AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Datteren min blir 15 år og vi har såvidt begynt å snakke om bursdagsfeiring. Nå er det litt vanskelig i jentegruppen på skolen. Hennes to beste venninner gjennom lang tid har sluttet å være sammen med henne. De to henger sammen og er sammen med en annen jente i klassen som ikke liker min datter. Denne jenta som ikke liker min datter setter ut rykter ol til andre , både i klassen og de andre klassetrinnene. dette har skjedd i flere år, og lærerne er maktesløse. De når ikke inn hverken til henne eller foreldrene. Og jenta gjør det på en så "slu" måte at dete r vanskelig å ta henne. Men lærerne sier der er klar over at det er henne. Så disse tidligere bestevenninnene har etter jul vært sammen med denne jenta og hennes venninne. De fire finner på noe stadig vekk i helgene. Min datter er sammen med to andre flotte jenter. De to jentene vil gjerne inn i denne "gruppa" så de tre henger med dem i friminuttene. Men de blir aldri invitert med på ting som skjer i helgene, og det prates åpenlyst om hva de skal og hva de har gjort i friminuttene. Det er en annen gruppe jenter på trinnet også. De er mer "barnslige" sies det. Men snille jenter. Den gruppen er vanskelig å komme inn i sier datteren min, når jeg spør om hun kan prøve å være sammen med dem. Så til bursdagen. jeg har nevnt at - hun kan invitere kun de to jentene hun er sammen med på skolen. Da sier hun at hun stenger seg selv ute fra de andre, og det vil bli pratet om. - Så kan hun invitere denne gruppen de henger med i friminuttene, inkludert jenta som ikke liker henne. (kan ikke utelukke en person) Da tror hun ikke det blir koselig, eller at de fire velger å ikke komme. - Hun kan invitere alle jentene i trinnet. Hun tror fortsatt de fire ikke kommer, men da er alle invitert og det er ikke gjort forskjell på noen. Samtidig strekker hun en hånd ut til den andre gruppen om at hun vil bli mer kjent/sammen med dem, tenker jeg. - hun kan droppe å ha en bursdagsfeiring. (noe hun tenker mye på. jeg tror det vil bli kommentert siden vi alltid har feiret med hele klassen) Siden jeg som mor sikekrt er farget av at dette er min datter spør jeg dere om råd. Hva ville dere gjort/anbefalt? Har dere også noen råd ang. jenteproblematikken eller vil dette skli over av seg selv med tiden? Datteren min har hatt noen samtaler med lærer på skolen pga situasjonen og de styrker henne i at det er ikke noe med henne og hun må få "spissere albuer" og heve seg over dette. At nå ser hun hvem som er gode venninner og ikke. (Den ene tidligere bestevenninnen vil være venninne ennå, men kun på fritiden(mye sms og facebookchat) og ikke på skolen så det synes eller når hun er sammen med de andre i fritiden)
Tullepia Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 Dette er typisk jenteoppførsel i tenårene som omtrent alle jenter gjennomlever, enten de er i den ene eller andre gruppen. Det beste du kan gjøre er å gi jenta di den omsorg og støtte hun trenger fra en kjærlig familie, slik at hun står best mulig rustet til å gjennomleve denne prøvelsen. Samtidig bør hun få være noe selvstendig og selv velge om hun skal feire bursdag og på hvilken måte. Hva hun enn gjør så kan det bli galt (eller bra), men det er en del av livets harde realiteter som hun nå må lære å takle. Tiden er kommet til da hun må prøve ut selvstendige valg, våge å møte motbøren og samtidig få masse oppbacking hjemme. Avhold uansett et familieselskap der hun blir behørig feiret og vist at hun har mange som er glad i henne. Du bør kanskje også oppmuntre henne til å finne seg en fritidsaktivitet der hun får mulighet til å treffe helt andre mennesker og slik få en alternativ vennegjeng. Dette kan være alt fra idrett, musikk, kirke, hobbykurs eller noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Jeg personlig synes det høres greit ut å invitere alle, da har de ikke noe å ta henne på, og om noen veldig å ikke komme, så sier det mer om dem enn din datter. Om din datter tar imot alle menneskene rundt seg, så kan det ikke slå feil. Og si til henne at hun må drite litt i hva alle andre sier og hva de snakker om, for som regel så snakker slike sladder-jenter bare tull. Om hun gjør sitt beste,inkluderer så mange hun kan, er positiv og snakker positivt om andre, så driter de som er "bitchete" på egen legg. De som driver med baksnakking får det alltid igjen i trynet,før eller senere. Like greit å være lojal og snill og grei, være et godt menneske, ikke drive med sladder og baksnakking, og så velge å ikke bry seg med mennesker som ikke er lojale og snille og greie tilbake.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 Takk for gode svar. jeg har tenkt å la henne velge selv, men gir henne forslagene. Å be henne invitere alle, og være positiv til alle er noe vi har vektlagt i alle år. Men nå er denne jentegruppa så "vanskelig" at det er ikke lett å vite hva man skal gjøre. På en måte greit å vite at dette er normalt. Men samtidig vet jeg at slik hadde ikke jeg det. Så derfor ekstra vanskelig å vite hva jeg skal si/gjøre evt hva hun kanskje ønsker uten å si det. Men hun er veldig åpen om problemene med jentene og at hun er lei seg og synes dette er vanskelig. Hun har en alternativ venninnegjeng, som hun fikk for ett år siden via en aktivitet. Vi har valgt å ikke blande inn de jentene fra skolen med disse jentene. Dette har jeg snakket med lærer om og hun støtter oss i det valget. Det blir både familiebursdag og bursdag med den andre venninnegjengen.
femme_pilot Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Får ondt inni meg når jeg leser dette kjenner meg veldig godt igjen,var slik hele ungdomsskolen min. Heldigvis har jeg alltid drevet på med basket ved siden av skolen og der hadde jeg mange gode venner så støtter det med å finne seg gode venner via en fritidsaktivitet. Synes også hun burde invitere alle og bare prøve å være hyggelig og grei mot alle. Da er det de bitchye jentene som oppfører seg helt idiotisk hvis de ikke kommer og hun vil strekke en hånd ut til den andre gruppen. Selv har jeg alltid vært en veldig guttejente(har bare brødre) så jeg hang veldig mye med guttene i klassen min mye enklere og lite drama. Uansett hva som skjer så ønsker jeg datteren din lykke til og husk,det blir bedre
Gjest Haaploes Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Ah, jenter altså. Hva med å invitere de to "ordentlige" venninnene i familiebursdagen? Sånn gjorde vi det ganske tidlig hjemme hos meg, jeg var i forskjellige gjenger med jenter som absolutt ikke gikk overens. Eventuelt at de tre drar ut og spiser?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Heldigvis la ikke foreldrene mine seg oppi slikt når jeg var blitt så gammel. Jeg hadde vel noen få, nære venninner på pizza og spill i kjellerstua, tenker jeg. Hva med å la henne ta med et par gode venninner ut og spise og kino eller noe? Det hadde jeg villet i den alderen dersom vi hadde bodd et sted der det var aktuelt!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 TS Jeg tenkte hun kunne hatt de to jentene på spa-kveld her hjemme. Må gjerne ta dem med ut og spise eller hva de selv vil. Men datteren min mener da at hun holder seg selv utenfor de andre jentene, og det blir feil ovenfor henne selv. Prøver å ikke blande meg inn, men å hjelpe henne når hun sier noe. Og komme med gode forslag som ikke gjør det verre enn det det er nå. Å feire bursdag er en stor ting ennå.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Ut av beskrivelsen din så trodde jeg at det var snakk om barneskolejenter, men dette er altså store tenåringer på 15 år. Syns det virker underlig at mamma skal lage så mye styr ut av en 15-årsdag. Vi sluttet med store bursdager etter barneskolen, og etter det hadde jeg bare to bestevenninner over på pizza og sjokoladekake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå