som gjør det\har gjort det er fullt klar over at det er tåpelig og ulogisk å gjøre noe slikt, men i blant tar følelsene overhånd.

Skrevet

Har både kasta og slått ting i sinne, stort sett ting som ikke tar skade av det(puter, klær, sko, etc.), men har bla. kasta en kasserolle full av oppvask vann etter den skittne grisen på kollektivet mitt som ikke ville rydde opp etter seg:P

Har også kasta mobilen i raseri en gang(den overlevde, nokia 5110:P) Historien bak er lang, men raseriet var berettiget, selv nå i ettertid når jeg kan se litt mer objektivt på det.

Synes det er overraskende at jeg ikke har smadra flere ting egentlig, jeg har et forferdelig sinne:S

Skrevet

Ja hva ikke alle dager? At vi i det hele tatt kan tenke å få utløp for våre følelser?At det går ann!

Når du gråter,får du utløp for at du er trist,eier du ikke selvkontroll da?og når øynene dine er hovne og ansiktet er røde,føler du ikke dum?

Jeez..

Hæ? Sammenlikner du virkelig det å gråte med å kaste gjenstander i gulvet/ veggen? Har du noengang opplevd at ting har blitt ødelagt fordi du har grått? Har du noengang måttet punge ut og ersatte ting i ettertid fordi ditt emosjonelle utbrudd i gråt forårsaket skade? Har du noengang måtte bruke tid på å rydde opp etter deg fordi du har grått?

Ingen i denne tråden som sier at man ikke skal vise / få utløp for følelser... Men det finnes jo andre (og bedre) måter å gjøre det på enn å gjøre handlinger som fører til merarbeid for en selv + materielle skader.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke, og jeg tror jeg nærmest haddeblitt redd hvis noen jeg kjenner gjorde det.

Tror neppe det er en sunn måte å takle sinne på.

Gjest Gjest
Skrevet

Hæ? Sammenlikner du virkelig det å gråte med å kaste gjenstander i gulvet/ veggen? Har du noengang opplevd at ting har blitt ødelagt fordi du har grått? Har du noengang måttet punge ut og ersatte ting i ettertid fordi ditt emosjonelle utbrudd i gråt forårsaket skade? Har du noengang måtte bruke tid på å rydde opp etter deg fordi du har grått?

Ingen i denne tråden som sier at man ikke skal vise / få utløp for følelser... Men det finnes jo andre (og bedre) måter å gjøre det på enn å gjøre handlinger som fører til merarbeid for en selv + materielle skader.

Nei, ting blir ikke ødelagt når man gråter, men en kan føle seg tåpelig og patetisk når en sitter der med røde og hovne øyne. En som har vært frustrert og har ødelagt noe føler seg også rimelig teit og patetisk. Som sagt, så tenker man ikke rasjonelt når man utfører en slik handling, man tenker heller ikke rasjonelt når man har fobi og blir overrasket og reagere spontant. Noen ganger tar følelsene over og man gjør ting som ikke har logikk.

Og dette med å få utløp for følesene - mennesker får utløp for følelser på forskjellige måter. Det som fungerer for deg, fungerer kanskje ikke for andre. Jeg sier ikke at jeg reagerte riktig, for det syns jeg ikke jeg gjorde, men jeg reagerte nå slik og det er ikke noe jeg kan gjøre med det nå i ettertid. Man kan ikke kontrollere følesene sine og vite hvordan man reagerer før man har reagert.

Gjest Gjest
Skrevet

Selvsagt ikke, og jeg tror jeg nærmest haddeblitt redd hvis noen jeg kjenner gjorde det.

Tror neppe det er en sunn måte å takle sinne på.

Jeg hadde også blitt redd om noe heiv ting etter meg og knuste ting hjemme hos meg. Jeg har heller aldri kastet ting etter andre og knuser ikke ting hjemme hos meg, men jeg har kastet telefonen min i veggen et par ganger på grunn av at jeg ble så frustrert og sinna og ikke visste hvordan jeg skulle uttrykke meg. Jeg reagerer aldri sånn foran andre, det er når jeg er alene at jeg kan reagere slik. Tror ingen av de som har svart går rundt og ødelegger ting, men de knuser et glass eller fat for å få utløp for følelsene sine.

Skrevet

Jeg hiver ikke ting etter/på folk, men jeg har hevet ting i veggen, ja. Om jeg har noe i hånda idet jeg eksploderer kan det få seg en plutselig flyvetur gjennom leiligheten. Jeg blir umiddelbart roligere inni meg, så det hjelper.

Og det er bare mine ting som ev. blir ødelagt, så jeg bryr meg ikke om akkurat det.

Gjest Søgni
Skrevet

Det nærmeste jeg kommer, var at jeg en gang kasta telefonen i veggen så den ble ødelagt. Men det var nærmest en unntakstilstand, og jeg var alene , så ingen ble skremt eller noe sånt. Jeg synes at man bør jobbe med å finne andre måter å få utløp for sinne og følelser på, spesielt om det er noe man opplever ofte og sammen med andre. Det er iallefall ikke ok å skremme andre med å kaste ting rundt seg, og etterpå legitimere det med at man var forbanna. Det går an å krangle på andre måter, og å kontrollere seg litt.

Men at det kan smelle for alle og enhver innimellom, er selvfølgelig sant.

Skrevet

Ja, men jeg nøyer meg med ting som ikke kan knuses (en pute eller et viskelær eller noe slikt :fnise: ). Og så sørger jeg for å ha den slags utbrudd når jeg er i enerom.

Skrevet

Jeg kan heller ikke forstå folk som velger å la sinnet sitt gå utover "billige" ting som glass og tallerkener, hvem i alle dager velger å få glassskår sprutet utover gulvet - som du selv må rydde og feie opp etterpå?? Dere må jo føle dere dumme da?

For tida har jeg så mye angst at jeg sliter med å komme meg ut. Da er det ganske ufarlig å kaste et glass en sjelden gang når det blir for ille og frustrasjonen for sterk. Jeg tenkte faktisk på å gjøre det i dag for angsten er så sterk at jeg har vondt i magen og føler for å kaste opp. Valgte likevel å ikke gjøre det.

Jeg skal til psykolog i morra, så jeg kan jo spørre henne "hvem i alle dager" som gjør slikt. ;)

Skrevet

I dag f.eks snakket jeg i telefonen og personen jeg snakket med har behandlet meg dårlig i det siste og vi begynte å diskutere heftig og denne personen sa noe som h*n vet sårer meg veldig. Jeg ble så forbannet der og da at jeg heiv mobilen min mot veggen. :rodme::riste: Jeg ble så oppgitt, irritert og provosert over at en person kan oppføre seg så dårlig overfor meg at jeg reagert med å kaste telefonen. Med min flaks ødela jeg telefonen :sukk:

Jeg har gjort akkurat det samme som TS... Snakka med en tidligere kjæreste, og telefonen føyk i veggen og ble ødelagt.. Fikk heldigvis låne en til jeg fikk kjøpt meg ny..

Sinnet mitt kan bli veldig intenst til tider, og da komemr det en trang til å slå, kaste og rope... Har lært meg å kaste ting som ikke kan knuses, som bamser, puter etc:p Men, JA jeg føler meg litt dum, og har ofte tenkt at jeg kunne trengt en punchbag eller lignende å få ut raseriet mitt på når det topper seg....

Jeg er open om dette, og tuller ofte med at jeg har et så sterkt temperemang:P

Skrevet

Nei, ting blir ikke ødelagt når man gråter, men en kan føle seg tåpelig og patetisk når en sitter der med røde og hovne øyne. En som har vært frustrert og har ødelagt noe føler seg også rimelig teit og patetisk. Som sagt, så tenker man ikke rasjonelt når man utfører en slik handling, man tenker heller ikke rasjonelt når man har fobi og blir overrasket og reagere spontant. Noen ganger tar følelsene over og man gjør ting som ikke har logikk.

Og dette med å få utløp for følesene - mennesker får utløp for følelser på forskjellige måter. Det som fungerer for deg, fungerer kanskje ikke for andre. Jeg sier ikke at jeg reagerte riktig, for det syns jeg ikke jeg gjorde, men jeg reagerte nå slik og det er ikke noe jeg kan gjøre med det nå i ettertid. Man kan ikke kontrollere følesene sine og vite hvordan man reagerer før man har reagert.

Å gråte handler ikke om å tenke rasjonelt eller ei, å gråte er et urinstinkt, og det signaliserer dype emosjoner, alt fra sorg, frustrasjon, forvilelse, maktesløshet til glede og lykke. Gråten er ufarlig og skader hverken individet eller omgivelsene rundt. Gråten har også en funksjon i den forstand at kroppen gjennom tårene blir kvitt følelseshormoner som har bygget seg opp i kroppen. Dette er forsket på og det er funnet ut at det er kjemiske forskjeller mellom triste tårer og løktårer.

Gråting frigjør også endorfiner (et hormon som fremmer lykkefølelse samt virker smertestillende)

Å gråte har altså en funksjon og er ikke destruktivt.

Jeg regner med at de som liker å kaste ting i sinne også synes det har en funksjon, men destruktivt - det er det! For min del må folk gjerne ødelegge alt de eier å har i raseriutbrudd, men jeg tror nok de for sin egen del hadde hatt godt utbytte av å lære seg bedre metoder for å løse problemer og frustrerende situasjoner slik at de slipper å stadig sitte igjen med unødvendig opprydding og utgifter. (samt følelsen av å være tåpelig, som mange av "kasterene" her sier de har når de ser at tingene deres ligger i tusen knas)

Ja, du reagerte med å kaste telefonen din så den gikk i stykker, ikke noe du kan gjøre med det nå nei....annet enn å gå uten telefon til du har råd til å punge ut noen tusen for en ny. Og det er tåpelig, mye mer tåpelig en å gråte en liten skvett...

Skrevet

Jeg kaster ting, biter i ting, og river i stykker ting(spesielt klær får gjennomgå).. Ja , jeg har et veldig aggresjonsproblem :sjenert:

Skrevet

raseriutbrudd kan være sunt.Noen velger jo feks kampsport for å slå på en pute,noen løper en lang joggetur,og noen kan bli så sinna der og da at de kaster noe.Det er ikke snakk om å gjøre det HVER gang man er sinna,men det skjer de gangene man er ekstra sinna. Selvfølgeig har jeg aldri kastet en gjenstand på et annet menneske i sinne,så det er noe annet,og hvis man konstant er sinna og slår i ting/kaster ting i veggen så blir man oppfattet som agressiv og den andre føler seg truer.

Men å kaste et glass i veggen en dag du var eksta sinna skader ingen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...