Rannva Skrevet 28. januar 2004 #1 Del Skrevet 28. januar 2004 Da min fars tante døde for en liten stund tilbake, fikk far (han ordnet mye etter henne) spørsmål om det skulle være begravelse eller bisettelse. Nå har ikke jeg verdens lengste erfaring i denne, men faktisk har jeg aldri vært i bisettelse. Er det vanlig, dersom personen skal gravlegges? Eller er det mest brukt ved kremasjon? Så på tv at Arne Næss jr hadde "bare" bisettelse, men ellers har jeg ikke hørt om noen som ikke er begravet. Er det vanlig å ha bisettelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 28. januar 2004 #2 Del Skrevet 28. januar 2004 Begravelse eller bisettelse I alminnelig språkbruk hersker det en del forvirring omkring betydningen av ordene begravelse og bisettelse. Vi bruker ordet begravelse om seremonier hvor det foretas en kistebegravelse. Bisettelse brukes om seremonien som følges av kremasjon (brenning) og nedsettelse av urne i grav. Som regel er det familien som tar valget. Når et eldre menneske dør, er familien ofte kjent med avdødes egen oppfatning. Det gjør beslutningen enklere. Vi står til rådighet for samtale. Urnenedsetting Familien blir tilskrevet om dato og klokkeslett for nedsetting i grav. I sommerhalvåret kan urnen settes ned ca. 14 dager etter seremonien. I vinterhalvåret kan urnen settes ned fra april/mai måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rannva Skrevet 28. januar 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 28. januar 2004 Bisettelse brukes også om kistebegravelser der en kun er i kirken, og ikke følger kisten til graven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 28. januar 2004 #4 Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg var i min farfars bisettelse i fjor. Etter "seremonien" i kirken, senkes kisten halvveis ned i gulvet. Og så får familien en siste mulighet til å ta farvel ved kisten. Når man forlater kirken, senkes kisten helt ned gjennom gulvet, og går på "rullebånd" inn i ovnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #5 Del Skrevet 28. januar 2004 Bisettelse er mest vanlig ved kremasjon og begravelse er når kisten skal følges til graven og senkes der. Forskjellen på bisettelse og begravelse (i kirkens regi) er at ved bisettelse har man jordpåkastelse inne, og forlater enten kista inne/senker inne(i krematorium)/eller følger kista ut til en bil som kjører den til krematorium. Ved begravelse følger man kista til graven hvor den senkes. Ritualene for bisettelse og begravelse er helt likt fram til man skal bære kisten ut/evt ha jordpåkastelse inne. Du spør om det er vanlig med bisettelse. I byer som har krematorium er bisettelse ganske vanlig. I små bygder langt fra krematorium er det ganske uvanlig, men det skjer noen ganger likevel. Her hvor jeg bor er det vel kanskje 10% bisettelser med kremasjon, 90%begravelser. Tallene er helt annerledes i storbyer. Hvis du lurer på noe mer kan du gjerne skrive PM. Lampeskjerm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #6 Del Skrevet 28. januar 2004 Bisettelse brukes også om kistebegravelser der en kun er i kirken' date=' og ikke følger kisten til graven.[/quote'] Det stemmer, men det er veldig sjeldent at dette skjer. I de tilfellene det skjer er det som oftest pga at graven er langt unna der seremonien foregår, eller at det er problemer med å åpne grav (f.eks problemer med tining av jorda i 30 minus). Eller at det rett og slett er for kaldt å følge kisten ut til graven. Det absolutt vanligste er å ha full begravelse dersom det ikke er kremasjon. Lampeskjerm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 28. januar 2004 #7 Del Skrevet 28. januar 2004 Her hvor jeg bor er det mest begravelser.......... Bor på landet jeg nemlig! Men - det vanlige her er faktisk BÅDE bisettelse og begravelse. Bisettelsen er når kisten kjøres FRA sykehuset eller hjemmet TIL kirken. Kisten settes inn i kapellets/kirkens kjeller - og blir stående der til begravelsesdagen. Ved bisettelsen er det ofte bare de nærmeste tilstede.......... ofte en kort båreandakt - ingen sang. Kisten kjøres i en likbil til kirken - og bilene med pårørende følger etter. Ingen seremoni i kirken. Ofte samles de nærmeste til en kaffekopp etterpå. Møter man et likfølge/gravfølge langs veien - så har man vikeplikt - og stoppeplikt. Det har med respekt for avdøde og pårørende å gjøre......... og man stanser bilen sin til følget har passert. Vi har det ikke mer travelt enn at vi kan ta oss tid til å vise såpass respekt.......... Da min mor døde så opplevde vi at en bilist heiv seg inn i vårt følge - mellom bil 2 og 3 Så skikkene for dette er nok litt forskjellig i land og by. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #8 Del Skrevet 28. januar 2004 Her hvor jeg bor er det mest begravelser.......... Bor på landet jeg nemlig! Men - det vanlige her er faktisk BÅDE bisettelse og begravelse. Bisettelsen er når kisten kjøres FRA sykehuset eller hjemmet TIL kirken. Kisten settes inn i kapellets/kirkens kjeller - og blir stående der til begravelsesdagen. Ved bisettelsen er det ofte bare de nærmeste tilstede.......... ofte en kort båreandakt - ingen sang. Kisten kjøres i en likbil til kirken - og bilene med pårørende følger etter. Ingen seremoni i kirken. Ofte samles de nærmeste til en kaffekopp etterpå. . Dette er ganske vanlig mange steder, men jeg har aldri hørt at dette kalles bisettelse. Det var nytt for meg. Hvis dette også blir kalt bisettelse kan jeg skjønne at det kan bli begrepsforvirring. For dette er noe helt annet enn det man kaller bisettelse ellers. Bisettelse som begrep brukt i dødsannonser og i kirkens ritualer er den seremonien som brukes i kirken når det skal foretas kremasjon. Lampeskjerm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 28. januar 2004 #9 Del Skrevet 28. januar 2004 Joda Lampeskjerm - dette kalles også bisettelse.......... Blir brukt både av prest og begravelsesbyrå......... og "alle" vet hva vi snakker om når det blir sagt bisettelse. Og her kalles det begravelse enten det er bisettelse eller bårenedsettelse. Men jeg er enig i at det kan bli litt forvirring ut av dette........... Mulig det "egentlig" heter noe annet altså......... men det har jeg aldri hørt hvertfall. Men er det noen som vet - så tar jeg gjerne imot mer lærdom og informasjon jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 28. januar 2004 #10 Del Skrevet 28. januar 2004 Det er som Lampeskjerm sier ikke "riktig" å kalle dette bisettelse, men jeg har også hørt det. Her hvor jeg bor og jobber er det nesten aldri begravelse fra kirken, men bisettelse i krematoriet. Tipper det er godt over 90% bisettelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 7. februar 2004 #11 Del Skrevet 7. februar 2004 Hos oss er det også vanlig med bisettelse når den døde blir kjørt fra hjemmet eller sykehuset til kapellet. Da er kun de nærmeste tilstede, og de samles gjerne hjemme hos en av de aller nærmeste etterpå. Så er det begravelse litt senere i uka, da møter alle som føler for det opp, og man er ute på kirkegården og ser kista bli senket i jorden. Etter dette er det som regel vanlig med en minnestund i et forsamlingslokale, eks på bedehuset eller en restuarant som har lukket sal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå