AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Heisann. Jeg har et lite spørsmål til dere kvinner, hehe. Jeg er en gutt som går på videregående skole innenfor den maritime retningen, og har i det siste blitt litt usikker på om dette er riktig valg. Det jeg sturrer litt på, er hvor mange kvinner der ute som vil finne en karriere innenfor den maritime retningen som en dealbreaker? Med den utdannelsen som jeg er i ferd med å ta, så vil jeg mest sannsynlig være borte i fire uker av gangen, for så å være fire uker hjemme. Denne turnusen har jeg vært litt usikker på i det siste, både på grunn av egne ønsker, og fordi jeg synes det er viktig hva dere tenker om menn med slike jobber. Jeg er redd for at denne typen turnus er uakseptabelt for mange kvinner, og jeg lurer derfor på hvordan det vil gå med framtidige forhold / familie. Jeg vil ikke gå glipp av en fantastisk kvinne / bli avslått av den kvinnen jeg vil ha på grunn av et karrierevalg. Jeg må få deres ærlige meninger om dette før jeg kan ta et videre valg av utdannelse.
Gjest Bella111 Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 jeg har vært sammen med flere som jobber innen slikt.til og med samboer med en.jeg ser fordelene ved det isteden for det negative. man får savne hverandre.kan være bra å være litt fra hverandre. vis en mann liker det han gjør så ser jeg ingen grunn til å stoppe det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Er ingen dealbreaker for meg vertfall Er faktisk det jeg hadde foretrukket tror jeg.
julegrana Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Det å ikke ha hatt en utdanning hadde for meg vært en dealbreaker. Hvilken utdanning mannen har er ikke så viktig for meg, bare han trives med den. Om det kommer til barn osv, så hadde det kanskje vært vanskelig, ikke bare for damen, men også for deg- å være borte i 4 uker. Men ettersom du går vgs enda så regner jeg med barn kanskje ikke er noe du tenker på med det første, og jeg ville helt klart gått for den utdanningen om du føler det er riktig for deg. Om det evt blir vanskelig med 4 uker borte når det evt kommer barn til verden så er det ikke vanskeligere enn å finne på noe annet da.
Ribbonwood Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Jeg tror i utgangspunktet dette er et spørsmål du må stille til den kvinnen det gjelder eller i fremtiden vil gjelde. Det er nok like mange meninger rundt dette som det er kvinner i verden. Personlig har jeg levd lenge i avstandsforhold og det har gått fint. Men det kom til et punkt hvor vi måtte finne ut om vi skulle flytte sammen eller gjøre det slutt. Rett og slett fordi det over tid blir en belastning å savne den man er glad i og helst vil være mye sammen med. Nå, etter noen år i avstandsforhold er det for meg vanskelig å akseptere en slik turnus. Det fungerte før, men nå hadde det ikke gått. Det går for en viss periode, men skal man ha et godt forhold over lengre tid... da er det ikke lett for meg (eller kjæresten min). Når det er sagt vil jeg gjenta at det er mange ulike synspunkt på dette, og jeg tviler på at alle i den bransjen der er ungkarer hele livet Velg først og fremst en utdanning og en karriere som du ønsker deg. Hvis det er dette du vil, så velg det. Men hvis dette er et alternativ blant mange, ville jeg søkt på flere mulige studie/karriereretninger og tatt valget når inntaksbrev og denslags kommer.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 Ta den utdanningen, du! Du vil få mindre tid med familien din når du kommer så langt, men det kan være både en fordel og en ulempe. Mange opplever at de lever oppå hverandre og blir så opptatt av å organisere hverdagen sammen at de glemmer å være kjærester. Når du stadig kommer hjem etter å ha vært borte, vil det bli gjensynsglede og det kan hjelpe dere å holde på spenningen over tid. Mange foretrekker det slik. De ukene du er hjemme vil du dessuten ha mer tid til barna dine enn folk flest har. Jeg kjenner blant annet en far som jobbet i slik turnus, og han fikk til stadig spørsmål som "jobber du aldri eller?" siden han så ofte kunne stille opp på skolearrangementer på dagtid og lignende. Noen vil kunne se på det som en dealbreaker, men det synes jeg ikke du skal bry deg om. Jenter flest vurderer helhetlig før de går inn i et forhold, og jobben din er tross alt ikke den viktigste delen av hvem du er. De jentene du mister på grunn av yrkesvalget ditt er ikke de jentene som er verdt å samle på.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Det er en dealbreaker hvis du spiller playstation sammenhengende i fire uker når du er hjemme. Husk at dama har tatt hele huset (og eventuelle barn, brakt og hentet i barnehage, matet og badet og hele pakka) alene ved siden av jobben sin i fire uker, så da bør du virkelig avlaste henne når du er hjemme og har fri og hun fremdeles må på jobb hver dag. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 AB #7 igjen - vil bare legge til at maritim utdannelse/yrke i seg selv er flott, vi har jo gode tradisjoner for å "dra på sjøen" og andre relevante yrker her i landet. Det står absolutt respekt av å jobbe innenfor den retningen, så det kan telle positivt. Det hadde vært verre om du drev en strippebar, selv om du da ikke jobbet turnus, for å si det sånn.
KristinL Skrevet 9. mai 2012 #9 Skrevet 9. mai 2012 For min del hadde det bare vært ett pluss med en mnd med huset for meg selv, og en mnd med mannen
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Utdanningen er ikke dealbreaker, men turnusen. Spesielt, hvis det skulle vært snakk om barn....
Ethereal Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 For meg hadde det gått fint, altså IKKE en dealbreaker. Jeg hadde overlevd at mannen var ute en mnd, og så hjemme en mnd. Jeg regner med at det du vil jobbe i nordsjøen eller lignende da? Det er jo veldig pluss for mange damer at mannen tjener bra. Jeg vet hvertfall at det ikke hadde gjort noe for meg...
Miah Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Jeg vokste opp med en pappa som jobbet slik som du skal, så jeg føler jeg er vant til det. For meg er liksom det det som er "vanlig". Det eneste problemet jeg opplevde med pappaen min var at han gjorde alt for lite når han først var hjemme. Snakker nå om å hjelpe til litt hjemme. Er gale nok når mamma var hjemme først fire uker alene med tre unger og full jobb, for så å få enda en hjem som ikke gjør noe som helst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå