Gå til innhold

Hvilken bunad kan jeg velge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har endelig begynt å spare til bunad. Men er så usikker på hvilken jeg kan velge. Jeg er selv fra langt nord i troms, bor i tromsø. Har besteforeldre fra finnmark og harstad. Kan man velge bunad fra mannes hjemsted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skal ikke lete etter unnskyldninger eller finne ut hva som er "lov". Du skaffer deg den bunaden du føler sterkest tilknytning til. Og hvis du ikke liker den, da er det bedre å la hele bunadsprosjektet være.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig begynt å spare til bunad. Men er så usikker på hvilken jeg kan velge. Jeg er selv fra langt nord i troms, bor i tromsø. Har besteforeldre fra finnmark og harstad. Kan man velge bunad fra mannes hjemsted?

Du kan ikk velge bunad fra din mann sitt hjemsted nei. Velg enden der dine foreldre er fra, der du er fra eller der du bor!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikk velge bunad fra din mann sitt hjemsted nei. Velg enden der dine foreldre er fra, der du er fra eller der du bor!

Enig med denne.

Enten bunaden fra der du bor, der du selv er fra, eller der dine foreldre er fra. Med mindre du bor der mannen din er fra, så skal du som utgangspunkt ikke ha en bunad fra dette stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått bunaden til svigermor, og syns jeg godt kan ha den selvom ikke slekta mi har tilknytning til det stedet. Jeg har jo en relasjon til henne og dermed stedet og bunaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det var mer generelt slekt osv som "bestemte" hvor man burde ha bunad fra. Selv er jeg fra ganske langt nord i Sør-Trøndelag, men så å si alt av slekt (minus mor og far som er oppvokst i Trondheim/litt utenfor) er fra Oppdal/Røros altså fjellbygder så jeg har en festdrakt som heter noe så enkelt som fjelldrakt. Den er vel også beskrevet sånn at alle i Norge kan bruke den, men føler likevel det er "justified" at jeg bruker den pga all slektskapen oppe i fjellene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke valgt noen "bunad" i det hele tatt. "Bunader" er bare nasjonalistiske liksom-bondedrakter fra 1930-tallet. Hvor ellers i Europa var dette populært? Stemmer, bunadtradisjonen har samme historiske opprinnelse som nazismen. De såkalte "bunadene" er alle sammen rene fantasiprodukter fra 1930-tallet og har ingenting med tradisjon å gjøre.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke valgt noen "bunad" i det hele tatt. "Bunader" er bare nasjonalistiske liksom-bondedrakter fra 1930-tallet. Hvor ellers i Europa var dette populært? Stemmer, bunadtradisjonen har samme historiske opprinnelse som nazismen. De såkalte "bunadene" er alle sammen rene fantasiprodukter fra 1930-tallet og har ingenting med tradisjon å gjøre.

Fra din egen lenke:

Det er folkedraktene som er forbildet for bunadene, og mange av dem gjenspeiler, i større eller mindre grad, felles europeiske klesmoter fra 1700-tallet og tidlig 1800-tall. Folkedrakter fra Norge har derfor store likhetstrekk med folkedrakter fra andre land som Danmark, Sverige og Tyskland.

Burn's on you..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søgni

Nå får du gi deg :) Det er ingen som påstår at bunadene slik vi kjenner dem i dag er en nøyaktig kopi av hvordan folk gikk kledd før, men de bygger likevel på høyst reelle drakttradisjoner som kan knyttes til draktområdene.

Nazismen? Virkelig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå får du gi deg :) Det er ingen som påstår at bunadene slik vi kjenner dem i dag er en nøyaktig kopi av hvordan folk gikk kledd før, men de bygger likevel på høyst reelle drakttradisjoner som kan knyttes til draktområdene.

Nazismen? Virkelig?

Pølsevev. Bunader er rene fantasiprodukter, stort sett fra 1930-tallet og 1940-tallet. Det er klesplagg fra et halvt århundre tilbake som gir skinn av å være "bondedrakter" og det er det. Slike drakter var også kjempepopulære i nazi-Tyskland.

Folkedrakter derimot er tradisjonelle drakter. Folkedrakter er noe annet enn bunader. De fleste nordmenn går i bunader (fantasidrakter), ikke autentiske folkedrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra din egen lenke:

Det er folkedraktene som er forbildet for bunadene, og mange av dem gjenspeiler, i større eller mindre grad, felles europeiske klesmoter fra 1700-tallet og tidlig 1800-tall. Folkedrakter fra Norge har derfor store likhetstrekk med folkedrakter fra andre land som Danmark, Sverige og Tyskland.

Burn's on you..

Hva var det du ikke fikk med deg her?

"Bunad er et nyord som fra det 20. århundre har blitt brukt om flere typer klesdrakter i Norge. I faglig forstand brukes begrepet om historiserende moderne festdrakter, for det meste konstruert i første halvdel av det 20. århundre og meget løst basert på tradisjon. Disse festdraktene er i sin tur inspirert av folkedrakter, dvs. tradisjonelle klesplagg brukt av bondebefolkningen i deler av Norge på 17–1800-tallet. Mens fagterminologien skiller mellom bunad og folkedrakt, ses bunad også brukt upresist som en samlebetegnelse, særlig når autentiske folkedrakter også brukes som moderne festdrakter. Begrepet bunad kan derfor brukes om svært forskjellige former for klesplagg: alt fra genuine folkedrakter fra 1800-tallet til nykonstruerte plagg uten særlig historisk forankring, men som gir skinn av å være «bondedrakter»."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor bruke masse penger på en grisestygg fake "bondedrakt" fra 40-tallet som ikke har noe med tradisjon å gjøre? Bruk heller pengene på en pen kjole eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søgni

Pølsevev. Bunader er rene fantasiprodukter, stort sett fra 1930-tallet og 1940-tallet. Det er klesplagg fra et halvt århundre tilbake som gir skinn av å være "bondedrakter" og det er det. Slike drakter var også kjempepopulære i nazi-Tyskland.

Folkedrakter derimot er tradisjonelle drakter. Folkedrakter er noe annet enn bunader. De fleste nordmenn går i bunader (fantasidrakter), ikke autentiske folkedrakter.

Min bunad, slik den ser ut, er fra de siste 20 årene. Med andre ord er bunadstradisjonen i forandring. Rene fantasiprodukter er de heller ikke, siden mønster, farger og generell utforming er basert på materiale med røtter i de ulike områdene. Bunadene er ikke en ren kopi, det er heller ikke vitsen, men utformingen er basert på annet enn ren fantasi.

At "sånne drakter" også var populære i Nazi-Tyskland anser jeg for å være irrelevant.

Men men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med at mange ikke er enige med meg, men jeg er av den oppfatning at du godt kan velge bunad fra mannens hjemsted. Jeg har selv valgt bunad fra stedet der min mann ble døpt og hvor hans slekt kommer fra. Dette er et sted jeg har fått sterk tilknytning til gjennom mange ferier dit. Jeg har tatt min manns etternavn, og dette navnet jeg nå bærer har sin opprinnelse fra stedet hvor bunaden kommer fra. Har inntrykk av at noen kanskje synes det er rart at jeg har valgt bunad fra mannens hjemsted, men jeg driter egentlig litt i alle disse "reglene" :fnise: Jeg hadde en del bunader å velge mellom, men jeg valgte den bunaden jeg likte best rett og slett! Jeg bærer den med stolthet og er veldig, veldig glad i bunaden min :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...