Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dumt å kjøpe bolig nå?

Har fulgt en del med på E24, og folk virker å mene det er boligboble nå. Burde jeg vente til bobla sprekker?

Men, boliger stiger jo veldig i pris hvert år. Dersom jeg venter for lenge med å kjøpe bolig, så vil jo prisene ha steget med mange hundre tusen kroner. Det kan bli dyrt å vente, men det kan også bli fryktelig dyrt å kjøpe når prisene er "på topp".

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En boligboble har vi definitivt ikke. Med dagens politikk, regler, rente- og lønnsnivå er dagens priser ikke høyere enn det normal markedsteori skulle tilsi.

"problemet" er at mange av faktorene som holder prisene oppe i dag, kan forandres - renten kan øke, arbeidsledigheten kan stige, byggekrav kan det bli færre av, skattefordeler kan bli fjernet, osv. Ingen vet hvordan alt dette skal utvikle seg...

Forrøvrig syns jeg du burde tenke annerledes om hva boligkjøp faktisk er. Det er plassen du skal bo - ikke en investering. Du burde ikke kjøpe et hus basert på hva markedet mener huset er verdt - du burde se på hva du syns er rett. Om du kjøper en bolig som du er fornøyd med i dag, men som synker 20% i verdi etter noen år, burde du fortsatt være fornøyd - du har tross alt kjøpt en bolig som du mener var riktig priset.

AnonymBruker
Skrevet

En boligboble har vi definitivt ikke. Med dagens politikk, regler, rente- og lønnsnivå er dagens priser ikke høyere enn det normal markedsteori skulle tilsi.

"problemet" er at mange av faktorene som holder prisene oppe i dag, kan forandres - renten kan øke, arbeidsledigheten kan stige, byggekrav kan det bli færre av, skattefordeler kan bli fjernet, osv. Ingen vet hvordan alt dette skal utvikle seg...

Forrøvrig syns jeg du burde tenke annerledes om hva boligkjøp faktisk er. Det er plassen du skal bo - ikke en investering. Du burde ikke kjøpe et hus basert på hva markedet mener huset er verdt - du burde se på hva du syns er rett. Om du kjøper en bolig som du er fornøyd med i dag, men som synker 20% i verdi etter noen år, burde du fortsatt være fornøyd - du har tross alt kjøpt en bolig som du mener var riktig priset.

I dag er det vel ingen førstegangskjøpere (spesielt i Oslo) som mener boligen er riktig priset? :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Om du kjøper en bolig som du er fornøyd med i dag, men som synker 20% i verdi etter noen år, burde du fortsatt være fornøyd - du har tross alt kjøpt en bolig som du mener var riktig priset.

Det er vel 20 siden en bolig i Norge var riktig priset. ;)

Den gang fikk man en 60kvm leilighet i Oslo for rundt 1 1/2 gjennomsnittlig årslønn (300.000 kroner), mens man for de samme 60kvm nå i 2012 må betale rundt 5 gjennomsnittlige årslønner (2,3-2,5 milioner kroner).

Jeg mener ikke at Norge nødvendigvis er inne i en boligboble, men noe dramatisk har definitivt skjedd med boligprisene de siste 20 årene og utviklingen ser ikke ut til å stoppe. Fortsetter det slik vil vi om nye 20 år trolig måtte ut med 10-12 årslønner for en liten 60kvm leilighet...

Glad jeg ikke står på utsiden av boligmarkedet. :kaffekopp:

AnonymBruker
Skrevet

Man var helt sikker på at boligmarkedet ikke kom til å falle sammen på åttitallet også...

Det eneste man vet helt sikkert, i alle markeder, er at ingen vet hva som kommer til å skje i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet

Er det dumt å kjøpe bolig nå?

Har fulgt en del med på E24, og folk virker å mene det er boligboble nå. Burde jeg vente til bobla sprekker?

Men, boliger stiger jo veldig i pris hvert år. Dersom jeg venter for lenge med å kjøpe bolig, så vil jo prisene ha steget med mange hundre tusen kroner. Det kan bli dyrt å vente, men det kan også bli fryktelig dyrt å kjøpe når prisene er "på topp".

for 20 år siden sa folk, nå kan det ikke bli dyrere.

Vi kjøpte for ti år siden,og marerittet var at huset kostet nesten en mill.

For 5 år siden sa de det samme. Samme spørsmålet kommer opp hvert år: lurt å kjøpe bolig nå?

Boblesprekken har det vel snakk om i alle år. Vi kan møtes her inne om 5 år igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...