Gjest Silvermist Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Har i lengre tid tenkt på å kjøpe meg bunad, men jeg er litt i stuss på hvilken jeg skal velge. For meg er det viktig at jeg har en tilknytning til stedet bunaden er fra, og jeg sitter derfor med fire alternativer: Trønderbunad Bergensbunad Hardangerbunad Austevollsbunad. Trønderbunaden synes jeg er veldig fin, men kanskje litt mer "konete" enn de andre? Bergensbunaden synes jeg er kjedelig. Hardangerbunaden er veldig fin, men det er så mange som har denne. Austevollsbunaden er kjedelig. Hva mener dere om de ulike bunadene? Legger ikke ved link, da de kommer enkelt opp ved å google.
Betty2 Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 hvis du synes at Bergens og Austevoll bunaden er kjedelig, så kan du jo utelukke de.
Gjest Silvermist Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Betty2, ja det er forsåvidt sant det du sier. Har lyst på trønderbunad fordi det ikke er en bunad jeg ser overalt på f.eks. 17.mai, i motsetning til Hardangerbunaden som jeg føler "alle" har. Men så er det det at Hardangerbunaden er veldig fin da...akk o ve, valgets kvaler!
Gjest Spinell Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 Jeg ville valgt hardangerbunaden fordi jeg synes den er finest! Hvis du synes trønderbunaden er finest velger du den. Ville i alle fall ikke tenkt på om den er konete eller ikke, da alle bunader egentlig er litt konete
Gjest uAnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 Hardanger har en svart vinterbunad som er så fin at hjertet mitt roterer hver gang jeg ser den. I fjor vurderte jeg nesten å flytte til hardanger bare så jeg skulle få tilknytning til den 2
Gjest Silvermist Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Jeg ville valgt hardangerbunaden fordi jeg synes den er finest! Hvis du synes trønderbunaden er finest velger du den. Ville i alle fall ikke tenkt på om den er konete eller ikke, da alle bunader egentlig er litt konete Jaudå, du har et poeng Men jeg synes de er konete i mer eller mindre grad. Jeg vil ha en som er sjarmerende konete, ikke gammelkone-konete. Hardanger har en svart vinterbunad som er så fin at hjertet mitt roterer hver gang jeg ser den. I fjor vurderte jeg nesten å flytte til hardanger bare så jeg skulle få tilknytning til den Oh, den skal googles asap!
Gjest Surrehodet Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 Silver, Kan du ikke ta Hardanger med utradisjonelle farger? Ikke bry deg om hva naziene på husfliden sier, men bruke feks, lilla og orange på bringekluten og beltet (det vil du kle med den fine hudfargen din) Vinterbunaden til Hardanger er finere en sommerbunaden. Ellers kan du jo velge hvit Bergensbunad Hva med Vestlandsdrakten? Den er jo litt søt den og.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Jeg må være en av de få som ikke synes Hardangerbunaden er så pen. Trønderbunad er penere. 2
Gjest Silvermist Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Silver, Kan du ikke ta Hardanger med utradisjonelle farger? Ikke bry deg om hva naziene på husfliden sier, men bruke feks, lilla og orange på bringekluten og beltet (det vil du kle med den fine hudfargen din) Vinterbunaden til Hardanger er finere en sommerbunaden. Ellers kan du jo velge hvit Bergensbunad Hva med Vestlandsdrakten? Den er jo litt søt den og. Jeg går heller naken enn å gå rundt som en vandrende kakepynt! De fargene høres jo kjempefine ut. Men jeg hadde i utg.pktet tenkt å kjøpe brukt. Lommeboken sier hvertfall at jeg burde. Skal imidlertid ta meg en ringerunde til div. produsenter og høre hva de tar for å sy en køstøm mæid til meg. Har googlet vinterdrakten nå, og den var rett og slett nydelig! Det eneste er at jeg kan se for meg at den blir litt i heiteste laget ( ) på vår/sommer. Vestlandsdrakten var fin, men den har vel kanskje ikke bunadsstatus? Jeg er så fryktelig opptatt av status, ser du. På bunad vs. drakt, vel og merke. Endret 9. mai 2012 av Silvermist
Gjest Surrehodet Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Jammen, kjøp en brukt og sy klut og belte selv Og tenk, vandre rundt som en marsipankake, er jo helt fint. Tenk på alle som vil sette tennene sine i deg
Gjest Silvermist Skrevet 9. mai 2012 #13 Skrevet 9. mai 2012 Jammen, kjøp en brukt og sy klut og belte selv Og tenk, vandre rundt som en marsipankake, er jo helt fint. Tenk på alle som vil sette tennene sine i deg Du har svar på alt jo! Jeg kan jo til og med sy. Eller, kunne sy. Den hvite bergensbunaden burde leveres med rabiessprøyte.
Gjest Surrehodet Skrevet 9. mai 2012 #14 Skrevet 9. mai 2012 Klart jeg har svar på det meste, jeg er jo Bergens orakel Jeg kjøpte Bergensbunad til datteren min i fjor. Finn.no er min venn Helt alvorlig, få tak i en brukt og sy selv på den for å få den personlig. Og en vinterbunad er helt ok, når var det varmt i Bergen sist i mai? Du vil jo uansett ikke få den klar til 17 mai iår, så du har nok av tid.
Gjest Tigress Skrevet 9. mai 2012 #15 Skrevet 9. mai 2012 Eg synest den kvite Bergensbunaden var kjempefin, eg, det er jo litt uvanleg med kvit bunad og dei er dei finaste synest eg.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #16 Skrevet 9. mai 2012 Knallfine bunader fra Trøndelag http://3.bp.blogspot.com/_HgEwLeipOAE/S-kuYr5ZVeI/AAAAAAAAAmU/wojJxA-nPg4/s1600/trønder+alle.jpg
Gjest Badabing Skrevet 9. mai 2012 #17 Skrevet 9. mai 2012 Selv synes jeg Trønderbunaden er mindre pen, jeg synes ikke de forskjellige delene på bunaden passer sammen. Bergensbunaden ble kanskje litt kjedelig, men Hardangerbunaden var jo nydelig! Austervollbunad fant jeg ikke bilde av.
Gjest strykebrett Skrevet 9. mai 2012 #18 Skrevet 9. mai 2012 Syns Trønderbunaden er finest av de du nevnte. Og så ligner den bare på seg selv, og det syns jeg er bra.
Gjest imli Skrevet 9. mai 2012 #19 Skrevet 9. mai 2012 Synest alle er kjempefine... Men viss du vil ha Hardangerbunad, synest eg vinterbunaden er mykje finare enn den "vanlege"! Austevollbunaden i grønt er også kjempefin. Alle trønderbunadane er fine... Bergensbunad i blå er fin, likar ikkje så godt den i kvitt, må vera veldig upraktisk? Ikkje noko vettugt svar frå meg m.a.o...
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #20 Skrevet 9. mai 2012 Vinterbunad fra Hardanger, ingen tvil. Trønderbunaden er langt fra lekker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå