Gå til innhold

Når dama til en i kollektivet omtrent bor her

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er noen venner som bor sammen i kollektiv og de siste månedene har dama til en som bor her omtrent flyttet inn.

Hun har jo egen leilighet men har masse klær her, sover her nesten hver natt og hender hun er her uten at kjæresten hennes som bor her er her.

Tok opp forsiktig at hun liksågodt kan flytte inn siden hun er her så ofte så blir jo leia mindre også men fikk ikke noe særlig respons..

Hvordan kan jeg gjøre det mer tydelig uten at det kommer litt.. feil ut?

Syns det liksom blir litt feil at hun er her 80% av tiden sin, dusjer her og alt mulig uten å bidra til strøm og leie..

Videoannonse
Annonse
Gjest Indra
Skrevet (endret)

Sånn er det. Neste gang er det du som har kjæreste med knøttliten hybel.

Jeg synes generelt man skal være litt forsiktig med å gå for hardt ut i slike situasjoner. Man lemper på forskjellige ting, ikke sant, man tilpasser seg hverandre.

Eventuelt får du få i stand et allmøte hvor dette taes opp som en sak. Da kan dere diskutere det alle sammen og kanskje bli enige om en løsning.

Endret av Indra
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det. Neste gang er det du som har kjæreste med knøttliten hybel.

Jeg synes generelt man skal være litt forsiktig med å gå for hardt ut i slike situasjoner. Man lemper på forskjellige ting, ikke sant, man tilpasser seg hverandre.

Eventuelt får du få i stand et allmøte hvor dette taes opp som en sak. Da kan dere diskutere det alle sammen og kanskje bli enige om en løsning.

Hva mener du? vi har mer enn nok plass til at hun kan bo her..

Gjest Indra
Skrevet

Hvorfor skal hun bo hos dere?

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Hun mente kanskje at kjæresten som er mye hos dere har en liten hybel, og dermed foretrekker å tilbringe mye tid i kollektivet?

Jeg syns det er en litt sensitiv sak, men du må gjerne nevne det på et møte med de andre i kollektivet - uten at kjæresten er tilstedet. Da er det lettere å snakke fritt om hva dere mener. :)

Skrevet

Arranger et husmøte der hun også må være med, si tydelig ifra at når hun så godt som bor der bør hun flytte inn og være med på fellesutgifter - altså strøm, leie osv.

Her har dere tatt hensyn lenge nok, nå er det kjæresteparet sin tur til å lempe litt på ting.

(Mest sannsynlig utfall er vel at hun ikke flytter inn fordi hun da må betale, men at hun tar hintet og ikke lenger er der hele tiden.)

Det er forskjell på å bo i kollektiv med 3 du kjenner godt, og plutselig få inn en gratispassasjer som 4mann (kvinne) som du ikke kjenner like godt.

• Liker 6
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Hvorfor skal hun bo hos dere?

sikkert fordi ts er sur fordi hun ikke betaler strøm og husleie

• Liker 2
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Arranger et husmøte der hun også må være med, si tydelig ifra at når hun så godt som bor der bør hun flytte inn og være med på fellesutgifter - altså strøm, leie osv.

Her har dere tatt hensyn lenge nok, nå er det kjæresteparet sin tur til å lempe litt på ting.

(Mest sannsynlig utfall er vel at hun ikke flytter inn fordi hun da må betale, men at hun tar hintet og ikke lenger er der hele tiden.)

Det er forskjell på å bo i kollektiv med 3 du kjenner godt, og plutselig få inn en gratispassasjer som 4mann (kvinne) som du ikke kjenner like godt.

resultatet blir nok at begge flytter :) er jo like greit. hadde han bodd alene, hadde ingen sagt noe. hun hadde heller ikke måttet betale ekstra. som kjent er det alltid noen som skal lage kvalme når man bor med andre. det kan løses enkelt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her,

Ja har vurdert å ta det skikkelig opp på husmøte, men er en litt vanskelig sak siden jeg ikke har noen rett til å presse de til å bli samboere.

men de er jo omtrent det nå. Har jo ikke lyst å virke pirkete men hadde vært fint å få litt lavere leie, betale mindre for nett og strøm osv.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke hun skal være med på å betale leie når hun sover på samme rommet som kjæresten, da får hun isåfall dele leien for HANS rom. Men hun kan godt bidra til fellesutgifter som strøm, tv, internett o.l

• Liker 8
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

TS her,

Ja har vurdert å ta det skikkelig opp på husmøte, men er en litt vanskelig sak siden jeg ikke har noen rett til å presse de til å bli samboere.

men de er jo omtrent det nå. Har jo ikke lyst å virke pirkete men hadde vært fint å få litt lavere leie, betale mindre for nett og strøm osv.

her sier han/hun det selv. får håpe de flytter

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
Gjest Indra
Skrevet

sikkert fordi ts er sur fordi hun ikke betaler strøm og husleie

Såpass skjønte jeg også.

Poenget her er at alle tilpasser seg på sine måter - mye mulig gjør TS noe som irriterer de andre, man klarer ikke bo mange mennesker sammen uten at dette skjer. Så dette med å henge seg opp i at en kjæreste er mye der kan slå begge veier. Plutselig får man slengt tilbake at man selv bråker både tidlig og sent eller andre ting man ikke har tenkt over selv.

I et kollektiv vil mange føle at de tilpasser seg mer enn andre, men i realiteten er det vel slik at folk overser og tolererer ulike ting.

Gjest Indra
Skrevet

TS her,

Det skjer iallfall ikke noe om du ikke sier ifra.

Skrevet

En ekstra person i et lite kollektiv er en stor påkjenning. Greit nok at hun purker på rommet hans, men hun bruker jo kjøkken, bad og andre fellesområder like mye som andre, betalende, beboere. Måtte gå til utleier angående et slikt tilfelle selv, der en snylter mente det var fullstendig urimelig at hun skulle være med å dekke noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt på sin plass å gi beskjed om at det ikke er OK at folk lar kjærestene sine nesten flytte inn!

Jeg bor i et kollektiv med tre personer til sammen. Da betaler jeg faktisk leie for å dele leilighet med to andre, ikke tre. At folk får besøk av og til er selvsagt greit, men da er det nettopp BESØK, ikke innflytting eller å vandre ut og inn og benytte seg av leilighetens fasiliteter som man ønsker. Man merker godt en ekstra beboer - det blir mer kamp om hvem som skal bruke badet og kjøkkenet, det brukes mer strøm, og hele leiligheten blir "fullere" på en måte.

Og det er ihvertfall ikke kult når den som er vert for besøket ikke selv er til stede! Hallo, vi andre beboere har personlige eiendeler og verdisaker liggende rundt i leiligheten.. Jeg synes ikke det er greit. Den som har besøk stoler jo så klart på kjæresten sin, men for oss andre er det bare en fremmed person som oppholder seg i vårt hjem når vi ikke er der..

Er litt engasjert i dette temaet, har nemlig bodd i kollektiv med en fyr som lot dama si ha fri tilgang til leiligheten. I begynnelsen var det helt OK, da sov hun der ca én natt per uke og var kanskje på besøk noen kvelder på rommet hans for å se film. Brukte altså ikke fellesareal og strøm noe særlig. Helt fint det. Men så bare ballet det på seg, etterhvert tilbragte hun kanskje 60-70% av tiden der, uten å betale en krone i strøm/leie eller spørre oss andre om det var greit. :kjefte: Om det er plass til flere beboere i TS sin leilighet bør denne jenta ta kontakt med huseier og offisielt bli leieboer, slik at den totale leien deles på alle!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke hun skal være med på å betale leie når hun sover på samme rommet som kjæresten, da får hun isåfall dele leien for HANS rom. Men hun kan godt bidra til fellesutgifter som strøm, tv, internett o.l

Det skjer iallfall ikke noe om du ikke sier ifra.

Her i huset deler vi leien likt på alle uansett om man deler rom. Jeg betaler like mye som de andre selv om jeg deler rom med kjæresten min.

Jeg har tenkt å si i fra, derfor jeg lagde denne tråden.

Skrevet

Du kunne jo spørre han du bor med om det kanskje var mulig at de var hos henne en gang iblant også? Jeg skjønner at det er irriterende med en ekstra person i kollektivet, men jeg synes heller ikke man kan presse de to til å bli samboere. Du valgte tross alt å bo med andre personer, og du gikk vel ikke ut fra at alle skulle være single for alltid? At man er mye sammen med kjæresten, er jo i grunnen å forvente. At hun tilbringer mye tid der når han ikke er der, derimot, det synes jeg det må gå an å si fra om. Ikke hvis det er en halvtime etter hennes skoletid mens hun venter på at han kommer hjem fra jobb, men hvis hun henger der i timesvis uten at han er der, synes jeg ikke det er nødvendig.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke soverommene som er "pressområdet" i kollektiv - det er fellesarealene. Flyttet selv midlertidig (helt frivillig og ikke som noen protest, min kjæreste var alene i to uker så bodde med han) ut av mitt kollektiv da hun ene jeg bor med hadde besøk av kjæresten i to uker , det blir mer press når 4 stk skal dusje om morran enn når 3 stk skal det, 4 stk skal lage middag, 4 stk skal se på TV i stua osv.

Det handler også om at de man bor i kollektiv har man tatt et valg om at det er ok å bo med - man har aldri valgt å bo med kjærester som "flytter inn" og snylter.

Indra og nuppdupp: Vil dere virkelig sponse et "ukjent" menneske så mye? Er dere så runde i kantene at dere synes det er greit å betale bosted for noen andre?

Jeg synes ikke det er greit. Jeg har selv angret på at jeg ikke sa tydeligere ifra i tidligere kollektiv, og er veldig bevisst på å ikke oppføre meg slik selv..

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit.

En ting med besøk, en annen ting når hun er der så mye.

Hvor bor hun da? Kan ikke han være mer på besøk hos henne?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt på sin plass å gi beskjed om at det ikke er OK at folk lar kjærestene sine nesten flytte inn!

Jeg bor i et kollektiv med tre personer til sammen. Da betaler jeg faktisk leie for å dele leilighet med to andre, ikke tre. At folk får besøk av og til er selvsagt greit, men da er det nettopp BESØK, ikke innflytting eller å vandre ut og inn og benytte seg av leilighetens fasiliteter som man ønsker. Man merker godt en ekstra beboer - det blir mer kamp om hvem som skal bruke badet og kjøkkenet, det brukes mer strøm, og hele leiligheten blir "fullere" på en måte.

Og det er ihvertfall ikke kult når den som er vert for besøket ikke selv er til stede! Hallo, vi andre beboere har personlige eiendeler og verdisaker liggende rundt i leiligheten.. Jeg synes ikke det er greit. Den som har besøk stoler jo så klart på kjæresten sin, men for oss andre er det bare en fremmed person som oppholder seg i vårt hjem når vi ikke er der..

Er litt engasjert i dette temaet, har nemlig bodd i kollektiv med en fyr som lot dama si ha fri tilgang til leiligheten. I begynnelsen var det helt OK, da sov hun der ca én natt per uke og var kanskje på besøk noen kvelder på rommet hans for å se film. Brukte altså ikke fellesareal og strøm noe særlig. Helt fint det. Men så bare ballet det på seg, etterhvert tilbragte hun kanskje 60-70% av tiden der, uten å betale en krone i strøm/leie eller spørre oss andre om det var greit. :kjefte: Om det er plass til flere beboere i TS sin leilighet bør denne jenta ta kontakt med huseier og offisielt bli leieboer, slik at den totale leien deles på alle!

Takk! Virker som om man nesten må ha vært i situasjonen selv for å forstå hvor irriterende det er. Situasjonen du var i, og situasjonen jeg er i er forresten veldig lik..

hilsen TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...