Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet deltid i en bedrift i ca. 4 år. Nå er jeg snart ferdig med å studere, og skal begynne å jobbe i 100% vikariatstilling.

Har jeg da rett på betalt ferie, eller må jeg vente i 1 (?)?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kom kanskje ikke godt nok fram, men jeg skal altså jobbe i samme bedrift.

Gjest Annaires
Skrevet

Ingen har betalt ferie, men man får en vis sum i feriepenger, ut i fra hvor mye du tjente der i fjor.

Skrevet

Det skal særdeles spesielle situasjoner til for at noen får betalt ferie. Som Annaires sier, så er ikke det vanlig.

Jeg jobber 100% fast, har gjort det i alle år, og har aldri hørt om noen som får betalt ferie. Man får feriepenger som er opparbeidet forrige år, disse får man utbetalt, også trekkes man for ferien man tar.

Det kan nok virke som man får betalt ferie, fordi mange trekker hele juni-lønna samtidig som man utbetaler feriepenger i juni. Derfor "føles" det som betalt når man tar fri og ikke trekkes for dette om man tar f.eks ei uke i februar eller oktober.

Men da har man allerede blitt trukket i juni.

Og feriepenger fra i fjor skal du ha uansett om du har vært vikar deltid eller heltid eller fast ansatt. Feriepenger skal trekkes av alt du tjener det året. Dette er altså penger som trekkes fra den lønna du får, så det er fremdeles endel av lønna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...