AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Er det mulighet for at katten spyr opp noe som har vært på vei ned i tarmen og kan inneholde toxoplasmose? Er gravid og måtte tørke litt kattespy igår også kom jeg til å tenke på det nå. Var jo selvfølgelig påpasselig med håndhygiene etterpå. Skjønner ikke hvorfor katten går opp på teppet for å spy
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 Mener å ha hørt at hvis man har hatt katt fra før man ble gravid så er de fleste immune. Men oppkast kommer jo fra magen, og avføringen som smitte er forbundet med kommer jo fra tarmen, så bør jo ikke være det samme. Men nå bare gjetter jeg altså....
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Mener å ha hørt at hvis man har hatt katt fra før man ble gravid så er de fleste immune. Men oppkast kommer jo fra magen, og avføringen som smitte er forbundet med kommer jo fra tarmen, så bør jo ikke være det samme. Men nå bare gjetter jeg altså.... Jeg er ikke immun, har sjekket meg for det. Nei jeg aner ikke, men noen ganger ser/lukter oppkastet som det har vært litt lenger ned enn magesekken
Perelandra Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Har søkt på informasjon om toksoplasmose. Jeg kan ikke finne noe om at det smitter gjennom oppkast fra katter, bare om avføring. Videre står det også at smitten kan finnes i jord, uvaskede grønnsaker og frukt eller rått kjøtt. Selv om det er viktig å være på vakt mot smitten er det veldig liten sannsynlighet for at det skal skje i Norge. Her er litt nærmere info om toksoplasmose: Fra folkehelseinstitutt Fra nettdoktor Fra lommelegen Fra Norsk Helseinformatikk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå