Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har trent styrke nå siden slutten av februar omtrent. Startet forsiktig med en gang i uken, og har trappet det opp til 2-3 ganger i uken nå (hadde vært tre ganger i uken fast hadde det ikke vært for mye skolearbeid). Siden det er eksamensperiode har jeg måtte kuttet ned på annen trening slik at styrketreningen i stor grad har byttet ut joggingen. Nå jogger jeg kun ca 2 km før styrketreningen, mens jeg tidligere jogget 5km ca 4 ganger i uken.

Vekten min ligger på omtrent det samme som den gjorde da jeg begynte å trappe opp styrken, og jeg lurer på hva det egentlig innebærer. Har jeg gått "ned" i fett, men opp i muskler? Forbrenner jeg mer med å hovedsaklig trene styrke? Lurer bare på hva som ligger bak dette, siden jeg har kuttet ned på jogginga, som er kjent for å forbrenne fett effektivt..

Til opplysning er jeg omtrent 1.67 høy og veier 58 kg ca.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har trent styrke nå siden slutten av februar omtrent. Startet forsiktig med en gang i uken, og har trappet det opp til 2-3 ganger i uken nå (hadde vært tre ganger i uken fast hadde det ikke vært for mye skolearbeid). Siden det er eksamensperiode har jeg måtte kuttet ned på annen trening slik at styrketreningen i stor grad har byttet ut joggingen. Nå jogger jeg kun ca 2 km før styrketreningen, mens jeg tidligere jogget 5km ca 4 ganger i uken.

Vekten min ligger på omtrent det samme som den gjorde da jeg begynte å trappe opp styrken, og jeg lurer på hva det egentlig innebærer. Har jeg gått "ned" i fett, men opp i muskler? Forbrenner jeg mer med å hovedsaklig trene styrke? Lurer bare på hva som ligger bak dette, siden jeg har kuttet ned på jogginga, som er kjent for å forbrenne fett effektivt..

Tror ikke noen kan gi deg et svar på det. Beste indikasjon på det du snakker om er kanskje måling av fettmasse eller måling av livvidde. Bruke vekt som mål for reduksjon av fettmasse er dårlig siden det er mange andre ting som påvirker vekten enn fett.

Når man begynner å trene øker musklenes evne til å lagre glykogen. Og glykogen binder også dobbelt så mye vann til seg så da kan det fort bli et par gram.

Man sier at godt trente mennesker kan lagre ca 100g glykogen i lever og 3-400g i musklene, så i verste fall er det snakk om under ett kg.

I tillegg kommer andre variabler som væskebalanse, mat i tarmer/mage, muskelvekt osv.

Skrevet

Hei!

Hei.

Den mest sannsynlig grunnen er at muskler veier mer en fett. Så ja man kan tro du har gått ned litt fett og opp litt muskler.

Hva som forbrenner mest fett er jo det en evig diskusjon rundt. Trener du riktige øvelser og høy intensitet så er fett forbrenningen med styrketrening veldig bra, samt du får en rekke helse gevinster som vil vare lenge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...