Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble forsinket i utdanningen og får derfor ikke støtte fra Lånekassen til ny utdanning. Lever for tiden hjemme. Kan jeg likevel få økonomisk støtte av NAV? Trenger ikke være støtte for utdanning, men et eller annet så jeg kan ha penger til skolebøker og transport...

Videoannonse
Annonse
Gjest Indra
Skrevet

Nei, er du student får du ikke støtte fra NAV.

• Liker 2
Skrevet

Som student har du strengt tatt ingen krav, men hvis det er snakk om en kort periode (type en måned eller to mens du leter etter en jobb), kan det være saksbehandler er behjelpelig. Hvis du ønsker å være på sosialhjelp utover dette vil nok NAV kreve at du frasier deg studieplassen.

Gjest Vodka
Skrevet

Kan du ikke få deg en deltidsjobb?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke penger, gå på NAV. Det er mantraet for den oppvoksende generasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke få deg en deltidsjobb?

Søker som bare f.... men de få som svarer gir meg avslag. Har bare hatt èn deltidsjobb de siste 4 årene og det var i 9 måneder...

AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke penger, gå på NAV. Det er mantraet for den oppvoksende generasjon.

Hei. Sitter og søker på jobber nå. Spør om NAV ettersom det hadde vært greit å ha noe i bakhånd i tilfelle ingenting dukker opp.

• Liker 1
Gjest Indra
Skrevet

Hei. Sitter og søker på jobber nå. Spør om NAV ettersom det hadde vært greit å ha noe i bakhånd i tilfelle ingenting dukker opp.

Er du sikker på at du ikke får støtte fra Lånekassen?

Du får stipend og lån selv om du ligger et år (60 stpd) bak. Det er først når du går over dette at de ikke gir deg støtte.

• Liker 1
Skrevet

Har du mye igjen av graden? Om du kan bo og spise gratis hos foreldre kan du sikkert også låne litt penger av dem til å dekke transport. Skolebøker finner man stort sett på biblioteket; UiO har iallefall utgaver som ikke er til utlån, og sånn sett stort sett tilgjengelige om man finner seg i å sitte der og jobbe. Klarer du høstsemesteret får du sikkert støtte fra 'kassa igjen i januar.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Søker du kun på ledige stillinger, eller leverer du åpne søknader også? Hvor mange steder har du søkt?

Skrevet

Søker du kun på ledige stillinger, eller leverer du åpne søknader også? Hvor mange steder har du søkt?

Søker kun på ledige stillinger. Har bare søkt på mellom 20-30 så langt, men målet er 1-2 søknader daglig inntil jeg får noe.

Til dere andre: Ja, jeg er sikker på at jeg ikke får lån. Er over 70 poeng forsinket.

Gjest Vodka
Skrevet

Men lån penger av foreldrene dine da, så betaler du dem tilbake i januar når du får lån og stipend igjen? Samtidig så fortsetter du å søke på jobber.

Skrevet

Men lån penger av foreldrene dine da, så betaler du dem tilbake i januar når du får lån og stipend igjen? Samtidig så fortsetter du å søke på jobber.

Er ikke alle som har foreldre som kan låne bort så store summer, vel...

Støtter forslaget om åpne søknader! Og vet godt hvor vanskelig det kan være å finne jobb. Lykke til!

• Liker 2
Gjest Vodka
Skrevet

Støtter forslaget om åpne søknader! Og vet godt hvor vanskelig det kan være å finne jobb. Lykke til!

Så store summer er det da ikke snakk om? Når man har satt seg i den situasjonen at man er over 60 studiepoeng forsinket så får man bare leve litt spartansk et halvt år hjemme hos foreldrene og låne penger til det man er nødt til å ha, evt få seg deltidsjobb.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke snakk om store summer, bare nok til et busskort.

• Liker 1
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg anbefaler deg å gå innom steder du kunne tenke deg å jobbe, og ikke bare svare på annonser. Jeg har fått 4/5 jobber ved å møte opp personlig med åpen søknad. Skriv ut en bunke søknader med cv og gå rundt i et par dager og lever. Da kan jeg (nesten) garantere deg resultater. :)

Og det skader jo ikke å søke om lån uansett, det verste du kan få er et nei.

Skrevet

Er du syk og tar utdanning som en del av rehabilitering kan du få støtte fra NAV. Om det "kun" er fordi du henger etter med stp får du nok ingenting fra NAV. Uff, skjønner du er i en kjipt situasjon, TS. Jeg støtter forslaget om å lide seg igjennom høstsemesteret ved å lese pensum i biblioteksbøker. Kanskje du også spørre noen om du kan låne deres gamle bøker? Jeg hadde helt klart lånt bort mine et semester om noen trengte de! (jeg er litt sær og klarer ikke selge mine kjære bøker :sjenert: ). Og kommer du deg igjennom høstsemesteret så kan du jo søke lånekassa igjen! Støtter også forslaget om å sende inn åpne søknader :jepp:

Heia heia!

AnonymBruker
Skrevet

Studiet ligger utenfor byen jeg bor i, så jeg må pendle med tog. Skjønner at det er jeg selv som er skyld i dette, men fortsatt fryktelig frustrerende.

Skrevet

For meg framstod det som TS hadde ganske dårlig råd generelt, men "bare" busskort i 6 mnd er jo penger det og. Men jeg kan omformulere; det er ikke alle som har foreldre de kan spørre om penger i det hele tatt. Poenget var at formuleringen "men lån penger av foreldrene dine da" var litt lite gjennomtenkt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svaret er nei.

En mulighet er faktisk å ta et år fri fra studiene (du er jo allikevel så forsinket at et år ekstra forsinkelse fra eller til spiller ingen rolle), leve spartansk, ta opp igjen fag og spare så du har litt å gå på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...