misogynist Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Du finner de i fattige land. Rikfolk anbefaler nok slavedr.. eh.. byråer for hverandre. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Du finner de i fattige land. Rikfolk anbefaler nok slavedr.. eh.. byråer for hverandre. Hehe. Nabojenta var i England. Betyr det at Norge er et fattig land? Selv tenkte vi også på noen fra et europeisk eller engelskspråklig land. Beklager å måtte skuffe deg.
misogynist Skrevet 6. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2012 Hehe. Nabojenta var i England. Betyr det at Norge er et fattig land? Selv tenkte vi også på noen fra et europeisk eller engelskspråklig land. Beklager å måtte skuffe deg. Jen tenker på hvordan au pair ordningen fungerer for norske "godseiere" som trenger en liten mørk slavepike til å stelle for seg. Hele au pair ordningen er en anakronisme som bør avvikles umiddelbart her i landet. 1
misogynist Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. mai 2012 (endret) Mener å ha hørt at det koster ca 10 000 å skaffe ap. Det innbefatter forsikring, flybillett innenlands, gebyr til byrået mm. Pr mnd skal de ha 5000 pr mnd i lønn i tillegg. Men det spørs om jeg får ap likevel siden kontantstøtten mer eller mindre avskaffes. Jeg er i en slik situasjon at vi ikke kan ha henne i bhg før tidligst høsten 2013 (om vi får plass, da) og kan ikke støtte meg på noe nettverk. Må vel slutte i jobben og satse på trygd. Men det går jo ikke heller, har jo boliglån.. Nei huff så dramatisk... Jammen fikk ikke folk hjulene til å gå rundt før også. Deler av innlegg er slettet. Mvh Sulosi. Endret 7. mai 2012 av Sulosi 1
Alina X Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 (endret) Nei huff så dramatisk... Jammen fikk ikke folk hjulene til å gå rundt før også. Deler av innlegg slettet. Mvh Sulosi. HAHAHAHAHAHHA Hva skjer med at rike frogner fruer skaffer en au pair til å passe barna og vaske huset mens de mest sannsynlig selv lever på mannen?Nei,uff....jeg må jo støpe negler kl 10,møtte anne og felixa kl 11.30,deretter er det detox behandling kl 15!....jeez... au pair ordning skal gå ut på å bli kjent med en annen kultur,hjelpe personen med å kjenne norsk kultur.iKKE HA DEM TIL Å OPPDRA BARNA DERES! Endret 7. mai 2012 av Sulosi 3
Tolly Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 Skjønner ikke postene deres. Men jeg vil trenge hjelp hjemme for komme meg på jobb, ellers går det ikke. Og før i tiden? Det er ikke så veldig lenge siden jeg var ny, da måtte mamma ha hjelp i huset av ei fra bygda. Jeg har søsken og en far på havet. Og mamma måtte også dra og stelle for ei barseldame da hun var i den alderen. Vi bor forresten ikke på Frogner. Det er ikke snakk om å oppdra barna mine. En ap ville blitt tatt med på ferie i Norge, til familiegreier og mye mer. Egentlig mer som en på språkskole som noen venner reiste på i noen uker da jeg var yngre. Kunne selv tenkt meg og vært ap, men det ble aldri slik. Jeg ser mulighetene og tror det kan være trivelig å dele huset med noen når jeg er i den situasjonen jeg er i. Dessuten, au pairene kommer ikke bare fra Filipinene, de kommer også fra Tyskland, Sverige, USA osv. Og de gjør dette frivillig. Jeg kunne tenkt meg ei fra f eks Tyskland.
Gjest imli Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Mener å ha hørt at det koster ca 10 000 å skaffe ap. Det innbefatter forsikring, flybillett innenlands, gebyr til byrået mm. Pr mnd skal de ha 5000 pr mnd i lønn i tillegg. Men det spørs om jeg får ap likevel siden kontantstøtten mer eller mindre avskaffes. Jeg er i en slik situasjon at vi ikke kan ha henne i bhg før tidligst høsten 2013 (om vi får plass, da) og kan ikke støtte meg på noe nettverk. Må vel slutte i jobben og satse på trygd. Men det går jo ikke heller, har jo boliglån.. Eg skal la ver å kome med meiningane mine om au pairar, men eg kan ikkje skjøne korleis nokon kan ha au pair fordi det er billegare enn barnehage? Au pairen skal ha kost og losji og 5000 kr/mnd i lommepengar. I tillegg, som ein brukar lenger opp i tråden nemnte, kostar det omtrent 10 000 å få au pair gjennom organisasjon. Til tross for kontantstøtte vert dette neppe billegare enn barnehage (som kostar litt over 2500/mnd), heller ein god del dyrare... 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #8 Skrevet 7. mai 2012 Au pair er ikke billigere enn barnehage. Jeg har valgt å ha au pair for mine barn. Jeg hadde først en jente i 2 og har hatt en ny i 5 mnd nå og er veldig fornøyd. Og det har ikke blitt utnyttet. Det er flere grunner til at jeg valgte au pair: - Etter at min mann døde er jeg alene mor i full jobb. Jeg får stortsett hverdagen til å gå opp med unntak av noen problemer: 1)barnehagen ligger på ene siden av byen og arbeidsplassen på andre. Au pairen har derfor ansvar for å levere og hente i barnehagen. Veldig fint når et møte drar ut i tid og jeg kan slippe å være den som ALLTID må hente i barnehagen. Det er karrieredreper i mitt yrke. 2) Fast barnevakt dersom jeg har noe som skjer på kveldstid og helg - enten med jobb eller fritidsinteresser/treffe venner osv. Tror det er mer stabilt for barna å ha en person å forholde seg til. - Min mann var fransk, og jeg vil gjerne at mine barn skal lære språket. Har derfor hatt franskspråklige au pairer. - Trivelig med litt nye impulser og en til voksen i huset. ++++
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #9 Skrevet 7. mai 2012 Au pair er ikke billigere enn barnehage. Jeg har valgt å ha au pair for mine barn. Jeg hadde først en jente i 2 og har hatt en ny i 5 mnd nå og er veldig fornøyd. Og det har ikke blitt utnyttet. Det er flere grunner til at jeg valgte au pair: - Etter at min mann døde er jeg alene mor i full jobb. Jeg får stortsett hverdagen til å gå opp med unntak av noen problemer: 1)barnehagen ligger på ene siden av byen og arbeidsplassen på andre. Au pairen har derfor ansvar for å levere og hente i barnehagen. Veldig fint når et møte drar ut i tid og jeg kan slippe å være den som ALLTID må hente i barnehagen. Det er karrieredreper i mitt yrke. 2) Fast barnevakt dersom jeg har noe som skjer på kveldstid og helg - enten med jobb eller fritidsinteresser/treffe venner osv. Tror det er mer stabilt for barna å ha en person å forholde seg til. - Min mann var fransk, og jeg vil gjerne at mine barn skal lære språket. Har derfor hatt franskspråklige au pairer. - Trivelig med litt nye impulser og en til voksen i huset. ++++ Skulle stå 2 år Og i tillegg til henting/levering og barnevakt noen kvelder og helger, så lager hun middag om jeg jobber overtid, tar utav og setter i oppvaskemaskin og tar utav vaskemaskinen, henger opp og bretter klær. Hun går på norsk kurs (obligatorisk) + engelsk kurs (jeg betaler selvom jeg ikke må).
Gjest gjest Skrevet 7. mai 2012 #10 Skrevet 7. mai 2012 Jeg blir helt matt jeg av det noen over her skriver. Er det mulig å bli så innsnevra? Jeg skal komme tilbake med noen praktiske opplysninger som TS spør om, men kan ikke dy meg for å kommentere det som spyttes ut her av enkelte som ikke har peiling på hva dem snakker om. I likhet med alle yrker kan en arbeider bli utnyttet,- også au-pair. Men jeg tror det hører til skjeldenhetene. Jeg selv, og mange som jeg kjenner, benytter oss av den ordningen. Jeg har nå min 5 au-pair over en 9 års periode. Jenta har eget rom, eget bad, og får sin lønn/lommepenger. Jeg holder henne med mobil, har tatt henne med på reise i flere utland, og behandler henne som ett hjemme-værende familiemedlem. Hun steller istand frokost, hjelper meg med å få barna klar til skole (nistepakker) så drar jeg og barna ut døra kl 08.00, en time etter hun startet med å skjære opp skiver, koke kaffi og dekke bordet. Når jeg forlater huset tar hun litt forefallende arbeid hjemme, og gjør lett husarbeid. Om hun velger å gjøre dette når barna kommer hjem utpå dagen er opp til henne selv. Ber jeg henne så lager hun middag. Hun skifter på senger og vasker klær (men det gjør jeg også) Hun har masse tid til venner, og jeg skal love deg/dere at hun ikke jobber de 30 timene pr uke som de skal. Dette henger da litt sammen med at barna går til faren 2 ukedager annenhver uke. Unntaksvis ber jeg henne sitte barnevakt, men da er barna i seng og sover når jeg drar. Er dette slavearbeid??????? Du vet faen ikke hva du snakker om. Dessuten er jentene så godt kjendte med reglene at jeg tror de færreste lar seg utnytte. Så til TS: De 3 første au-pairene mine kom via byrå(som nå ikke eksisterer lengre) De to siste fant jeg på Au-pair world på nettet. Det er ikke vanskelig, alle skjema som skal fylles ut finner du på UDI sine sider. Jeg har filipinsk au-pair (de to siste), og de hadde vært i Danmark som au-pair før de kom hit. Det er litt greit synes jeg, da har de levd i det skandinaviske miljøet, og vet hvordan ting fungerer. De har begge fortalt at det var ett sjokk og komme hit. Mye å sette seg inn i, de hadde ikke hørt om oppvaskmaskin eller micro da de kom. Kan også legge til at 3 av mine 5 au-pairen er blitt her i landet etter endt periode, en studerer, og 2 har fått mann Lykke til
happyzone Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 Er så utrolig lite gjennomtenkt med de som svarer at au-pairer er slaver og alle blir utnyttet! Hva vet dere egentlig om dette? Selvfølgelig skjer dette i noen tilfeller men det gjør det også i mange andre jobber! Jeg var selv au-pair i USA 1 år. Fikk 4000 kr i mnd i tillegg til kost og losji. Var jeg slave i 1 år da eller? Nei absolutt ikke! Man VET hva man får betalt før man reiser, og de pengene man får er kun til lommepenger. Alt annet betaler familien. Det er ikke meningen at man som au-pair skal tjene masse penger! Jeg VALGTE selv å reise, det samme gjør andre au-pairer. Au-pair ordningen er en fantastisk måte å komme seg til et annet land og oppleve en ny kultur. Det er MENINGEN at man skal passe barn. Det er dette som er avtalen. Min trygghet var at jeg gikk gjennom et byrå. Så for dere som skal finne en au-pair ville jeg absolutt gjort dette.. Da har man en 3 part som kan hjelpe dere og au-pairen. Om jeg hadde vært uheldig å kommet til en dårlig familie( da dette skjer i ALLE land) hadde jeg fått hjelp til å bytte familie eller reist hjem. Jeg hadde 1 fantastisk år som au-pair-noe jeg tror de aller fleste au-pairer har..
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Jeg VALGTE selv å reise, det samme gjør andre au-pairer. Jo, men jeg tror kanskje valget er friere for de som kommer fra land med god råd, for å si det sånn Er ikke noen beinhard motstander av au pair-ordningen, altså, men jeg tror motivasjonsgrunnene er noe forskjellige hos en tysk 19-åring og en filippinsk 23-åring med barn. Det blir litt naivt å tro noe annet. 1
happyzone Skrevet 9. mai 2012 #13 Skrevet 9. mai 2012 Jo, men jeg tror kanskje valget er friere for de som kommer fra land med god råd, for å si det sånn Er ikke noen beinhard motstander av au pair-ordningen, altså, men jeg tror motivasjonsgrunnene er noe forskjellige hos en tysk 19-åring og en filippinsk 23-åring med barn. Det blir litt naivt å tro noe annet. Akkurat som det blir naivt å tenke at en au-pair som kommer fra filiphinene automatisk får det ille som en au-pair i Norge! Antagelig lever de et fattig liv der hvor de er vant til å jobbe mye. Også blir de skriki høyt ut her i landet om hvor fælt de har det som BARE tjener 5000 kr i mnd og må jobbe hele 30 timer i uken! De har det helt sikkert kjempe fælt... Er fullstendig klar over at NOEN blir utnyttet, men det gjelder i alle land. Da burde det heller vært strenge regler rundt at au-pairen må komme gjennom et byrå slik at hun får hjelp visst hun kommer til en dårlig familie, og at det er god oppfølging hele tiden. Er ingen ting galt med lønnen og times antallet iallefall.... Uansett så er det ett valg man tar. Er ingen familier som tvinger de til å komme hit.
Gjest imli Skrevet 9. mai 2012 #14 Skrevet 9. mai 2012 Eg synest au-pair-ordninga kan vera ei fin ordning når det er snakk om det som faktisk er formålet - kulturutveksling. Å reise, lære seg eit anna språk og oppleva ein annan kultur og korleis det er å bu i eit anna land, er jo fint viss det er heilt frivillig frå au-pairens side. Diverre er det nok mange frå fattige land som kjem hit (og til andre vestlege land) utan at det er frivillig. Neida, det er ingen her som tvingar dei til å kome, men mange kjenner seg nok tvinga pga tilhøva heime. Det er ikkje eit reelt fritt val. Trur folk verkeleg at ei fattig filippinsk kvinne kjem til Noreg fordi ho ynskjer å lære om norsk kultur og språk? Norsk er jo ikkje eit særleg verdifullt språk å lære, null verd (sett frå au-pairens side) utanfor Skandinavia. Dei ser nok heller på au-pair ordninga som ein inngangsport til eit nytt liv i eit anna land, og/eller som jobb der dei kan sende pengar heim. Mange av dei har eigne barn og, som dei må forlate heime.
happyzone Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Eg synest au-pair-ordninga kan vera ei fin ordning når det er snakk om det som faktisk er formålet - kulturutveksling. Å reise, lære seg eit anna språk og oppleva ein annan kultur og korleis det er å bu i eit anna land, er jo fint viss det er heilt frivillig frå au-pairens side. Diverre er det nok mange frå fattige land som kjem hit (og til andre vestlege land) utan at det er frivillig. Neida, det er ingen her som tvingar dei til å kome, men mange kjenner seg nok tvinga pga tilhøva heime. Det er ikkje eit reelt fritt val. Trur folk verkeleg at ei fattig filippinsk kvinne kjem til Noreg fordi ho ynskjer å lære om norsk kultur og språk? Norsk er jo ikkje eit særleg verdifullt språk å lære, null verd (sett frå au-pairens side) utanfor Skandinavia. Dei ser nok heller på au-pair ordninga som ein inngangsport til eit nytt liv i eit anna land, og/eller som jobb der dei kan sende pengar heim. Mange av dei har eigne barn og, som dei må forlate heime. Jeg ser den. Men da er det jo de som bruker ordningen feil! Det er som du sier at dette er en ordning for familier og ungdommer som vil oppleve å lære seg en ny kultur. At da noen velger å bruke denne ordningen som en mulighet til å tjene penger for at de har det dårlig der de kommer fra, skal da ikke alle straffes for?! Det er en flott ordning for de som bruker den slik det er ment!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 Det er ikke lenger lov å bli au pair i Norge hvis du har barn. Det er bra. Noe annet, som jeg er usikker på om er like bra, er at kravet til minstelønn er blitt økt kraftig, fra 3500 pr mnd til 5000 pr mnd. I tillegg kommer kostnader til språkkurs, transport, mat, forsikring, etc. Regjeringens begrunnelse for dette er å sikre at ordningen skal fungere som kulturutveksling. Jeg ser ikke helt sammenhengen. Det er sikkert mange som kunne tenke seg ett ekstra familiemedlem, og noen familier er jo også vertsfamilier for språkstudenter. Men det er vel en grense for hvor mye en norsk familie ønsker å betale for å lære en annen kultur å kjenne. Så jeg tror faktisk at det økte kravet om lønn vil gjøre ordningen mer lik et ansattforhold enn hva det har vært før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå