Gå til innhold

visning og avtale av utleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter ny samboer i leiligheten jeg leier. Hun jeg har delt med flytter ut 1 juni, og jeg må finne en ny. Hadde ei hyggelig jente på visning i går som var veldig positiv og jeg sa at jeg var det til henne også. Avtalte at jeg skulle snakke med huseier om kontrakt, og med hun som nå leier om de to kan dele leien for juni iom at hun som var på visning ikke kan flytte inn før juli.

Vi skrev altså ikke under på noe, men avtalte mer eller mindre at hun skulle få rommet om alt det andre gikk i orden. Nåværende roomie sa dette med å dele leie var ok, men var ikke overbegeistret.

Har nå fått en ny henvendelse fra ei hyggelig jente som vil inn 1 juni, og som kommer på visning i kveld. Tror kanskje jeg heller vil gå for henne. MEN jeg er så fryktelig konfliktsky og gruer meg til å si dette til hun fra i går. Er det legitimt å ombestemme seg sånn? Kan jeg ta en hvit (grå..) løgn om at dette med leien ikke var ok for hun som skal flytte ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det kom klart fram at rommet er ledig fra 1.juni, så kan du tilby den første rommet mot at hun betaler leie en mnd før hun kan flytte inn. Sier hun ja, så er det greit. Sier hun nei, så sier du bare at du trenger pengene fra 1.juni og har fått tilbud fra en som kan flytte inn da.

Ikke greit å be henne som flytter ut å dele leia.

Konflikter kan ikke du heller unngå. Det er en del av det å bli voksen. Men sier ikke at det er hyggelig. Dette er for meg ikke en konflikt, men en bagatell å løse.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kom klart fram at rommet er ledig fra 1.juni, så kan du tilby den første rommet mot at hun betaler leie en mnd før hun kan flytte inn. Sier hun ja, så er det greit. Sier hun nei, så sier du bare at du trenger pengene fra 1.juni og har fått tilbud fra en som kan flytte inn da.

Ikke greit å be henne som flytter ut å dele leia.

Konflikter kan ikke du heller unngå. Det er en del av det å bli voksen. Men sier ikke at det er hyggelig. Dette er for meg ikke en konflikt, men en bagatell å løse.

Lykke til!

Takk for svar.Kommer nok til å gjøre det på den måten.

Hun som skal ut skulle for øvrig ikke betale halve leia; vi skulle dele halvparten altså betale 1/4 hver. Dette fordi hun har vært uten kontrakt (ikke etter mitt ønske) og har null oppsigelsestid og egentlig kan stikke og la meg sitte igjen med dobbel leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det sånn, så blir dt jo opp til deg hva du gjør. Uansett kontrakt eller ikke, hadde det vært meg så hadde jeg følt set urettferdig å betale for andre.

Lag kontrakt denne gangen. Tre mnd gjensidig oppsigelse med en prøvetid på tre mnd hvor begge kan si opp på kort varsel. Hvis det er lov da.

Ikke sikkert du går like godt sammen med den nye leieboeren som med den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig.

Tenker du da på avtalen mellom meg og hun som bor her nå (istedenfor kontrakt) eller mellom meg og hun som var interessert i rommet? Den siste var avhengig av om hun kun fikk betale halve leien for juni. Det skulle jeg sjekke opp i, og det må være en ærlig sak om det ikke gikk?

Slik jeg ser det gir jeg hun fra i går tilbud om å betale for hele juni da det er eneste mulighet. Eller var det det du mente ble feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du da på avtalen mellom meg og hun som bor her nå (istedenfor kontrakt) eller mellom meg og hun som var interessert i rommet? Den siste var avhengig av om hun kun fikk betale halve leien for juni. Det skulle jeg sjekke opp i, og det må være en ærlig sak om det ikke gikk?

Slik jeg ser det gir jeg hun fra i går tilbud om å betale for hele juni da det er eneste mulighet. Eller var det det du mente ble feil?

Rettsregler er generelle, men i dette tilfelle hun du har lovet leiligheten til.

Når du lyver om at det ikke er greit for hun som allerede bor der, er det ikke en ærlig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whups, der ble jeg uanonym. Jaja.

Ærig sak ble selvsagt feil ordvalg. Nå sa den nåværende samboeren i utgangspunktet ja til å være med på å dele leia, men likte det ikke. Og så har det dukket opp en ny mulighet og hun som bor her nå vil selvsagt gå for henne så vi slipper ekstrautgifter.

Muntlig avtale var aldri: "du får rommet". Det var "jeg er positiv, skal finne ut av det med junileia og så snakkes vi i morgen" (samt noe som skulle klargjøres med huseier).

Jeg er enig i at det er ullent, men helt lovstridig er det vel ikke?

Nå gjenstår det jo for øvrig å se om hun som meldte sin interesse sist faktisk er aktuell da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den muntlige avtalen var: du får rommet, hvis det er greit for tidligere leieboer å dele leien for juni og at noe er avklart med huseier, ikke: du får rommet hvis det ikke dukker opp noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den muntlige avtalen var: du får rommet, hvis det er greit for tidligere leieboer å dele leien for juni og at noe er avklart med huseier, ikke: du får rommet hvis det ikke dukker opp noen andre.

Var det du som var på visning, eller? :klo:

Prøver egentlig ikke å vri meg unna her, jeg ser poenget ditt. Men nå som vi vet at en ny er interessert fom 1 juni vil jo nåværende samboer mye heller gå for henne. Dvs det ER egentlig ikke ok for henne. Jeg har aldri gitt beskjed om at det var ok. Vi hadde en diskusjon på det i går, og jeg har ikke snakket med huseier enda, har dermed ikke tatt kontakt med visningsjenta enda.

Har tenkt mye på det nå og sannsynligvis går vi for hun fra i går, uansett, med mindre nåværende samboer FAKTISK setter seg på bakbeina.

Endret av Luppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...