AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Hei. Nettopp kjøpt bolig, med to millioner i huslån. Måtte ut med 15 % EK. Og nå er jeg blakk. Men i forbindelse med overtakelse kom det en del "uventede" utgifter: - Boligkjøperforsikring: 3500,- - Husleie for leilighet der jeg bor nå, for 2 mnd, og strøm for det siste året: 20.000,- Restskatt: 1000,- Bryllup til min søster gave: 10.000,- Nedbetaling huslån 8.500,- ny leilighet. (Må betale to steder fordi jeg har kontrakt i 12 måneder før jeg kunne si opp kontrakten). Dette er penger jeg ikke har. Så hva gjør jeg? Kredittlån? Banken gir meg ikke meg mer lån, da jeg nettopp fikk lån til 2 mill.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Ville jo ungått kredittlån, men hvis du ikke får lån hos banken eller familie/venner så er vel det eneste mulighet? Du kan jo også snakke med søsteren din om at de må vente med gaven til høsten, så kjøper du bare noe symbolsk nå. En søster bør forstå såpass 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Bryllupsgave til 10.000?!? Det har du ihvertfall ikke råd til. Hør om du kan få skrive deg på gaven fra foreldrene dine. Og kryp i tillegg litt for de, for du trenger et privatlån fra dem. 14
Amarinda Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Du har ikke depositum stående på leiligheten du har nå da? Du kan velge å bruke det på de utestående beløpene på den leiligheten du har nå. 1
Gjest Cessie Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 (endret) 10.000 i bryllupsgave?!? En null for mye, kanskje? Søsteren min fikk gave for ca. 1000 kr av meg, vi fikk omtrent det samme fra henne. Eller er 10.000 innkludert reise/overnatting/klær osv? Endret 9. mai 2012 av Cessie 6
Naos Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 Søsteren din trenger ikke gave til 10.000,- til bryllupet sitt. Jeg ga søsteren min gave til ca. 500,- til hennes bryllup. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Kan kutte det ned til 5.000,- i bryllupsgave da. Har ikke depositum på leilighet. Jeg fikk "lov" til å la være å betale det da jeg leide i fjor. Har allerede lånt 150.000,- fra mine foreldre til leiligheten. Spør de ikke mer nå.
Marsipan Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 Be banken om å få begynne å betale på huslånet først når alt annet er ute av verden. Rentene løper og legger seg på lånet, men på et lån på 2 mill vil ikke det lille ekstra utgjøre noen merkbar forskjell. Utover det: Enig med dem over her. Bryllupsgaven til din søster må du da kunne redusere på? 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #9 Skrevet 9. mai 2012 Prøv å få til en avtale med den du leier av om at du kan få rabatt på de to siste månedene mot at de kan finne andre leietakere.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Be banken om å få begynne å betale på huslånet først når alt annet er ute av verden. Rentene løper og legger seg på lånet, men på et lån på 2 mill vil ikke det lille ekstra utgjøre noen merkbar forskjell. Utover det: Enig med dem over her. Bryllupsgaven til din søster må du da kunne redusere på? Min søster fikk ingen bursdagsgave heller. Er ikke der det største beløpet ligger heller. Det forslaget med banken, tror du de er villige til dette? Har ei sur kjerring som rådgiver. Har jeg mulighet til å bytte? Hun er så vanskelig å prate med så tviler jeg får noe fra henne.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 Du burde jo selvfølgelig ike kjøpt leilighet i det hele tatt. 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Prøv å få til en avtale med den du leier av om at du kan få rabatt på de to siste månedene mot at de kan finne andre leietakere. Skjønte ikke dette forslaget. Hvorfor skulle jeg få rabatt mot at de finner andre leietakere? Det må de jo gjøre uansett.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #13 Skrevet 9. mai 2012 Du burde jo selvfølgelig ike kjøpt leilighet i det hele tatt. Enig! Det her var utrolig dårlig planlagt av deg. Alle slike utgifter er jo ikke "uventede". Man bør kunne forutse at man må betale doble husleier, og at man må betale strøm, osv. Og bryllupsgave på 10.000 kroner? Du vet å prioritere pengene riktig, skal jeg si... Haha 16
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #14 Skrevet 9. mai 2012 Skjønte ikke dette forslaget. Hvorfor skulle jeg få rabatt mot at de finner andre leietakere? Det må de jo gjøre uansett. Men de kan bare flytte inn når din kontrakt går ut hvis ikke dere avtaler noe annet.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #15 Skrevet 9. mai 2012 Skjønte ikke dette forslaget. Hvorfor skulle jeg få rabatt mot at de finner andre leietakere? Det må de jo gjøre uansett. Som kan bo der i din oppsigelsestid. Enda en grunn til at du ikke burde gått inn på dette prosjektet i utgangspunktet. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #16 Skrevet 9. mai 2012 Enig! Det her var utrolig dårlig planlagt av deg. Alle slike utgifter er jo ikke "uventede". Man bør kunne forutse at man må betale doble husleier, og at man må betale strøm, osv. Og bryllupsgave på 10.000 kroner? Du vet å prioritere pengene riktig, skal jeg si... Haha Ingen vits med moraliserende preken nå, takk. Ja, disse utgiftene er ikke uventede. Men jeg har vært på boligjakt i et halvt år og endelig fått kjøpt meg noe. 10.000,- i gave ja. Men jeg har vært en dårlig søster det siste året. Nettopp derfor. Jeg måtte bruke alt jeg hadde for å få kjøpt leiligheten. Skulle jeg leid i evig tid da? Kan dere ikke gi meg råd i stedet for å komme med moralpreken hit og dit.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #17 Skrevet 9. mai 2012 Okei, nå vet du i alle fall til senere at du ikke skal gjøre massive investeringer når du vet at du har store utgifter som kommer. Men moralprekener hjelper ikke deg nå uansett, så her er noen tips: - Boligkjøperforsikring: 3500,- Prøv å pung ut for denne. Trekk gjerne fra gaven til søstra di. - Husleie for leilighet Spør utleier om du får drive fremleie. Det er når en leietaker leier ut videre til en ny leietaker. Enten kun fremleie i to måneder (om sommeren skal dette være lettere å finne, da mange reiser for sommerjobber). Enten dette, eller at du ordner slik at neste leietaker overtar to måneder tidligere enn kontrakten går ut, tilby deg å finne ny leietaker selv, eller anbefale noen til utleieren din. Om de sier nei til dette kan du spørre om å få utsatt overtagelsesdato på den nye leiligheten med to måneder, da du ikke betaler avdrag før du har fått nøkkelen. strøm for det siste året: 20.000,- Lag en nedbetalingsplan med strømselskapet ditt. Da kan du betale hele beløpet senere på en gang om du skulle ha nok penger. Restskatt: 1000,- Denne kan du også få betalingsutsettelse på, men jeg foreslår at du trekker det fra gaven til søstra di. Bryllup til min søster gave: 10.000,- Si meg er hun kongelig? Er svært nysgjerrig på hvorfor du skal betale så mye. De (evt. andre du spleiser med) må da forstå at du ikke har mulighet til å betale dette. For det har du faktisk ikke! Snakk med søstra di, enten kjøper du en liten gave, eller så ber du om å få kjøpe en senere. Om de har barn eller lignende kan din gave være at du passer barna når de drar på bryllupsreise, der du betaler for deres livsopphold tiden de er borte, kanskje en liten ting i tillegg. Tenk kreativt, du har ikke råd til å være storflott. Nedbetaling huslån 8.500,- Som sagt, prøv å få utsatt overtagelsesdato. Hvis ikke kan du be om avdragsfrihet, det skal visst nok være vanskelig å få idag, men du har en svært god grunn. En annen mulighet er å leie ut din nye leilighet de to månedene. Om du ikke har sprengt høyeste mulige lånesum i banken og kan få låne 2x avdrag,renter og felleskostnader så kan du be foreldrene dine om sikkerhet for de ekstra pengene du da låner. Sikkerheten må være en like stor sum som du låner. Denne blir løst ut da du har betalt ned det samme som de stiller i sikkerhet. Sikkerhet, eller realkausjon som det heter, må som regel stilles i hus. Kredittlån bør være aller siste utvei. 10
helenaa Skrevet 9. mai 2012 #18 Skrevet 9. mai 2012 Dette er vel ikke rett tid for å "ordne opp" for et dårlig søsterforhold, ei heller for å være stolt og ikke spørre foreldre. Kutt ned på gaven til søs - 1500 er virkelig mer en nok - og spør foreldrene dine om å låne deg litt mer. Så legger du en fornuftig plan for hvordan du skal betale dem tilbake OG betjene huslånet ditt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #19 Skrevet 9. mai 2012 Ingen vits med moraliserende preken nå, takk. Ja, disse utgiftene er ikke uventede. Men jeg har vært på boligjakt i et halvt år og endelig fått kjøpt meg noe. 10.000,- i gave ja. Men jeg har vært en dårlig søster det siste året. Nettopp derfor. Jeg måtte bruke alt jeg hadde for å få kjøpt leiligheten. Skulle jeg leid i evig tid da? Kan dere ikke gi meg råd i stedet for å komme med moralpreken hit og dit. Ja, du skulle ha leid til du faktisk hadde råd til å kjøpe. 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #20 Skrevet 9. mai 2012 Okei, nå vet du i alle fall til senere at du ikke skal gjøre massive investeringer når du vet at du har store utgifter som kommer. Men moralprekener hjelper ikke deg nå uansett, så her er noen tips: - Boligkjøperforsikring: 3500,- Prøv å pung ut for denne. Trekk gjerne fra gaven til søstra di. - Husleie for leilighet Spør utleier om du får drive fremleie. Det er når en leietaker leier ut videre til en ny leietaker. Enten kun fremleie i to måneder (om sommeren skal dette være lettere å finne, da mange reiser for sommerjobber). Enten dette, eller at du ordner slik at neste leietaker overtar to måneder tidligere enn kontrakten går ut, tilby deg å finne ny leietaker selv, eller anbefale noen til utleieren din. Om de sier nei til dette kan du spørre om å få utsatt overtagelsesdato på den nye leiligheten med to måneder, da du ikke betaler avdrag før du har fått nøkkelen. strøm for det siste året: 20.000,- Lag en nedbetalingsplan med strømselskapet ditt. Da kan du betale hele beløpet senere på en gang om du skulle ha nok penger. Restskatt: 1000,- Denne kan du også få betalingsutsettelse på, men jeg foreslår at du trekker det fra gaven til søstra di. Bryllup til min søster gave: 10.000,- Si meg er hun kongelig? Er svært nysgjerrig på hvorfor du skal betale så mye. De (evt. andre du spleiser med) må da forstå at du ikke har mulighet til å betale dette. For det har du faktisk ikke! Snakk med søstra di, enten kjøper du en liten gave, eller så ber du om å få kjøpe en senere. Om de har barn eller lignende kan din gave være at du passer barna når de drar på bryllupsreise, der du betaler for deres livsopphold tiden de er borte, kanskje en liten ting i tillegg. Tenk kreativt, du har ikke råd til å være storflott. Nedbetaling huslån 8.500,- Som sagt, prøv å få utsatt overtagelsesdato. Hvis ikke kan du be om avdragsfrihet, det skal visst nok være vanskelig å få idag, men du har en svært god grunn. En annen mulighet er å leie ut din nye leilighet de to månedene. Om du ikke har sprengt høyeste mulige lånesum i banken og kan få låne 2x avdrag,renter og felleskostnader så kan du be foreldrene dine om sikkerhet for de ekstra pengene du da låner. Sikkerheten må være en like stor sum som du låner. Denne blir løst ut da du har betalt ned det samme som de stiller i sikkerhet. Sikkerhet, eller realkausjon som det heter, må som regel stilles i hus. Kredittlån bør være aller siste utvei. Tusen takk for et godt og konkret svar. Du nevner framleie og få folk til å flytte inn her tidligere. Hvor skal jeg da bo hen? Min søster er ikke kongelig. Men kan vi droppe det nå? Jeg skal ikke gi henne så mye. Kan gi 1000,- i gave. Beklager, er bare stressa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå