Gå til innhold

Syk fisk - trenger hjelp fort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min fikk 2 fisker i bursdagspresang sist lørdag og jeg frykter at en av dem allerede har blitt syk (tror det er en slørhale.)

Vi byttet 2\3 av vannet deres i dag (stor bolle, ingen filter,) og da jeg sjekket noen timer senere hadde den ene fisken problemer med balansen, den heller til siden og noen ganger blir den liggende helt horisontalt i vannet i et par sekunder før den får rettet seg opp igjen. Helt siden vi fikk den har den holdt seg ved vannoverflaten og gispet etter luft (pappa trodde det var sånn den pustet?)

Har testet vannet med sånne strips flere ganger og alt ser bra ut, men de tester ikke for ammoniakk. Vanntemperaturen er 25 grader og den andre fisken oppfører seg normalt.

Har virkelig ikke lyst til at lillebroren min skal våkne opp til en dø fisk i morgen, all hjelp vil bli satt meget stor pris på.

(I dag morges, før vi byttet vann, mente alle at fisken som ble syk hadde blitt sortere, særlig på undersiden. Ikke prikker, men et sammenhengende mønster. Kan det ha noe å si eller er det bare innbilling?)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

1. Ingen fisker trives i en bolle, anbefaler dere å kjøpe et akvarium med filter.

2. Slørhaler er kaltvannsfisk, har du varmekolbe så ta den ut.

3. Mest sannsynligvis har den for lite oksygen, som kan skje i en bolle pga den manglende filtreringen. Senk vannet i bollen hvis det er til toppen og kjøp gjerne en plante (helst Anubias).

4. Det sorte er mest sannsynligvis bare pigmentforandring og ikke sykdom.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ettersom du ikke har noe filter blir veldig lite av ammoniakken fisken produserer gjort om til nitritt/nitrat, så sannsynligvis har du høye ammoniakkverdier (iallfall før du byttet vann). Anbefaler deg å ta med en vannprøve til nærmeste dyrebutikk hvis du vil teste vannet igjen, de fleste jeg vet om som selger fisk tester vannet for deg for en billig penge.

Så kan du samtidig kjøpe et nytt akvarium med filter, det behøver ikke koste så mye :) Slørhaler blir i tillegg store og trenger stort akvarium, så det beste hadde kanskje vært å byttet/gitt bort/solgt den siste fisken og anskaffet fisker som trives i små akvarium (men du må uansett ha et filter og bli kvitt bollen om fiskene skal overleve).

Endret av Amys
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Også er det lurt å "kjøre inn" akvariet i en ukes tid før du putter i fisk. Det er jo ingenting å gjøre med nå hvis dere ikke gjorde det i utgangspunktet, men når dere flytter dem over i noe annet enn en bolle, så anbefaler jeg virkelig at dere gjør det. :)

Skrevet

http://www.koi.no/helse/symptomer.html

gjerne en bakterieinfeksjon den har fått,går an å kjøpe middel på dyrebutikken som man kan putte i vannet,noen av midlene de har fungerer for flere sykdommer.

Ellers ville jeg råde deg til å heller gå på et forum hvor de har peiling på fisk som f.eks Akvaforum.no der vet de hva de snakker om!

Jeg hadde skikkelig uflaks når jeg hadde akvarie og hadde alle tenkelige sykdommer,fikk god hjelp der inne ;)

Og som de andre her inne sier,bør du flytte dem i et akvarie,de vil ikke leve et godt liv i bollen.

Skrevet

En utvendig pumpe som blåser inn oksygen i vannet vil også hjelpe på "gispingen" til fisken.men de lider åpenbart og jeg signerer de andre ang akvarium vs bolle..boller burde vært forbudt å selge spør du meg!

• Liker 1
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Hvordan står det til med fisken, ts? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...