Gjest Fruella Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Hei, min sønn skal konfirmeres nå og han har en yngre bror, og to stesøsken (ett yngre og ett myndig). Jeg lurer på om det er vanlig å ordne med konfirmasjonsgave fra disse? Jeg kan ikke huske at jeg fikk gave fra min søster da jeg ble konfirmert, men så er jo det noen år siden og da.... Setter pris på synspunkter på dette:-)
Gjest as you wish Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 Det er vel helt opp til hver enkelt hva de gjør i dette tilfellet. Jeg fikk ikke gave fra mine søsken og så det heller ikke som naturlig at jeg skulle få det, de inngikk i gaven fra mine foreldre. Dette er maaange år siden og jeg har selv hatt tre konfirmasjonsbarn, den siste fikk felles gave fra sine søsken for de hadde kommet dit at de tjente egne penger.
Amens Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Jeg mener å huske at jeg fikk noe fra broren min, men er 10 år eldre enn meg og hadde jobb. Min yngre søster var inkludert i gaven fra familien som var Vestlandsdrakten.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 jeg fikk penger med foreldre, og en ring fra søskenene
Gjest Solsmil Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Det er sikkert forskjellig hva folk gjør, men hvis foreldrene gir en dyr gave er det da ingenting galt i at resten av barna kan "være med" på den
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Jeg fikk et armbånd av min 4 år yngre bror, i tillegg til bunaden og smykket jeg fikk av foreldrene mine. Jeg mener det må være opp til hver enkelt!
Kladd Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Jeg ga gave til storesøstera mi (smykke eller noe). Jeg vet ikke om jeg ga egen gave til storebroren min, da jeg var for liten til at jeg husker det. Endret 10. mai 2012 av Kladd
Gjest Fruella Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Takk for svar:-) Konfirmanten får 5000,- av oss (mor og stefar)og selskapet selvfølgelig. Kunne jo ta de med på den gaven eller evt kjøpe mansjettknapper eller noe sånt fra ungene. Mansjettknapper i gull blir nok for dyrt, men er mansjettknapper i sølv en fin gave?
Tullepia Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Hei, min sønn skal konfirmeres nå og han har en yngre bror, og to stesøsken (ett yngre og ett myndig). Jeg lurer på om det er vanlig å ordne med konfirmasjonsgave fra disse? Jeg kan ikke huske at jeg fikk gave fra min søster da jeg ble konfirmert, men så er jo det noen år siden og da.... Setter pris på synspunkter på dette:-) Det er opp til den enkelte å bestemme. Yngre søsken kan lage noe til konfirmanten, eller man kan kjøpe en smågave (pent, lite smykke, armbåndsur, bibel etc). Eldre, voksne søsken som har flyttet ut og er ute i arbeidslivet kan fint gi en pen pengesum. Jeg tror nok de fleste foreldre regner den store gaven fra seg selv som en gave fra hele familien.
Gjest annemor30 Skrevet 10. mai 2012 #10 Skrevet 10. mai 2012 Vi kjøpte gaver fra små søsken,de ville også gi dette selv og foreslo før jeg snakket med de om det. Storebror ble kjempe rørt av gavene fra de;) Jeg ga til min bror og jeg fikk av han;) Men her er ingenting riktig eller galt;) ingenfasit;)
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Hei, min sønn skal konfirmeres nå og han har en yngre bror, og to stesøsken (ett yngre og ett myndig). Jeg lurer på om det er vanlig å ordne med konfirmasjonsgave fra disse? Jeg kan ikke huske at jeg fikk gave fra min søster da jeg ble konfirmert, men så er jo det noen år siden og da.... Setter pris på synspunkter på dette:-) Det som er myndig,ordner vel dette selv. Ville være nayurlig å gi en gave? Samme med yngre søsken,men det må være på ønske fra de selv,ikke noe foreldre skal ordne. en symbolsk gave for å vise at det er en søster. Slik lærer de å ha omtanke å vise oppmerksomhet til andre. normalt her
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #12 Skrevet 10. mai 2012 JEg fikk ikke noe av mine småbrødre, noe som jeg ser på som helt greit. Ga ikke til min eldste bror, da jeg ikke hadde noen form for inntekt når han ble konfirmert(vi er nesten jevngamle). Men jeg gir gave til minstebroren min som skal konfirmeres nå
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. mai 2012 #13 Skrevet 10. mai 2012 Jeg kan ikke huske å ha gitt noe til mindre eldre søsken, og jeg kan heller ikke huske å ha fått noe av de. Hvis de eller jeg fikk noe må det ha vært fordi mine foreldre ordnet det, men i såfall husker jeg det absolutt ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #14 Skrevet 10. mai 2012 Her ble det ikke gitt noe fra yngre og eldre søsken siden de var under vanlig skolegang og bodde hjemme.
Rosalie Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Jeg fikk en nydelig kaketine i treskjæring som min grandonkel hadde laget fra lillebroren min. Garantert betalt av mine foreldre.
TøydukkeAnna Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 Jeg fikk gave av min to år yngre bror når jeg ble konfirmert (og han fikk gave av meg to år senere.) Jeg regner med at jeg var med i gaven til mine eldre søsken fra mamma og pappa, jeg var såpass ung at jeg husker ikke (henholdsvis 11 og 5 år). Jeg fikk også gave av mine eldre søsken som er 4 og 10 år eldre.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #17 Skrevet 10. mai 2012 Jeg og mine søsken ga hverandre gaver til konfirmasjonene, ikke noe dyrt men noe som kunne være et minne. Til min datter ga brødrene på 10 år et smykkesett til 500,-. Jeg betalte selskapet (fikk litt hjelp av mine foreldre) og hun fikk også 3000,- av meg. Fra min fraskilte mann som hun har som "pappa" fikk hun et smykke og 6000,-. Av faren m/ familie fikk hun 500,- og et smykke. Så, jeg har konkludert med at det er store forskjeller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå