Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi skal nå igang med neste steg i prøving. Har prøvd i 3,5 år uten å ha vært gravid en eneste gang, men pga helseproblemer i familien har vi ikke tatt steget om å be om hjelp hos gynekolog før nå. Jeg har PCOS og har veldig sjeldent mens og en del cyster. Er det da vanlig at de tester spermen til mannen når vi vet jeg er "problemt" ? Jeg vet at han og kan ha dårlige svømmere.. For min del gjør det ingenting å teste han, men han tror ikke han klarer det :fnise:

Noen som har fått Provera eller pergotime uten at de testet mannen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk pergotime uten at mannen ble testet. Visste ikke at noen måtte det før jeg leste det her senere. Vet ikke om det er påkrevd eller om det er opp til gynekologen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen krav, men det er sterkt anbefalt. Pergo er en tøff påkjenning på kroppen din, og hvorfor i all verden skal du gå gjennom det dersom det uansett ikke funker fordi mannen din ikke har sædceller? Det er ikke uvanlig at begge har problemer, og å runke i en kopp, det klarer alle menn, spesielt hvis det kan gjøre at partneren hans kanskje slipper unna masse bivirkninger. Det er ikke vondt, det er ikke vanskelig, det er ingen som ser han - at det finnes menn som sier de ikke klarer det gjør meg rett og slett hinsides flau - og provosert.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig skal mannen sjekkes ut av saken først. Det er 10-20% sannsynlig at det også er problemer hos han, uavhengig av hvilke utfordringer du har. Sjekk av mannen er en rask, enkel og medisinfri øvelse. Pergotime fører til en stor belastning for kroppen og ulike bivirkninger.

Jeg gikk på 7 pergotimekurer, men søvnproblemer, kvalme, hodepine, styrtblødninger, hetetokter, og så videre... uten resultat. Da kom vi plutselig på å teste mannen, gynekologen hadde aldri foreslått dette. Og det viste seg at spermkvaliteten var så dårlig at vi behøvde prøverør for å bli gravid.

Ett år med hormonplager (de varer en god stund etter avsluttet kur), helt bortkastet.... Så jeg blir kraftig provosert hver gang jeg leser om gynekologer som skriver ut pergo uten at mannen har testet spermen først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal mannen sjekkes ut av saken først. Det er 10-20% sannsynlig at det også er problemer hos han, uavhengig av hvilke utfordringer du har. Sjekk av mannen er en rask, enkel og medisinfri øvelse. Pergotime fører til en stor belastning for kroppen og ulike bivirkninger.

Jeg gikk på 7 pergotimekurer, men søvnproblemer, kvalme, hodepine, styrtblødninger, hetetokter, og så videre... uten resultat. Da kom vi plutselig på å teste mannen, gynekologen hadde aldri foreslått dette. Og det viste seg at spermkvaliteten var så dårlig at vi behøvde prøverør for å bli gravid.

Ett år med hormonplager (de varer en god stund etter avsluttet kur), helt bortkastet.... Så jeg blir kraftig provosert hver gang jeg leser om gynekologer som skriver ut pergo uten at mannen har testet spermen først.

Og jeg har tatt doble pergokurer to ganger uten et eneste symptom, det er ikke alle som reagerer på det. Trenger nødvendigvis ikke bli en voldsom belastning.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg har tatt doble pergokurer to ganger uten et eneste symptom, det er ikke alle som reagerer på det. Trenger nødvendigvis ikke bli en voldsom belastning.

Men hvorfor ta sjansen? Det er veldig lett å få testet mannen før man begynner med hormoner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ta sjansen? Det er veldig lett å få testet mannen før man begynner med hormoner.

Jeg mente bare å påpeke at det er ikke alle som reagrer negativt på pergo. Er ikke det greit å opplyse om også?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente bare å påpeke at det er ikke alle som reagrer negativt på pergo. Er ikke det greit å opplyse om også?

Jo, klart det er fint å vite at ikke alle får plager. Men poenget var jo at mannen burde testes før man setter i gang med Pergotime.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, klart det er fint å vite at ikke alle får plager. Men poenget var jo at mannen burde testes før man setter i gang med Pergotime.

Beklager at jeg skrev noe som ikke omhandlet det :roll:

Skrevet

Så er det også det du ikke merker. Livmorslimhinnen blir tynnere, noe som gjør det enda vanskeligere å bli gravid. Og hormonene provoserer også frem cyster, som kan forstyrre syklusen ytterligere. I tillegg vet man lite om langtidseffektene av å tilføre kroppen slike doser hormoner, det er ikke heldig med tanke på kreft, blant annet.

Og man vet ikke om man får bivirkninger eller ikke vet man jo ikke før man har prøvd.

Poenget er vel mannen skal sjekkes ut av saken først uansett. Så slik sett var kommentaren din ganske irrelevant i denne debatten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...