Gå til innhold

Kan man ta opp flere ting hos legen

Anbefalte innlegg

Gjest Vodka
Skrevet

Kan man ta opp flere problemer i en legetime? Eller bør man bare ta et problem i hver time?

Skrevet

Kan man ta opp flere problemer i en legetime? Eller bør man bare ta et problem i hver time?

Ja man kan fint ta opp flere ting i en time, men om det er omfattende og tar tid så må du jo ha flere timer

Gjest Vodka
Skrevet

Ja man kan fint ta opp flere ting i en time, men om det er omfattende og tar tid så må du jo ha flere timer

Det jeg skal til legen for er 3 ting som er litt omfattende, må vel bestille 3 timer hver for seg da.

Gjest Mahareth
Skrevet

Ja, men ikke i hastetimer. Husk også at hver enkelt legetime skal vare i ca 15 min, og har du mye du skal ta opp så er det lurt å be om å få dobbelttime.

Skrevet

Kan du ikke si fra når du bestiller at du har 3 litt omfattende ting du vil ta opp med legen, så får du sikkert 30 minutters time i stedenfor 10 minutterstime??

• Liker 1
Gjest Vodka
Skrevet

Hmm, problemene mine haster litt egentlig. Det ene er pollenallergi som jeg plages veldig med og gjerne vil ha resept på medisiner, en føflekk jeg er veldig redd jeg har kreft i, også må jeg sjekkes mer for astmaen min. Også trenger jeg ny p-pilleresept litt fort.

Hva ville dere gjort da?

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg ville bestilt en dobbelttime for å få unnagjort alt på en gang.

Skrevet

jeg tror en dobbeltime skulle holde i massevis for å diskutere tingene, men da må du nok komme tilbake en annen gang for å fjerne føflekken. Har hørt om andre som måtte bestille dobbelttimer fordi de skulle inn og fjerne noen føflekker :)

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med legen på en og samme time. Det gjør alltid jeg. Så er det litt opp til legen om vi skal bestille en ny time med det samme, om vi ikke får tid. Smart å si at det er flere ting når du bestiller.

• Liker 1
Skrevet

glemte at p-pilleresept kan du få om du ringer ned, eller kontakter dem på nettet. Så lenge du har brukt merket før i hvertfall. Om du har påvist pollenallergi kan du nok gjøre akkurat det samme så lenge du har brukt medisinen før ;) de to tingene tar jo no time at all! ;)

Gjest Vodka
Skrevet

Okei, da prøver jeg å bestille dobbelttime og tar opp alt samtidig, så får legen bestemme om han har tid den dagen eller ikke. :)

Skrevet

Reseptene kan du jo få i posten (eller gå på legekontoret å hente) og bare bestille over telefon. Så sant det er medisiner du har fått tidligere da. Og da står du igjen med føflekk og astma.

Gjest Vodka
Skrevet

glemte at p-pilleresept kan du få om du ringer ned, eller kontakter dem på nettet. Så lenge du har brukt merket før i hvertfall. Om du har påvist pollenallergi kan du nok gjøre akkurat det samme så lenge du har brukt medisinen før ;) de to tingene tar jo no time at all! ;)

Har den resepten fra en annen lege, så jeg vet ikke om de kan gjøre det da. Har ikke påvist pollenallergi så må ta prøver og sånt.

Gjest Gjest
Skrevet

Legen er der for å hjelpe pasienten med vedkommendes helseproblemer. Da må pasienten under en konsultasjon ha rett til å ta opp alle problemer som er aktuelle og få fullstendig gjennomgang så langt dette lar seg gjøre der og da. Samtidig må legen sørge for å bestille det som evt trengs av utredning og henvisninger. Det at dette tar litt tid, er legens og ikke pasientens problem. Pasienten må kunne kreve at legen setter av den tiden som er nødvendig, dog innen rimelighetens grenser (to klokketimer burde uansett være tilstrekkelig). Dersom legen har mange pasienter som krever lange konsultasjoner, må han kompensere med å forlenge arbeidstida slik at ingen pasienter blir forskjøvet til senere dager pga at noen pasienter trenger lengre tid.

Annonse
Skrevet

Legen er der for å hjelpe pasienten med vedkommendes helseproblemer. Da må pasienten under en konsultasjon ha rett til å ta opp alle problemer som er aktuelle og få fullstendig gjennomgang så langt dette lar seg gjøre der og da. Samtidig må legen sørge for å bestille det som evt trengs av utredning og henvisninger. Det at dette tar litt tid, er legens og ikke pasientens problem. Pasienten må kunne kreve at legen setter av den tiden som er nødvendig, dog innen rimelighetens grenser (to klokketimer burde uansett være tilstrekkelig). Dersom legen har mange pasienter som krever lange konsultasjoner, må han kompensere med å forlenge arbeidstida slik at ingen pasienter blir forskjøvet til senere dager pga at noen pasienter trenger lengre tid.

:skratte:

Skal legen beregne TO KLOKKETIMER?! Det er helt kurrant av legen å gi beskjed om at pasienten må komme tilbake en annen gang om det ikke er satt av nok tid. En "time" hos legen er vel 15 min, 10 min om det er en hastetime. Vil du ka klokketimer må du sette av 4 vanlige timer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...