AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Jeg skal gå privatist med realfag neste år, men vet ikke hvilke av skolene som er best? Sonans og Akademiet blir i Drammen, men har også mulighet for å gå på Bjørknes i Oslo. Har googlet litt rundt, men folk har masse meninger uten begrunnelser, og "ikke gå på akademiet" sier meg ikke noe om HVORFOR man ikke burde gå der.. Fagene jeg skal ta er R1, R2, Fysikk 1 og Kjemi 1. Jeg har forholdsvis høyt snitt per i dag (5,3) og er derfor også ute etter så god undervisning som mulig slik at realfagskarakteren ikke drar snittet så veldig ned.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Anbefaler Sonans i Oslo, har selv gått der og stortrivdes (og endte opp med gode karakterer i realfagene). Sonans i Drammen har jeg hørt litt ymse om, mye utskiftning av lærere, dårlige lærere, etc. Men kan hende det bare er rykter, selvfølgelig. Bjørknes er det mange som er fornøyde med, men personlig likte jeg Sonans bedre av den grunn at lærerene der er tilgjengelige stort sett hele dagen og ettermiddagen, så trenger man hjelp med oppgaver er det bare å gå og spørre. Slik er det ikke på Bjørknes. Akademiet kjenner jeg ikke til, men den "karaktergarantien" deres får meg til å lure på hva slags lugubre ting de egentlig driver med der
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Jeg skal gå privatist med realfag neste år, men vet ikke hvilke av skolene som er best? Sonans og Akademiet blir i Drammen, men har også mulighet for å gå på Bjørknes i Oslo. Har googlet litt rundt, men folk har masse meninger uten begrunnelser, og "ikke gå på akademiet" sier meg ikke noe om HVORFOR man ikke burde gå der.. Fagene jeg skal ta er R1, R2, Fysikk 1 og Kjemi 1. Jeg har forholdsvis høyt snitt per i dag (5,3) og er derfor også ute etter så god undervisning som mulig slik at realfagskarakteren ikke drar snittet så veldig ned. Du kan bare melde deg opp til eksamen på egen hånd og ta dette uten undervisning.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Du kan bare melde deg opp til eksamen på egen hånd og ta dette uten undervisning. TS her. Det er jeg klar over, men å få gode karakterer i R1, R2, fysikk og kjemi uten noen form for undervisning blir vel veldig vanskelig?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 Du kan bare melde deg opp til eksamen på egen hånd og ta dette uten undervisning. Har du noengang tatt R1 og R2 som privatist uten undervisning...? Tro meg, med mindre du er MEGET sterk i matte sliter du ganske heftig da. Fysikk og kjemi er mulig å ta uten - sånn bortsett fra at du mest sannsynlig blir konfrontert med et forsøk på eksamen, som du antakelig aldri har vært borti før. Konklusjon - "svadafag" som hisfil, psykologi og norsk går fint uten undervisning, realfag er noe ganske annet (dvs med mindre du er kjempesterk i de fagene, og har mulighet til å gjøre forsøk og slikt på egenhånd).
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 I byen jeg bor i har akademiet og sonans litt forskjellige satsningomdråder. Akademiet har for det meste fokus på å være en vanlig videregående skole, privatistundervisningen er noe de gjør på toppen for å få ekstra inntekt. Sonans er motsat, hovedfokuset er privatistundervisningen. Bjørknes i Oslo kan jeg ingenting om, men har hørt masse fint.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Har du noengang tatt R1 og R2 som privatist uten undervisning...? Tro meg, med mindre du er MEGET sterk i matte sliter du ganske heftig da. Fysikk og kjemi er mulig å ta uten - sånn bortsett fra at du mest sannsynlig blir konfrontert med et forsøk på eksamen, som du antakelig aldri har vært borti før. Konklusjon - "svadafag" som hisfil, psykologi og norsk går fint uten undervisning, realfag er noe ganske annet (dvs med mindre du er kjempesterk i de fagene, og har mulighet til å gjøre forsøk og slikt på egenhånd). Ja, det er ikke vanskelig om man jobber noen timer per dag i noen uker. Lærebokene er der.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 TS her. Det er jeg klar over, men å få gode karakterer i R1, R2, fysikk og kjemi uten noen form for undervisning blir vel veldig vanskelig? Det er så vanskelig som du gjør det til selv. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #9 Skrevet 9. mai 2012 Ja, det er ikke vanskelig om man jobber noen timer per dag i noen uker. Lærebokene er der. Åkej, da er du en av de som er meget mattesterke Nei, det er ikke "bare" å jobbe noen timer per dag i noen uker. De fleste svetter og sliter over de mattebøkene. Jeg ville ALDRI anbefalt noen å lese matte på egenhånd, med mindre de har en bekjent som er god i matte som kan hjelpe. Å lære seg f.eks. vektorer i rommet er helt forjævlig utifra kun en bok, det samme er difflikninger og integrasjon. De fleste sliter som f*** selv med 5 timer i uke ett ÅR, det er fag som krever modning og innsats det er snakk om (som sagt, med mindre man er meget mattesterk - noe de færreste er).
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Har du noengang tatt R1 og R2 som privatist uten undervisning...? Tro meg, med mindre du er MEGET sterk i matte sliter du ganske heftig da. Fysikk og kjemi er mulig å ta uten - sånn bortsett fra at du mest sannsynlig blir konfrontert med et forsøk på eksamen, som du antakelig aldri har vært borti før. Konklusjon - "svadafag" som hisfil, psykologi og norsk går fint uten undervisning, realfag er noe ganske annet (dvs med mindre du er kjempesterk i de fagene, og har mulighet til å gjøre forsøk og slikt på egenhånd). Som regel blir en ikke eksaminert i forsøk under kjemi- og fysikkeksamen. Det kan skje, men som regel sløyfer de det ettersom forsøkene er så enkle at en egentlig ikke trenger å ha gjort dem for å snakke om dem.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 Som regel blir en ikke eksaminert i forsøk under kjemi- og fysikkeksamen. Det kan skje, men som regel sløyfer de det ettersom forsøkene er så enkle at en egentlig ikke trenger å ha gjort dem for å snakke om dem. Tja. Jeg kjenner kanskje 60-70 mennesker som har vært oppe i privatisteksamen i kjemi og fysikk, de aller fleste måtte gjennomføre forsøk i kjemi, og tegne/beskrive forsøk i fysikk.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 TS igjen. Nå har det seg sånn at jeg har tenkt til å ha undervisning i faget, og lurer på hvilken skole jeg burde ta dette på. Ikke OM det er mulig å ta det hjemme, for det er ikke et alternativ.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #13 Skrevet 9. mai 2012 TS igjen. Nå har det seg sånn at jeg har tenkt til å ha undervisning i faget, og lurer på hvilken skole jeg burde ta dette på. Ikke OM det er mulig å ta det hjemme, for det er ikke et alternativ. Hvorfor ikke prøve ut de forskjellige skolene? Gå 1-2 ganger til hver plass for å se hva du liker best. Angreretten er såvidt jeg vet også gjeldende for privatskoler.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #14 Skrevet 9. mai 2012 Åkej, da er du en av de som er meget mattesterke Nei, det er ikke "bare" å jobbe noen timer per dag i noen uker. De fleste svetter og sliter over de mattebøkene. Jeg ville ALDRI anbefalt noen å lese matte på egenhånd, med mindre de har en bekjent som er god i matte som kan hjelpe. Å lære seg f.eks. vektorer i rommet er helt forjævlig utifra kun en bok, det samme er difflikninger og integrasjon. De fleste sliter som f*** selv med 5 timer i uke ett ÅR, det er fag som krever modning og innsats det er snakk om (som sagt, med mindre man er meget mattesterk - noe de færreste er). Nei, min styrke ligger i språkfagene. Matte er et jobbefag, rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #15 Skrevet 9. mai 2012 Jeg har gått på Bjørknes, og var veldig fornøyd. Godt læringsmiljø, flinke og engasjerte lærere (stort sett, det var én jeg ikke likte) og bra rådgivining. Vi fikk levere inn oppgaver hvis vi ville, og fikk dem ferdigrettet med kommentarer raskt tilbake. Det er lesesal der (det vet jeg ikke om det er de andre stedene?). Vi hadde en lørdag med fysikklab og en med kjemilab på Katta. Fikk forsøk både på muntlig kjemi og fysikk. Hadde faglærerne som eksaminatorer, og det var også en stor fordel. Nå har jeg ingen erfaring fra Sonans eller Akademiet, så kan ikke uttale meg om de er annerledes, bedre eller dårligere enn Bjørknes.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #16 Skrevet 9. mai 2012 Jeg hår nå gått på både Sonans og Bjørknes. Min konklusjon er: På Bjørknes fikk jeg mange nye venner, som fortsatt er nære venner av meg idag. Lærerne er gode - men jeg savnet at de ga det "lille ekstra" om du skjønner, altså - man betaler jo masse for å gå der og da mener jeg det er på sin plass at læreren er innstilt på å gi litt "ekstra service". Mange ganger opplevde jeg at hvis jeg sendte mail til en lærer med spørsmål om noe, fikk jeg aldri svar. Det er veldig dårlig syntes jeg.. Og naturfaglæreren jeg hadde, var helt tragisk dårlig, vi sendte inn klager på han og da fikk vi opplyst at han allerede hadde flere klager på seg fra tidligere år, så hvorfor rektor ikke gjør noe med saken lurer jeg på.. Tror han underviser i realfag også. De har kantine (veldig dyr men..) der. Sonans: vanskeligere å bli kjent med folk ordentlig, fordi jeg gikk i 5 forskjellige klasser. På Bjørknes var det stort sett de samme i hver klasse. MEN: lærerne er helt topp! Jeg er kjempeimponert! Her bruker de god tid på hver elev, har muligheten til å snakke med deg omtrent når som helst om det er noe du lurer på, de svarer raskt og utfyllende på spørsmål på mail og de legger opp undervisningen enda mer eksamensrettet enn jeg følte de gjorde på Bjørknes.. De har lesesal der, og to datarom. De har nå også fått en slags minikantine har jeg hørt.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #17 Skrevet 9. mai 2012 Jeg hår nå gått på både Sonans og Bjørknes. Min konklusjon er: På Bjørknes fikk jeg mange nye venner, som fortsatt er nære venner av meg idag. Lærerne er gode - men jeg savnet at de ga det "lille ekstra" om du skjønner, altså - man betaler jo masse for å gå der og da mener jeg det er på sin plass at læreren er innstilt på å gi litt "ekstra service". Mange ganger opplevde jeg at hvis jeg sendte mail til en lærer med spørsmål om noe, fikk jeg aldri svar. Det er veldig dårlig syntes jeg.. Og naturfaglæreren jeg hadde, var helt tragisk dårlig, vi sendte inn klager på han og da fikk vi opplyst at han allerede hadde flere klager på seg fra tidligere år, så hvorfor rektor ikke gjør noe med saken lurer jeg på.. Tror han underviser i realfag også. De har kantine (veldig dyr men..) der. Sonans: vanskeligere å bli kjent med folk ordentlig, fordi jeg gikk i 5 forskjellige klasser. På Bjørknes var det stort sett de samme i hver klasse. MEN: lærerne er helt topp! Jeg er kjempeimponert! Her bruker de god tid på hver elev, har muligheten til å snakke med deg omtrent når som helst om det er noe du lurer på, de svarer raskt og utfyllende på spørsmål på mail og de legger opp undervisningen enda mer eksamensrettet enn jeg følte de gjorde på Bjørknes.. De har lesesal der, og to datarom. De har nå også fått en slags minikantine har jeg hørt. Hvordan var timeplanen din på Bjørknes? Var f.eks R1 på tirsdager, eller flere ganger i uka. Har over en times reisevei, så er ikke veldig intressert i å reise to ganger i uka f. eks for et fag - greit å ta alt på en gang
Måndagsbarn Skrevet 10. mai 2012 #18 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Jeg har fått plass på Bjørknes fra høsten av, og skal vel innrømme at det er litt "press" utenfra som forteller meg at Bjørknes "is the only way". Utifra det flere forteller her, høres det jo ut som Sonans er like bra/bedre på lærersiden.. så nå er jeg litt redd. Hehe! Samtidig er jeg veldig selvstendig og tror at jeg skal klare meg fint, men man vet jo aldri når man har behov for gode lærere som stiller opp på kort varsel. Sist jeg hadde kontakt med Bjørknes var for 2-3 år siden da jeg første gang tenkte på å ta opp fag, og hadde en rådgivningstime. Jeg jobbet heltid (natt) på den tiden, men rådgiveren mente likevel jeg fiiint burde klare å ta skole på dagtid (2 timer etter skiftslutt på jobb) og komme meg hjem til 16-tiden for så å gjøre oppgaver/lekser etc og så gå på jobb kl 22. Han var ikke så interessert i å svare på spørsmålene mine og syntes tydeligvis at folk på min alder ikke burde sove i det hele tatt (mtp tidsskjemaet han viste meg, lol) og for meg føltes det som han ville presse mest mulig penger ut av meg, på tross av at det helt tydelig ikke var gjennomførbart å klare 3 skoleår på 1 år med fulltidsjobb ved siden av. Rådgiveren/læreren det er snakk om har jeg siden hørt om av andre, og skal visstnok ikke være der lenger, men hvem vet. Møter jeg på ham får han noen sannhetens ord;) Denne gangen fikk jeg reale og ærlige beskjeder om at året mitt blir tøft og at jeg absolutt ikke burde satse på å få mye jobbing gjort ved siden av. Håper noen andre har gode erfaringer med Bjørknes, både læremessig og karaktermessig? Endret 10. mai 2012 av frøkenfryd
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #19 Skrevet 12. mai 2012 Noen flere som har gått på noen av de nevnte skolene?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #20 Skrevet 12. mai 2012 Jeg er veldig veldig fornøyd med bjørknes i oslo!!! Har kjempegod erfaring med lærere og oppfølging, og rådgivningen. Jeg fikk ikke dårligere karakter enn 5 (Nei, man kjøper seg IKKE karakterer på bjørknes, det er sensorer der som på alle andre eksamener!!), og jeg hadde en god del eksamener! På bjørknes opplevde jeg at vi fikk utskrifter av det vi trengte av handouts, utdrag fra diverse ting ol, måtte ikke ordne det selv før timene. Lærerene er flinke til å ha fokus på det som er relevant mot eksamen. Maten i kantinen er kjempegod også Jeg er så fornøyd med Bjørknes at jeg har fått såpass høye krav til service at jeg er utrolig misfornøyd andre steder jeg har studert i ettertid. De kommer ikke i nærheten av Bjørknes på noen som helst måte!! Bjørknes har også makspris på hva et semester kan koste, dvs jo fler fag du tar jo mer får du for pengene!! ...og så er de veldig behjelpelige med hva du trenger å skaffe av papirer, dokumenter ol når du skal søke vidre, og de hjelper deg om det er noe feil i systemet noe sted, lånekassen, eksamensoppmelding ol. De går ofte ut av sin vei for at ting skal rettes opp i. Fikk flere ganger hjelp med ting som jeg ikke hadde hatt sjangs til å fikse opp i alene, feks når det var noe feil, og aller siste frist for å ordne opp i det har gått ut, så har skolen likevel stått på og fikset det for meg. Hadde de ikke gjort det hadde jeg måtte vente et helt år med vidre studier. Og en gang (midt i overgangen mellom reformene), så var det noe misforståelser om en eksamen var nødvendig for meg å ta eller ikke. Da ordnet rektoren personlig opp i det etter arbeidstid, og han ringte meg personlig på kvelden for å informere meg om det han hadde funnet ut. Bjørknes er den beste skolen jeg noen gang har vært borti, og ledelsen der yter service langt over hva jeg noen gang ville forventet!! Kudos til Bjørknes!!! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå