AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Etter veldig mye fram og tilbake om jeg skal drite i å begynne på VGS etter sommeren, har jeg bestemt meg for å begynne på privat skole for det yrket jeg faktisk VIL jobbe med (frisør). Går for tiden på Medier og kommunikasjon andre året, men jeg har i grunn nesten ikke vært på skolen pga. depresjon og angst for skoleveien, og når man faller utenfor så er det vanskelig å komme seg tilbake så har vel i grunn bare.. gitt opp, har ikke sjangs til å få stå karakter i NOEN fag, stryker i alt. Jeg føler meg så utrolig taper fordi jeg klarer ikke å fullføre VGS en gang, menmen.. Semesteret på skolen koster 69 000 kr, men får bare 46 250 kr av lånekassen (tror jeg, i følge støttekalkulatoren i alle fall) men kan jeg spørre NAV om jeg kanskje har en mulighet til å dekke resten? Jeg er i en utrolig vanskelig situasjon nå hvor verken foreldrene mine har penger til å hjelpe meg, pappaen min har nok med sitt og mamma har ikke en plass å bo en gang.. og det har heller ikke jeg, eller jeg bor hos en venninne midlertidig, men fra 1 juni så har jeg ingen plass å bo, så.. om jeg skal gå på privat skole har jeg ikke rettigheter fra NAV da? Siden de ikke hjelper studenter? Jeg tror ikke jeg kan søke om bortebo stipend hos lånekassen en gang.. Jeg vet at jeg burde få meg en jobb, men det kan jo ta en stund, siden jeg tør ikke jobbe en plass hvor jeg må snakke med fremmede osv (som butikk, kiosk osv) Jeg burde gå til NAV å snakke med dem.. men jeg tørr ikke :/ Sikkert et litt rotete innlegg, men jeg er så stressa og frustrert fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre..
Gjest Grønnblomst Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 Trodde foreldre var pliktig til å forsørge under utdannelse jeg? Hvis de ikke har mulighet, må kanskje nav? Vet ikke.
julegrana Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Sånn jeg har forstått det så har man ikke krav på noe fra nav når man studerer. Men mulig du kan få noe hjelp på sosialkontoret? Men den summen skolen koster skal jo ikke betales inn på en gang, så kanskje du har mulighet til å spare noen kroner? Edit: Forresten så kan du søke om borteboer stipend om du får med en attest fra barnevernet eller lignende om at du ikke kan bo hjemme. Om du ikke har attest så er det vel slik at du må bo så og så langt unna foreldrene dine for å kunne få det. Det var iallefall slik når jeg gikk vgs. Den attesten fra barnevernet er heller ikke noe stress å få. Det er bare å ta en tlf dit så ordner det seg. Endret 10. mai 2012 av julegrana 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 Sånn jeg har forstått det så har man ikke krav på noe fra nav når man studerer. Men mulig du kan få noe hjelp på sosialkontoret? Men den summen skolen koster skal jo ikke betales inn på en gang, så kanskje du har mulighet til å spare noen kroner? Er ikke NAV og sosialkontoret det samme? Haha, alltid trodd det var det samme jeg. Og vet jo at alt ikke skal betales med en gang, men jeg har ikke mulighet til å betale det resterende i det hele tatt :/ Mammaen min og jeg ble kastet ut fra den leiligheten vi bodde i 1 mai, pga mamma ikke klarte å betale husleie, hun bor nå på sofaen til en venninne, mens jeg bor hos en annen venninne som skal flytte til kjæresten sin 1 juni, så fra da må jeg jo ha en plass å bo.. jeg har ingen andre venner jeg kan bo hos, ingen familie (de fleste bor i en helt annen by langt unna meg) så om jeg skulle fått en jobb, så har jeg ikke kunnet bruke de pengene på skolen, må jo bruke de på husleie, strøm og alle utgiftene, ville jo ikke blitt noen ting igjen :/ aaah, situasjonen her gjør meg bare enda mer deprimert :c Mamma har ikke mulighet til å hjelpe meg i det hele tatt..
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Edit: Forresten så kan du søke om borteboer stipend om du får med en attest fra barnevernet eller lignende om at du ikke kan bo hjemme. Om du ikke har attest så er det vel slik at du må bo så og så langt unna foreldrene dine for å kunne få det. Det var iallefall slik når jeg gikk vgs. Den attesten fra barnevernet er heller ikke noe stress å få. Det er bare å ta en tlf dit så ordner det seg. Jeg vet at jeg kan søke det om jeg skulle gått på VGS, men det står ikke noe om at man kan søke bortebo stipend på lånekassen når man skal ta en annen utdanning enn VGS. Men samtidig når jeg tenker meg om, så er jo frisør skolen jeg skal gå på egentlig privatskole for andre året på VGS, så kanskje jeg kan få det allikevel? jeg vet ikke jeg, hele systemet forvirrer meg egentlig.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Du kan få lån til skolepenger hos nav, dette kommer utenom vanlig lån/stipend. Men det spørs om private frisørskoler i det hele tatt lar seg støtte av lånekassen, har du sjekket dette? Og hvis du ikke takler å gå på media og kommunikasjon pga psykiske vansker, hvordan tenker du at dette vil forandre seg på frisørskole? Jeg tror at du i første omgang bør ta en prat med rådgiver på skolen om videre utdanning og hvordan du skal finansiere dette. Er du under 18? Da bør du kontakte barnevernet om du ikke har noe sted å bo. 1
Okapi Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Sosialkontoret er en del av NAV. Men det stemmer som første er sier, som student har du ingen rettigheter der. Unntaket er dersom du blir omskolert gjennom det som før hette attføring eller rehabilitering, men dette forutsetter sykmelding og diagnose.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Du kan få lån til skolepenger hos nav, dette kommer utenom vanlig lån/stipend. Men det spørs om private frisørskoler i det hele tatt lar seg støtte av lånekassen, har du sjekket dette? Og hvis du ikke takler å gå på media og kommunikasjon pga psykiske vansker, hvordan tenker du at dette vil forandre seg på frisørskole? Jeg tror at du i første omgang bør ta en prat med rådgiver på skolen om videre utdanning og hvordan du skal finansiere dette. Er du under 18? Da bør du kontakte barnevernet om du ikke har noe sted å bo. Jeg mente lån til skolepenger hos lånekassen
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Du kan få lån til skolepenger hos nav, dette kommer utenom vanlig lån/stipend. Men det spørs om private frisørskoler i det hele tatt lar seg støtte av lånekassen, har du sjekket dette? Og hvis du ikke takler å gå på media og kommunikasjon pga psykiske vansker, hvordan tenker du at dette vil forandre seg på frisørskole? Jeg tror at du i første omgang bør ta en prat med rådgiver på skolen om videre utdanning og hvordan du skal finansiere dette. Er du under 18? Da bør du kontakte barnevernet om du ikke har noe sted å bo. Det står på hjemmesiden til skolen at man kan få lån fra lånekassen, og har søkt om lån fra lånekassen allerede, men de dekker jo ikke alt.. Og vel, jeg ville gå media for å ha noe å "falle tilbake på" siden frisør yrket er tøft for kroppen, men jeg mangler motivasjon til å fortsette, siden det er jo ikke noe jeg har lyst til å jobbe med i det hele tatt, mens å bli frisør er noe jeg alltid har hatt lyst til, og jeg vet at jeg virkelig må utfordre meg selv for å kunne jobbe som frisør, for da møter jeg jo fremmede folk hele tiden og må ta på de, men jeg tror jeg kan få det til. Men jeg må vel snakke med rådgiveren på skolen om hvordan jeg skal gjøre det da.. Fordi jeg har ikke sjangs til å bestå året her, da må jeg jo begynne på nytt, og da må jeg betale for det siste året på vgs (tok omvalg ett år). Og nei, jeg fylte 19 forrige måned, så de kan nok ikke hjelpe meg..
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #10 Skrevet 10. mai 2012 For å få omsolering fra NAV (som er eneste mulighet for dekning av utdanning via NAV) må du: - Ha fullført en utdanning (fagbrev eller fullført grad på høgre utdanning) som du grunnet sykdom eller lyte ikke kan benytte deg av lenger - Være over 26 år NAV er veldig strenge på hva de da vil støtte, og privatskole når det finnes gode offentlige tilbud kan du bare glemme. Du får spørre foreldrene dine pent om du kan få bo hjemme på pikerommet og spise gratis litt til, samt låne til skolepenger fra de. Eller du får søke lån og stipend hos Lånekassen og skaffe deg ekstrajobb ved siden av.
Snop Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Jeg tror det lureste du kan gjøre er å få en diagnose på papiret om du ikke har det allerede, og ringe NAV for å avtale en time og ta en skikkelig prat om hvilke muligheter du eventuelt har for å komme deg ovenpå igjen, både økonomisk sett og med tanke på utdanning Det finnes både mange veldig firkantede bokser OG mange gråsoner når det kommer til NAV, så ingen av oss her inne kan nok gi deg et 100% svar. Hilsen meg, som får dekket privat utdanning og er under 26
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #12 Skrevet 10. mai 2012 Du får spørre foreldrene dine pent om du kan få bo hjemme på pikerommet og spise gratis litt til, samt låne til skolepenger fra de. Lese tråden, kanskje... 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #13 Skrevet 10. mai 2012 Jeg fikk nettopp svar på søknaden min om lån, og fikk 74 620 kr! Da slipper jeg å bekymre meg for at lånet ikke holder i alle fall. Ble veldig glad nå, og håper for guds skyld at bosituasjonen min ordner seg på et vis. Og til AB som sier jeg kan spørre foreldrene mine om jeg kan flytte inn på pikerommet litt til, hadde du lest hva jeg har skrevet til de over så har jeg ikke noe pikerom å dra tilbake til. Og jeg vil ikke leve av nav, jeg vil bare ha midlertidig hjelp, fordi jeg har INGEN jeg kan bo hos, foreldrene mine sliter nok økonomisk, de klarer ikke hjelpe meg mer enn de gjør nå (får 1500 av pappa hver måned) og mamma klarer ikke noe, hun er så langt nede økonomisk at det er ikke mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #14 Skrevet 10. mai 2012 Jeg tror det lureste du kan gjøre er å få en diagnose på papiret om du ikke har det allerede, og ringe NAV for å avtale en time og ta en skikkelig prat om hvilke muligheter du eventuelt har for å komme deg ovenpå igjen, både økonomisk sett og med tanke på utdanning Det finnes både mange veldig firkantede bokser OG mange gråsoner når det kommer til NAV, så ingen av oss her inne kan nok gi deg et 100% svar. Hilsen meg, som får dekket privat utdanning og er under 26 Jeg gikk til psykiater, men måtte jo ta tog for å komme meg dit, heh.. dumme sosiale angst, klarte ikke å komme meg dit en gang, så de tok meg av listen Så ingenting er dokumentert, så har på en måte ikke noe å ta med til NAV, men jeg får vel prøve å komme meg til NAV en dag, bare spørre om de kan hjelpe meg på noen som helst måte, eller sosialkontoret. Jeg synes det er litt rart at nav er så bestemt på å ikke hjelpe studenter, selvfølgelig er det sikkert mange som ville tatt å utnytte det, men de må jo på en måte ta for seg enkelt personer og se an situasjonen deres..
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Sånn jeg har forstått det så har man ikke krav på noe fra nav når man studerer. Men mulig du kan få noe hjelp på sosialkontoret? Men den summen skolen koster skal jo ikke betales inn på en gang, så kanskje du har mulighet til å spare noen kroner? Edit: Forresten så kan du søke om borteboer stipend om du får med en attest fra barnevernet eller lignende om at du ikke kan bo hjemme. Om du ikke har attest så er det vel slik at du må bo så og så langt unna foreldrene dine for å kunne få det. Det var iallefall slik når jeg gikk vgs. Den attesten fra barnevernet er heller ikke noe stress å få. Det er bare å ta en tlf dit så ordner det seg. Hadde jeg visst dette for 8 år siden, skulle jeg ha benyttet meg av dette
Okapi Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 - Ha fullført en utdanning (fagbrev eller fullført grad på høgre utdanning) som du grunnet sykdom eller lyte ikke kan benytte deg av lenger Dette kan de lempe på. Det er ikke så uvanlig at man fullfører påbegynt utdanning på AAP.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #18 Skrevet 10. mai 2012 Jeg vet at jeg burde få meg en jobb, men det kan jo ta en stund, siden jeg tør ikke jobbe en plass hvor jeg må snakke med fremmede osv (som butikk, kiosk osv) Flott at du har fått deg lån! Når det gjelder jobb går det fint an å finne noe hvor du knapt møter en levende sjel i løpet av arbeidsdagen. Jeg har vasket kontorer og garderober, og der har jeg vært stort sett alene. Jeg møtte en fyr som vasket lokalene til McDonalds en gang, han jobbet der etter åpningstid og hadde hele lokalet for seg selv. Men arbeidstidene er helt klart en smule ubekvemme. :gjeiper: Men jeg lurer på hvordan du har tenkt å klare å jobbe som frisør dersom du ikke vil snakke med fremmede? Har du en plan for hvordan du skal overvinne frykten for å snakke med fremmede?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #19 Skrevet 10. mai 2012 Har ikke lest gjennom, beklager hvis jeg gjentar noe. Nei! Det kan du ikke. Men jeg mener at du får dekket det skolen koster, pluss da 46 000(i semesteret) eller hva det var, som faste utbetalinger i mnd.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #20 Skrevet 10. mai 2012 Hva skal du med lån og utdannelse når du ikke kan bruke det til noe? Frisør er et ekstremt sosialt yrke!! Og du må snakke MASSE med kundene dine, fortelle de at ideene deres ikke er gode, og komme med bedre forslag enn hva de selv hadde. Du må også regne med at de kommer til deg uten egne ideer hvor du må foreslå en masse for dem. Tenk deg godt om før du har masse lån.. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå