AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Min drøm har alltid vært å bli forsker innen bio/kjemi, og har begynt mine første steg mot en lang utdannelse for å oppnå dette. Er det noen som jobber som forsker som kan forklare meg hvordan arbeidsdagen er? Er det vanskelig å bli forsker, hvordan er prosessen? Hvor mye må dere reise? Brenner dere for det dere gjør? (tenker dere mye på jobben i fritiden?) Hva er en vanlig arbeidsrutine? (er det fleksibelt?) Hva lønn ligger dere på? (jeg forstår at folk flest ikke blir forskere for penger, men lurer alikevel) Hvordan er jobb tilbud? Hvor gammel var du når du var ferdig med doktorgraden? Hva fikk deg til å velge dette yrket? Om noen har tid, vennligst fortell alt! Jeg gleder meg! Tusen hjertelig takk! PS: Beklager for så mange spørsmål!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Nå er jeg bare PhD-stipendiat, men jeg har jo litt innblikk i forskerverden og skal prøve å svare på hvordan det er å være forsker på et universitet. Er det noen som jobber som forsker som kan forklare meg hvordan arbeidsdagen er? Det varierer litt ut fra hva slags prosjekt man er på og hvilken posisjon man har i forskergruppen, samt hvilket stadium man er på i studien. Men det veksler ofte mellom labarbeid i perioder, kontorarbeid med analyse av data i perioder, skriving av artikler/søknader, og planleggingsmøter med gruppen. Er det vanskelig å bli forsker, hvordan er prosessen? På universiteter er det dessverre nærmest umulig (innenfor mitt fag i hvert fall, som er medisin). Etter PhD kan man søke på post-doc-stillinger, som er 4 år lange. Etter dette er det veldig vanskelig å få en ren forskerstilling på universitetet. Jeg er utdannet lege, og planlegger å søke på stillinger som er delt på klinisk arbeid, forskning og undervisning, men de i gruppen min som ikke er leger går en mørk fremtid i møte hvis de ønsker å forske på universitet. Jeg håper politikerne etter hvert vil se dette problemet, og heller kutter i antallet PhD-stillinger til fordel for flere faste forskerstillinger på universitetene, slik at man får et mer etablert forskermiljø. Men det er jo en del som jobber som forskere i det private næringsliv. Jeg kan ikke så mye om det, men hvis du satser på kjemi/biokjemi er det jo mye forskjellig du kan forske innen (legemiddel-, fiske-, olje-, landbruksindustri, for å nevne noe). Hvor mye må dere reise? De som jobber som forskere hos oss, reiser en del. Konferanser, møter og lignende tar mye tid, i tillegg er det en del som samarbeider med forskningsgrupper i andre land og som har kortere eller lengre opphold der i perioder. Ved mitt fakultet er det ønskelig at alle som har post-doc-stilling tilbringer 1 år i utlandet i løpet av 4-årsperioden. Det avhenger selvsagt at det passer med det prosjektet du jobber med. Brenner dere for det dere gjør? (tenker dere mye på jobben i fritiden?) Jeg brenner for det jeg gjør, og tenker en del på det i fritiden, i hvert fall hvis jeg har et funn jeg ikke har noen forklaring på ennå. Jeg tror de fleste som er "ordentlige forskere" hos oss også brenner for det de gjør, det virker i hvert fall sånn. Når man går veldig dypt inn i et felt, er det spennende å se nye sammenhenger. Men alle blir nok lei i blant Spesielt siden det er mye administrativt også i denne bransjen. Mye søknader om diverse, regninger som skal betales, økonomi som må styres, rapporter som skal skrives. Hva er en vanlig arbeidsrutine? (er det fleksibelt?) Det tror jeg varierer veldig mye. Hos oss er det veldig fleksibelt. Hva lønn ligger dere på? (jeg forstår at folk flest ikke blir forskere for penger, men lurer alikevel) Hos oss er PhD-lønn ca. 380 000, post doc ligger på 450-500 000. Forskerlønn er veldig spredt, fra 450 000 til 1,1 mill. I det private vet jeg ikke. Hvordan er jobb tilbud? Som sagt vanskelig/nærmest umulig i det offentlige. Men man kan jo håpe på at det endrer seg etter hvert. Det er også mulig å søke på stillinger som "ingeniør", "avdelingsingeniør" og lignende, hvor man da kan delta på forskningprosjekter uten at man formelt har tittelen "forsker". Dette tror jeg er ganske utbredt. Men da har man også andre arbeidsoppgaver som man må gjøre, og kan få liten tid til egen forskning. Hvor gammel var du når du var ferdig med doktorgraden? Jeg er jo ikke ferdig ennå, men kommer til å være ca. 32 år. Hva fikk deg til å velge dette yrket? Jeg begynte med forskning under medisinstudiet, mest for å få et innblikk i hva forskning er. Etter hvert som jeg kom dypere inn i forskningen, hadde jeg bare lyst å fortsette. Men jeg kommer nok først og fremst til å jobbe som kliniker noen år (det er dette jeg har mest lyst til), men håper som sagt på å også få mulighet til forskning og undervisning etter hvert. Vet ikke om dette var noe hjelp for deg, men ønsker deg lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Takk for svar. Dette var veldig nyttig og informasjonsrikt for meg! Takk for tiden din. Det høres vanskelig ut å være forsker. Kjenner folk som holder på med doktorgrad i lignende det jeg har tenkt meg, og det høres hardt ut også. Jeg antar med mye interesse og kunnskap skal jeg klare det, så lenge jeg jobber hardt nok. Hvilke karakterer bør en ha for å begynne på doktorgrad? Hva hadde du? Er det vanskelig å få stillinger? Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå