_EK_ Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Hei. Er litt rådvill her jeg sitter, og trenger kanskje derfor DIN hjelp.. Ble tilbydd en stilling som jeg måtte takke ja til bare innen 3 dager. Denne jobben er i nabokommunen. I dag, akkurat en uke etter, ble jeg tilbydd en annen stilling, som jeg egentlig mest har lyst på. Men det er bare vikariat. Denne jobben er i samme kommune jeg bor i. Hvilke rettigheter har jeg her, når jeg mest har lyst på den jobbben jeg ble tilbydd i dag? Kan jeg ta permisjon fra den jeg har takket ja til? Eller hvordan går man frem for å ringe til den jobben jeg har fått, for å si at jeg må desverre takke nei igjen.. Uff, får så dårlig samvittighet av hele greia..
drosophilia Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 (endret) - Vikariatet er fine arbeidserfaringer, og kan fort bli utvidet. Hvis jobbene ligner, hadde jeg tatt vikariatet først hvis det er på ønsket arbeidsplass. - Det med at du må takke nei til en jobb er helt greit. Ring og si at du dessverre har fått et annet tilbud som var bedre egnet for deg, og takk for intervjuet og tilbudet. Dette skjer hele tiden, og de har sannsynligvis flere aktuelle kandidater etter deg. Du spør om permisjon - hvis du f.eks tenker å få barn NÅ, tror jeg ikke det faller i spesielt god jord i et ettårs vikariat! Uansett bør man vente en stund etter man går ut i ny jobb med slikt. Etter min mening. edit: oi, jeg misforstod! Har du signert kontrakt i jobben du sa ja til? I såfall gjelder reglene i arbeidskontrakten. Prøvetid har ofte 2 ukers oppsigelse, men dette er jo en vrien avgjørelse å ta - slutte i en fast jobb du nettopp har begynt i til fordel for et vikariat? Personlig hadde jeg nok unngått dette med tanke på referanser og slikt. Kommer litt an på hva slags jobb dette er. Endret 10. mai 2012 av drosophilia
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Hei. Er litt rådvill her jeg sitter, og trenger kanskje derfor DIN hjelp.. Ble tilbydd en stilling som jeg måtte takke ja til bare innen 3 dager. Denne jobben er i nabokommunen. I dag, akkurat en uke etter, ble jeg tilbydd en annen stilling, som jeg egentlig mest har lyst på. Men det er bare vikariat. Denne jobben er i samme kommune jeg bor i. Hvilke rettigheter har jeg her, når jeg mest har lyst på den jobbben jeg ble tilbydd i dag? Kan jeg ta permisjon fra den jeg har takket ja til? Eller hvordan går man frem for å ringe til den jobben jeg har fått, for å si at jeg må desverre takke nei igjen.. Uff, får så dårlig samvittighet av hele greia.. Permisjon fra en jobb du ikke har begynt i? Er du helt på tyttebærtur? Du blir ike tatt seriøst. 2
_EK_ Skrevet 10. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2012 Jeg har ikke signert noen kontrakt enda nei, kun sagt ja over tlf. Har ikke mottatt ansettelsesbrevet en gang. Det er to like jobber. Ja, det var jo det med graviditet da. Det kan jo også plutselig skje...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå