AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Jeg begynte et studie for 3 år siden som jeg ikke fullførte, i alt tok jeg kun 20/60 studiepoeng, men mottok støtte fra lånekassen allikevel (dumt gjort, men) Ettersom jeg ikke har tatt eksamen i 4 av disse fagene, kan lånekassen nekte meg støtte til fremtidige studier? Har studert i 2 år nå ved et annet studie og fullført alle eksamener, men siden jeg kun har 3 år på meg til å ta opp de andre eksamene, noe jeg heller ikke har tenkt til å gjøre, hvordan vil dette bli?
Okapi Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Såvidt jeg forstår er du 40 poeng forsinket. Lånekassa vil ikke nekte deg støtte før du er over 60 poeng forsinket. 1
Gjest Vodka Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Det skjer ikke noe annet enn at du ikke får stipend for de 40 poengene du ikke tok, så du må betale hele lånet for de poengene. Du må ligge mer enn 60 poeng i minus for at du ikke skal få støtte videre.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Hvis du ligger 60 stp eller mer bak vil du ikke få støtte fra lånekassen. Om du ikke henter deg inn igjen det du har tapt, enten ved å ta opp de du ikke har tatt før (men fått støtte for) eller tar helt nye fag (uten støtte) vil du ikke få omgjort til stipend. 1
xalo Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 Du kan havne bakpå med opptil 60 poeng (altså 1 års studier). Hvis du har større progresjonsproblemer enn det så får du problemer. Ellers siden du her nå mangler 40 poeng og ikke har tenkt å ta opp disse fagene er det eneste som vil skje at du ikke vil få omgjort lån til stipend for 2/3 av det året du ikke fullførte. Vanligvis får man omgjort nesten 40 000 til stipend for 1 års fullført studier, hvis man har søkt og fått dette. Det dette så vil utgjøre er rundt 25000 høyere studielån enn hvis du hadde tatt opp disse fagene før du har fullført utdanningen din.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 Åh nå ble jeg lettet, tusen takk for svar De skal få pengene sine tilbake
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Det skjer ikke noe annet enn at du ikke får stipend for de 40 poengene du ikke tok, så du må betale hele lånet for de poengene. Du må ligge mer enn 60 poeng i minus for at du ikke skal få støtte videre. Hvordan kan jeg få tatt nye fag uten støtte, kan jeg si til lånekassen at de 4 fagene jeg vil ta skal erstatte de 4 jeg ikke har tatt eksamen i, må de ikke inngå i samme studieløp?
Gjest Vodka Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Hvis du ligger 60 stp eller mer bak vil du ikke få støtte fra lånekassen. Om du ikke henter deg inn igjen det du har tapt, enten ved å ta opp de du ikke har tatt før (men fått støtte for) eller tar helt nye fag (uten støtte) vil du ikke få omgjort til stipend. Er det ikke sånn at man må ligge mer enn 60 poeng bak da for å miste støtten? eller har jeg misforstått :| Endret 9. mai 2012 av Vodka
Papilio Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Det er bare å ta ekstra fag det når du kan. Du kan ta fag utenom studieløpet ditt, altså du kan ta flere poeng enn det som er kravet for ditt studieløp. Men disse vil da ikke inngå i graden din annet enn at du kan få oppført at du har tatt fagene i tillegg. Du trenger ikke gi noen beskjed, med en gang du tar ekstra studiepoeng vil lånekassen få beskjed om dette fra studiestedet ditt og selv ordne omgjørelsen fra lån til stipend. Men husk, ettersom du ligger 40 studiepoeng bak bør du passe på å stå i de fagene du tar fremover (Slik at du ikke ender opp med å ligge mer enn 60 studiepoeng bak og dermed ikke ha rett på støtte) Dersom du noen gang skulle ta mindre enn 30 studiepoeng i et semester er det også viktig å oppgi til lånekassen at du er deltidsstudent, så du ikke mottar støtte som heltidsstudent og dermed blir regnet som at du ligger bak ettersom du ikke har tatt fulle 30 studiepoeng på eksamen.
MissCoverdale Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Mer enn 60! Altså det går fint å ligge 60poeng bak, men alt over det resulterer i at støtten bortfaller til du får hentet deg inn igjen.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #13 Skrevet 9. mai 2012 Det er bare å ta ekstra fag det når du kan. Du kan ta fag utenom studieløpet ditt, altså du kan ta flere poeng enn det som er kravet for ditt studieløp. Men disse vil da ikke inngå i graden din annet enn at du kan få oppført at du har tatt fagene i tillegg. Du trenger ikke gi noen beskjed, med en gang du tar ekstra studiepoeng vil lånekassen få beskjed om dette fra studiestedet ditt og selv ordne omgjørelsen fra lån til stipend. Men husk, ettersom du ligger 40 studiepoeng bak bør du passe på å stå i de fagene du tar fremover (Slik at du ikke ender opp med å ligge mer enn 60 studiepoeng bak og dermed ikke ha rett på støtte) Dersom du noen gang skulle ta mindre enn 30 studiepoeng i et semester er det også viktig å oppgi til lånekassen at du er deltidsstudent, så du ikke mottar støtte som heltidsstudent og dermed blir regnet som at du ligger bak ettersom du ikke har tatt fulle 30 studiepoeng på eksamen. Tusen takk for gode tips, skal se om jeg kan ta noen enkeltemner til høsten allerede, vil ikke ha det hengende over meg. Men må jeg ha tatt dem innen 3 år fra da jeg skulle hatt eksamen i de andre fagene?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #14 Skrevet 9. mai 2012 Er det ikke sånn at man må ligge mer enn 60 poeng bak da for å miste støtten? eller har jeg misforstått :| jo, det stemmer. 60 stp er det man maksimalt kan være forsinket med. Sorry, my bad.
Papilio Skrevet 13. mai 2012 #15 Skrevet 13. mai 2012 Tusen takk for gode tips, skal se om jeg kan ta noen enkeltemner til høsten allerede, vil ikke ha det hengende over meg. Men må jeg ha tatt dem innen 3 år fra da jeg skulle hatt eksamen i de andre fagene? Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om? Når det gjelder lånekassa så kan du ta disse fagene når som helst (så lenge du har kontroll på de andre fagene og ikke stryker så du ligger mer enn 60 p bak) Du kan til og med vente med dem til du er ferdig med å studere, og ta de uten at du får støtte fra lånekassen. De har ingen frist på når du skal være ferdig med utdannelsen din, bare frister på hvor lenge du kan motta støtte (8år) og som nevnt i denne tråden, hvor langt bak du ligger i form av fag du har strøket/meldt deg av. Når det gjelder de ulike studiestedene så har disse egne regler for gjentak av fag, og gjentak av fag med samme pensum som første forsøk. Dette bør du sjekke med studiestedet ditt om. Men i stede for å spørre her og få en haug med ulike og mulig usikkre svar så synes jeg du bør ringe lånekassen og stille disse spørsmålene til de. Du kan kontakte dem på telefon så får du direkte svar: http://lanekassen.no/Toppmeny/Kontakt-oss/ de er veldig lette å snakke med =D Ta også en telefon til instituttet ditt på skolen og snakk med de om fagene du mangler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå