Gå til innhold

110 %

Anbefalte innlegg

Stadig vekk hører jeg utsagn som "jeg skal gi 110 %". Det er ikke mulig. Hvorfor sier folk sånne ting?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Corto Maltese

Siden du kaller deg Gud så antar jeg at du er Gud og dermed vet svaret.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig vekk hører jeg utsagn som "jeg skal gi 110 %". Det er ikke mulig. Hvorfor sier folk sånne ting?

Fordi ikke alle tar alt helt bokstavelig hele tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en vare kostet 500 kroner før den gikk opp til 1050 kroner, hvor mange prosent har den gått opp da...?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en vare kostet 500 kroner før den gikk opp til 1050 kroner, hvor mange prosent har den gått opp da...?

Det er forskjell på prosentvis øking og totalen i noe. Totalen er 100%, derfor er det umulig å gi 110%. 100% er så mye som finnes.

Derimot kan man øke innsatsen med så mange prosent man bare vil, forutsatt at den mer enn dobles om man skal over 100%.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av samme grunn som at folk sier "jeg lo meg ihjel".

Du pleier kanskje å forlange en vitenskapelig forklaring på hvordan gjenopplivingen foregikk..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du kaller deg Gud så antar jeg at du er Gud og dermed vet svaret.

Og du er en tegneseriefigur? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å gi 110%" kvalifiserer vel ikke helt til å kalles et idiom, for det er jo en vanlig talemåte på mange språk. Et munnhell må man i hvert fall kunne si at det er.

I utgangspunktet skal det jo ikke være mulig å gi mer enn 100%, men uttrykket spiller altså ganske enkelt på at man skal yte så mye man klarer og enda litt til.

Rent biologisk så er det visstnok tilfeller hvor folk beviselig har prestert mer enn sin maksimale yteevne, og utført handlinger som krever overmenneskelig styrke. F.eks. hvis du holder din kjære etter armene over et stup, og selv om du i et treningsstudio aldri ville ha greid å løfte den tilsvarende vekten, så har kroppen din i denne bestemte situasjonen mobilisert mer enn du er god for, og faktisk halt opp og reddet din kjære fra avgrunnen. Det kan man jo godt kalle å yte 110%. =)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som at folk sier "jeg lo meg ihjel".

Du pleier kanskje å forlange en vitenskapelig forklaring på hvordan gjenopplivingen foregikk..

Jeg synes at det også er et dårlig uttrykk, ja. Forskjellen er at det (sannsynligvis) ikke oppstod som følge av dumskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å gi 110%" kvalifiserer vel ikke helt til å kalles et idiom, for det er jo en vanlig talemåte på mange språk. Et munnhell må man i hvert fall kunne si at det er.

I utgangspunktet skal det jo ikke være mulig å gi mer enn 100%, men uttrykket spiller altså ganske enkelt på at man skal yte så mye man klarer og enda litt til.

Rent biologisk så er det visstnok tilfeller hvor folk beviselig har prestert mer enn sin maksimale yteevne, og utført handlinger som krever overmenneskelig styrke. F.eks. hvis du holder din kjære etter armene over et stup, og selv om du i et treningsstudio aldri ville ha greid å løfte den tilsvarende vekten, så har kroppen din i denne bestemte situasjonen mobilisert mer enn du er god for, og faktisk halt opp og reddet din kjære fra avgrunnen. Det kan man jo godt kalle å yte 110%. =)

Nei, feil.

HVIS det er tilfellet, yter du 100 % på stupet, men bare 91 % på treningsstudioet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, feil.

HVIS det er tilfellet, yter du 100 % på stupet, men bare 91 % på treningsstudioet.

Tja, rent matematisk så blir det feil, men sett opp mot statistiske observasjoner så kan man godt argumentere for at det er riktig. Hvis du aldri, hverken før eller siden, kan gjøre en måling hvor personen greier å løfte like mye, hvordan kan du da forklare hvor mye personen har løftet på kanten av stupet?

Sånn til info så jobber jeg for øvrig med markedsanalyse (les: statistikk), og der forekommer det en sjelden gang at vi får slike tilfeller. Man har utallige målinger som gir en de facto maks og min, men plutselig kommer det en enkeltobservasjon som går utenfor skalaen. Da løser man dette ved å la observasjonen få f.eks. 102% - selv om man er veldig klar over at dette er en matematisk umulighet.

Uansett så er "å gi 100%" altså et munnhell, og tilsvarende idiomer er noe de fleste av oss - i hvert fall de av oss med et velutviklet vokabular - *idiom-alert* stør om oss til daglig. Mener du at du aldri *idiom-alert* tar et idiom i din munn?

Endret av Horge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kalles adrenalin og er en del av helheten, dvs innenfor de 100%.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, rent matematisk så blir det feil, men sett opp mot statistiske observasjoner så kan man godt argumentere for at det er riktig. Hvis du aldri, hverken før eller siden, kan gjøre en måling hvor personen greier å løfte like mye, hvordan kan du da forklare hvor mye personen har løftet på kanten av stupet?

Sånn til info så jobber jeg for øvrig med markedsanalyse (les: statistikk), og der forekommer det en sjelden gang at vi får slike tilfeller. Man har utallige målinger som gir en de facto maks og min, men plutselig kommer det en enkeltobservasjon som går utenfor skalaen. Da løser man dette ved å la observasjonen få f.eks. 102% - selv om man er veldig klar over at dette er en matematisk umulighet.

Uansett så er "å gi 100%" altså et munnhell, og tilsvarende idiomer er noe de fleste av oss - i hvert fall de av oss med et velutviklet vokabular - *idiom-alert* stør om oss til daglig. Mener du at du aldri *idiom-alert* tar et idiom i din munn?

Nå prøver du bare å bortforklare deg. 100 % er maks, uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 % er maks, uansett.

Ja, matematisk så har du helt rett. Men det er du som spør om hvorfor folk bruker faste uttrykk. Dersom du ikke vil ha noen forslag til svar, så kan du jo bare la være å spørre.

Men bruker du virkelig aldri paradoksale idiomer i språket ditt?

Endret av Horge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var ikke i hvilken grad det er matematisk riktig å si slike ting. Det var hvorfor folk sier det. Folk sier det fordi det er en sosial konvensjon å bruke overdrivelser når man skal overbevise andre om at du virkelig skal yte, eller fikk enorme mengder penger osv.

Hvis vi skal diskutere matematikk, så antar du at de mener 110% av maks kapasitet. Hvis de hadde sagt jeg skal yte 110% av normal eller gjennomsnittelig kapasitet, så er ikke dette fysisk umulig. :pasha:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, matematisk så har du helt rett. Men det er du som spør om hvorfor folk bruker faste uttrykk. Dersom du ikke vil ha noen forslag til svar, så kan du jo bare la være å spørre.

Det er sånne som deg som er grunnen til at folk bruker uttrykket ja!

Jeg skal innrømme at jeg tenker mitt om de som bruker uttrykket, det viser at de ikke har forstått noe vesentlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt med forslag, og noen er interessante. Det jeg reagerte på var ditt forsøk på å "påvise" at 110 % av maks er mulig.

Jeg er ikke spesielt glad i idiomer, nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne som deg som er grunnen til at folk bruker uttrykket ja!

Nah, akkurat "å gi 110%" tror jeg faktisk aldri jeg har brukt annet enn på denne siden.

Men har du noen gang sagt at du har hjertet i halsen, eller at du har øynene på stilk? Det er også umulig, men ofte brukt i dagligtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var ikke i hvilken grad det er matematisk riktig å si slike ting. Det var hvorfor folk sier det. Folk sier det fordi det er en sosial konvensjon å bruke overdrivelser når man skal overbevise andre om at du virkelig skal yte, eller fikk enorme mengder penger osv.

Hvis vi skal diskutere matematikk, så antar du at de mener 110% av maks kapasitet. Hvis de hadde sagt jeg skal yte 110% av normal eller gjennomsnittelig kapasitet, så er ikke dette fysisk umulig. :pasha:

Dette var faktisk et meget godt, og ikke minst morsomt poeng. Neste gang jeg hører fotballtreneren si "gå ut og gi 110 %" skal jeg le for meg selv og tenke "110 % av 20 %, ja!". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...