AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #1 Del Skrevet 9. mai 2012 Dette har vært studert nøye. Det viser seg at 2/3 av alle menn har brukbar romforståelse, mens hos kvinner er andelen kun 1/3. De som ikke vet hva som menes med romforståelse. Det er blant annet å forestille seg hvordan 2-dimensjonale utbrettede figurer (feks en terning) ser ut når den er brettet sammen i 3D. Disse forskjellene kommer også godt til syne når man skal lære å kjøre bil, spesielt i forbindelse med rygging. Noen som vet hvorfor forskjellen er så jævla stor? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alina X Skrevet 9. mai 2012 #2 Del Skrevet 9. mai 2012 fordi vi er alle forskjellige... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 9. mai 2012 #3 Del Skrevet 9. mai 2012 Kanskje fordi vi er forskjellige? :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 9. mai 2012 #4 Del Skrevet 9. mai 2012 Åh, vi svarte likt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alina X Skrevet 9. mai 2012 #5 Del Skrevet 9. mai 2012 hehehe...not bad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _La Femme Skrevet 9. mai 2012 #6 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg er elendig på sånt. Er kvinne. Ja, hvorfor er kvinner så utrolig dårlig på romforståelse, rygging og parkering, og ikke minst snekring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #7 Del Skrevet 9. mai 2012 Evolusjon. Tidligere i historien vår var det slik at mennesker levde i små stammer hvor det var klare kjønnsroller: Menn var jegere og navigatører, og måtte dermed ha en bedre evne til å forestille seg og huske omgivelsene sine. Kvinner, som tok seg av barnepass og "lokale" oppgaver hadde ikke bruk for denne egenskapen. Ergo har menn utviklet bedre romfølelse. (Kilde: Gjetning) 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #8 Del Skrevet 9. mai 2012 Sikkert fordi vi har spilt mindre Super Mario 3D 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest white tiger Skrevet 9. mai 2012 #9 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg mener å ha sett en dokumentar der dette ble tatt opp. Det var noe med at det er forskjellige deler av hjernen som dominerer hos menn og kvinner (på generelt grunn lag selvfølgelig, det finnes store individuelle forskjeller). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2012 #10 Del Skrevet 9. mai 2012 Evolusjon. Tidligere i historien vår var det slik at mennesker levde i små stammer hvor det var klare kjønnsroller: Menn var jegere og navigatører, og måtte dermed ha en bedre evne til å forestille seg og huske omgivelsene sine. Kvinner, som tok seg av barnepass og "lokale" oppgaver hadde ikke bruk for denne egenskapen. Ergo har menn utviklet bedre romfølelse. (Kilde: Gjetning) Enig, vi var mest hjemme med barna og plukket kanskje bær og sanktet urter og røtter men mye nærmere "hjemmet" En annen teori er at kvinners hjerne er mer følelsestyrt enn mannens derfor dårligere romfølelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #11 Del Skrevet 10. mai 2012 "Hvorfor" er i bunn og grunn et spørsmål vi ikke forstår hjernen godt nok til å svare på, men testosteronnivå ser ut til å ha en målbar innvirkning på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #12 Del Skrevet 10. mai 2012 Årsaken til denne forskjellen er utvikling og ikke minst kulturbasert. Som påpekt lenger oppe i tråden har det med vår historie og kjønnsroller. Menn måtte ha romforståelse for å kunne navigere i naturen for å sanke mat. Kvinner hadde ikke det behovet. Med kulturbasert mener jeg dette: Gutter blir tradisjonelt sett oppmuntret til leker og aktiviteter som gir bedre romforståelse, f.eks. Lego (et dårlig døme kanskje?). Jenter blir i mindre grad oppmuntret til slik lek, og får dermed ikke den kunnskapen og øvelsen i de aktivitetene som gutter tradisjonelt sett får. Dermed utvikler dette seg gjennom generasjoner. Motsatt, så er kvinner bedre i lingivistikk enn menn, noe som også forklares ved utvikling og kulturell påvirkning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 10. mai 2012 #13 Del Skrevet 10. mai 2012 Ja er det nå virkelig slik? har du en link til forskning som beviser at kvinner virkelig har et medfødt dårligere utgangspunkt for å mestre rom- og spatial tenkning? Før var det jo en sannhet at kvinner ikke var i stand til å mestre matematikk på høyt nivå. Mens trenden peker vel på at jentene klarer seg bedre i matematikk enn guttene for tiden, hvis jeg ikke husker helt feil? Jeg sier ikke at det ikke finnes haugevis av jenter som ikke klarer å lese kart og jeg nekter heller ikke for at det kan være biologiske forskjeller mellom kvinne/mann når det gjelder dette, men jeg syns godt du kan dokumentere påstanden din, og ikke bare slå fast at kvinner har dårligere romforståelse. Og det hjelper ikke at du kjenner to jenter som ikek kan opp/ned på et kart. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #14 Del Skrevet 10. mai 2012 Kan bare svare for meg selv og jeg har helt elendig retningssans og romforståelse (men er super i matte og realfag da, bare sånn for å si det ) Visste ikke at jeg var så svak på dette før jeg møtte mannen min og han var jo helt utrolig på retningsansen! Har inntrykk av at dette gjelder mange av venninnene mine også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 10. mai 2012 #15 Del Skrevet 10. mai 2012 Kosemose: Det finnes mye ulik litteratur på dette, også populærlitteratur. Et eksempel er "Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart" av Frank og Barbara Pease. Jeg kan ikke huske svaret på hvorfor, men at det er fakta at menns og kvinners hjerner har ulikheter er nok en ganske etablert sannhet i dag. Som boktittelen antyder går det ikke bare på romforståelse, men også hvordan man kommuniserer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #16 Del Skrevet 10. mai 2012 Før var det jo en sannhet at kvinner ikke var i stand til å mestre matematikk på høyt nivå. Mens trenden peker vel på at jentene klarer seg bedre i matematikk enn guttene for tiden, hvis jeg ikke husker helt feil? Hvor har du hørt dette? :S Jeg er usikker på hvem som har best kakrakter, men karakterer går mye på innsatsvilje og ikke nødvendigvis på naturlig talent. 90% at alle som kvalifiserer seg til finalen i den norske (og internasjonale) matematikk konkurransen er gutter.( I disse konkurransene kreves det litt mer enn bare god innsatsvilje pga det høye nivået) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 10. mai 2012 #17 Del Skrevet 10. mai 2012 Ja er det nå virkelig slik? har du en link til forskning som beviser at kvinner virkelig har et medfødt dårligere utgangspunkt for å mestre rom- og spatial tenkning? Før var det jo en sannhet at kvinner ikke var i stand til å mestre matematikk på høyt nivå. Mens trenden peker vel på at jentene klarer seg bedre i matematikk enn guttene for tiden, hvis jeg ikke husker helt feil? Jeg sier ikke at det ikke finnes haugevis av jenter som ikke klarer å lese kart og jeg nekter heller ikke for at det kan være biologiske forskjeller mellom kvinne/mann når det gjelder dette, men jeg syns godt du kan dokumentere påstanden din, og ikke bare slå fast at kvinner har dårligere romforståelse. Og det hjelper ikke at du kjenner to jenter som ikek kan opp/ned på et kart. Hvorfor klarer jenter seg bedre i matematikk enn guttene for tiden da? Er det naturlig å tro at jentene har blitt smartere de siste 20 årene, mens guttene har blitt dummere? Eller, har det mer med undervisningsformen å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #18 Del Skrevet 10. mai 2012 Det er ikke så vanskelig å finne dokumentasjon: http://www.google.com/search?q=spatial+testosteron Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. mai 2012 #19 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg er elendig på sånt. Er kvinne. Ja, hvorfor er kvinner så utrolig dårlig på romforståelse, rygging og parkering, og ikke minst snekring? Såså,noen av oss er flinke å snekre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 10. mai 2012 #20 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg er i hvert fall "typisk kvinnfolk" i så måte. Ikke har jeg romforståelse, jeg er håpløs med tall, og jeg kan ikke lese kart. Hvis jeg hadde hatt lappen hadde jeg sikkert ikke kunne lukeparkere heller :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå