Gå til innhold

Et elektrisk spm - bruker for mye strøm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har en utedam hvor det står en pumpa i samt lys....Så snart jeg setter denne i stikkontakta går strømmen i hele huset! Sikringen på 10amp går hver eneste gang. Jeg vet at utedammen er grunnen, for når jeg ikke bruker den så går ikke strømmen.

Jeg vil jo så gjerne bruke utedammen og ha lys og pumpe iden - men hva skal jeg gjøre for at strømmen ikke går? Finnes det noen omformere eller annet som gjør at den ikke trekker så mye strøm?

Jeg har ikke så god peiling på dette, men håper noen der ute har..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke dette helt. Går strømmen i hele huset? Og er det en 10 ampère hovedsikring? Mener du at alt i hele huset er koblet på den ene 10 ampère-sikringen? I så fall antar jeg at den er belastet nok som det er med det du har i huset, og skjønner godt at den ryker når du kobler på ei vannpumpe.

Hva står det på pumpa om strøm-/effektforbruk?

Skrevet

Er det en jordfeilbryter som slår ut hele huset?

Enkelte anlegg har en forankoblet jordfeilbryter som dekker alle kurser.

Det er en litt dum løsning. Trolig kommer det vann på noe av det elektriske i pumpa/dammen.

For å fikse dette i sikringskapet må alle kursene skiftes til jordfeilautomater. Kan koste litt.

Da kan den ene jordfeilbryteren fjernes.

Men så lenge det er jordfeil ute i andedammen så vil den ene kursen likevel slå ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...