AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Jeg har hørt at det er slankende å ikke spise etter syv om kvelden, fordi du forbrenner mindre om kvelden og når du sover, samtidig som det venner magen til å få i seg mindre mat, så du på sikt kan spise mindre porsjoner uten å føle deg sulten. Har dette noe for seg, eller er det helt feil?
Gjest scorpius Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Det er det totale kalorinntaket gjennom hele dagen som teller, ikke hvilket klokkeslett du spiser/ikke spiser.
iskaffe Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Ikke spise på kvelden = større frokost dagen etterpå. Spise på kvelden = mindre frokost dagen etterpå. Sånn ble det da jeg prøvde å kutte ut spisingen på kvelden. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Det er det totale kalorinntaket gjennom hele dagen som teller, ikke hvilket klokkeslett du spiser/ikke spiser. Men om man ikke spiser om kvelden kutter du jo ut et måltid eller to, og vil dermed få i deg mindre kaleorier? TS
Papirbit Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 Tror det har noe å gjøre med at du ikke bør spise hvis du skal sove innen 3 timer, for når kroppen hviler så forbrenner den vel mindre fett fra kveldsmaten. med andre ord gjelder "etter kl 7" regelen kun hvis du legger deg kl 22.. 1
Yme Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Men om man ikke spiser om kvelden kutter du jo ut et måltid eller to, og vil dermed få i deg mindre kaleorier? TS Det kan skje, og da tærer det på organene og musklene dine. Det går an å spise 1 gang om dagen, og leve et sunt og friskt liv på det, men det krever en lang periode med tilvenning, veldig god forståelse av kroppe og mat, og at man regner ut nøyaktig hvilken næring man skal ha... Det måltide kommer også til å være veldig stort. Tror det har noe å gjøre med at du ikke bør spise hvis du skal sove innen 3 timer, for når kroppen hviler så forbrenner den vel mindre fett fra kveldsmaten. med andre ord gjelder "etter kl 7" regelen kun hvis du legger deg kl 22.. Det er en veldig missforstått greie, som normale mennesker ikke skal bry seg noe om. Endret 9. mai 2012 av Yme 1
Gjest Tidssone Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Et liksomoppsett for å beskrive noe: Mellom kl 06.00 og 12.00 forbrenner du 1000 ckal Mellom kl 12.00 og 19.00 forbrenner du 1500 ckal Mellom kl 19.00 og 06.00 forbrenner du 100 ckal Mellom kl 06.00 og 05.59 får du i deg 2600 ckal. Da er alle forbrent, ja? Om du spiser alle ckal mellom 12.00 og 16.00, fordeler dem jevnt med omlag 100 ckal hver time eller om du spiser alle kl 18.00 spiller ingen rolle. 1
Marimma Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 Forbrenner ikke noe mindre av å sove enn å se på tv
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #9 Skrevet 9. mai 2012 Så det spiller absolutt ingen rolle når du får i deg maten? Vil det da si at alt det om å spise små porsjoner, men å spise ofte, at det er lurt å spise hver tredje time osv bare er oppspinn det også? TS
Yme Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Så det spiller absolutt ingen rolle når du får i deg maten? Vil det da si at alt det om å spise små porsjoner, men å spise ofte, at det er lurt å spise hver tredje time osv bare er oppspinn det også? TS Det er basert på utdatert vitenskap, men folk som ikke oppdaterer seg, vil jo fortsette å gi sånne råd. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 Hvis du spiser et stort måltid kvart på syv ser jeg ikke problemet, da rekker du kanskje ikke bli sulten før leggetid uansett. Men det var vel neppe det du mente.
Marimma Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Yme har helt rett. (1) måltidshyppighet påvirker ikke totalforbrenningen, blodsukker eller insulinrespons (altså kan man velge å spise to ganger daglig om man vil det, forutsett at disse to måltidene dekker dagsbehov for makro- og mikronæringsstoffer) (2) Som nevnt stopper ikke forbrenningen når du sover; det er faktisk en fase hvor kroppen bruker energi på restituering og viktige prosesser. (3) Tidspunktene du inntar måltidene på har heller ingenting å si for eventuell fettlagring. 2
Yme Skrevet 9. mai 2012 #13 Skrevet 9. mai 2012 (1) måltidshyppighet påvirker ikke totalforbrenningen, blodsukker eller insulinrespons (altså kan man velge å spise to ganger daglig om man vil det, forutsett at disse to måltidene dekker dagsbehov for makro- og mikronæringsstoffer) Vil bare slenge med at dette ikke betyr at hvem som helst bare kan begynne å spise ett stort måltid om dagen fra i mårra, og tro at det skal gå helt fint... Man må venne seg til det. Er kroppen vandt med å spise 4-6 måltider om dagen, vil det ikke være lett å bare hoppe over på noe annet, men hvis man leser om det, og finner ut hva kroppen trenger hver dag, er det utrolig praktisk å bare trenge å tenke på mat en gang i døgnet! 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #14 Skrevet 9. mai 2012 Okei, da har jeg lært mye nytt i dag. Takk alle sammen! Kanskje dere kan oppklare noen andre ting for meg da: Hvis man spiser mindre enn man pleier, vil da magesekken gradvis krympe inn så du blir sjeldnere sulten? Hva slags effekt har det på kroppen da, betyr det at du må passe på å kun spise sunne ting så kroppen får i seg det den trenger? TS
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Ikke spise på kvelden = større frokost dagen etterpå. Spise på kvelden = mindre frokost dagen etterpå. Sånn ble det da jeg prøvde å kutte ut spisingen på kvelden. :gjeiper: Omvendt hos meg: Hvis jeg spiser kveldsmat rett før leggetid og sover ganske lite våkner jeg opp skrubbsulten. Hvis jeg ikke har spist mellom middag og kvelds og sover lenge er jeg ikke sulten når jeg våkner. 2
vogue90 Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 Når på dagen man spiser har ingenting å si. Står et innlegg om det på denne bloggen nå nylig også: http://dedication.blogg.no
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #17 Skrevet 10. mai 2012 Jepp, jeg drev å diskuterte det med et nek her for ikke så lenge siden. Hun visste også lite, og begynte å nevne at man måtte spise små og hyppige måltid for at forbrenningen skulle holdes igang osv. Jeg skal se om jeg kan finne igjen tråden når jeg har tid, såvidt ikke personen følger med å emnet og skjønner at h*n har dummet seg ut en person som visstnok er sykepleier eller hva søren det var. ja jøss! sykepleier å ikke kunne ting som er basic innen forbrenning. 1
Yme Skrevet 10. mai 2012 #18 Skrevet 10. mai 2012 en person som visstnok er sykepleier eller hva søren det var. ja jøss! sykepleier å ikke kunne ting som er basic innen forbrenning. Det er nok vanligere enn du tror. Jeg er ganske sikker på at de fleste jeg kjenner som har utdanna seg den veien, tror at små og hyppige måltider øker forbrenningen.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #19 Skrevet 10. mai 2012 Ikke spise på kvelden = større frokost dagen etterpå. Spise på kvelden = mindre frokost dagen etterpå. Sånn ble det da jeg prøvde å kutte ut spisingen på kvelden. :gjeiper: Hm.. Jo mer jeg spiser før jeg legger meg, desto mer sulten er jeg om morgenen. Spiser jeg lite eller ingenting før jeg legger meg er jeg ikke sulten om morgenen. Mulig kroppen min er litt rar.. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #20 Skrevet 10. mai 2012 Onkelen min gikk ned mange kilo ved å ikke spise etter kl 18, kun drikke vann. Men det skal jo selvfølgelig mer til. Du kan ikke stappe i deg alt på dagen forde og la være å trene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå