Gå til innhold

Pelsbruk/Pelshandel/Dyrevern/ Kulturvern /Fryser du?

Pels - ok for noen, men ikke for andre?  

1. 1. Pels - ok for noen, men ikke for andre?

• NEI!!! Pels er mord uansett!!!
      10
    • Pels, bare for å se kul ut, er UMORALSK!
      7
    • Ja-ja, ete, kle seg = OK.
      16

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er all pelshandel grusom?

Eller er det bare det når eskimoer jakter sel, og bruker det til klær (som de forøvrig har gjort i flere 1000 år etter hva jeg har forstått,) at det er grusomt?

Ikke når snobbet damer, eller rike kjendiser må pynte seg/sengen sin med chinchillapels (siste er noe jeg har sett på mtv cribs, så det er ikke noe jeg finner på).

For det meste av tiden, når jeg tenker på mediebildet slik som det ser ut i dag, så virker det ikke som om at kjendiser/rikfolk flest får noe som helst pepper for pelsbruken sin.

Men det er vel mest fordi det nå er blitt "in" igjen å bruke pels. (Diverse moteskapere i diverse metropoler har da tatt pels med i sine nye kolleksjoner, så da er det jo greit.)

At dyrene som disse fjonge pelsene kommer fra lever et liv i fangenskap, og slaktes på en mer eller mindre human måte ser i allefall ikke ut å plage fjonge beyonce der hun strutter rundt i "crazy in love" videoen sin.

(Men gud forby at to damer kysser altså, det er jo en synd! Men å drepe dyr, bare for å se fin ut, det er altså greit?)

For det er jo helt forferdelig at noen folkeslag dreper nusselige små/store dyr for å bruke dem til dumme ting som mat og klær. For ikke å sulte og fryse og sånt. Så det må vi jo få slutt på med en gang.

For så lenge du har penger/innflytelse nok så er da altså hverken farlig eller umoralsk å bruke pels?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forfengelighetens alter!!

Det er ikke greit at vi mennesker har skapt et behov for pelsoppdrett.

Når et dyr blir slaktet for kjøttet sin del er det forsåvidt greit at vi utnytter hele dyret, men å kun slakte for pelsen sin del, er fryktelig unødvendig.

Vi trenger faktisk ikke pels!!

Behovet for en pelskåpe, til og med her i norge, er fryktelig lite. Vi fryser ikke selv om klærne våre ikke kommer fra et levende vesen...et vesen som har måttet leve livet sitt i et bur, og endt sine dager der, for at du og jeg skal ta oss bra ut!!

For det dreier seg ikke om et reelt behov, det dreier seg om mote og forfengelighet. Og det spiller ingen rolle om det er J-Lo eller Hvermannsen som bruker det!!

Hadde flere kjendiser boikottet/ikke brukt pels, hadde det smittet over på pelsindustrien. Men så lenge folk vil ha, og kjendisene "reklamerer" for det (for mange kjendiser er pr til tusen!!) vil industrien blomstre og gro....og vi får oppleve innslag som "Levende flådd"gang på gang!!!

Skrevet

Jeg tror jeg har begrunnet for mitt syn 100 ganger her inne. Men for the record: jeg går ikke med dyrs lidelse på kroppen min. Jeg har en drøm at all pelsdyroppdrett skal opphøre.

Skrevet

enig:

Vi klarer oss fint uten pels. Å holde dyr i fangenskap i små bur og slakte de kun for pelsens skyld er for meg moralsk forkastelig. Ingen i Norge behøver å fryse i dag selv om man ikke bruker pels fra oppdrettsfarmer!

Jeg har besøkt en revefarm en gang, fy flate - jeg kommer aldri til å glemme det jeg så der... :cry:

Skrevet

Synes samer og eskimoer som slakter og lever av hele dyret de bruker, er en ting. Der lever også dyrene verdige liv i det (mer eller mindre) fri og lider ingen nød så lenge selve avlivningen foregår greit.

Men pelsdyrfarmer er jeg imot, selv om jeg ikke har vært på en pelsdyrfarm, ikke engang i norge, så jeg aner ikke hvor ille dyrene har det eller hvordan de blir avlivet. De som sender ut propaganda tar nok av og til vel hardt i, og viser ikke alltid sannheten, men det gjøre heller ikke farmene, og dyra BLIR unødvendig født, fostret og drept, uansett om de lider eller ikke først.

At det mest effektive klesplagget for en eskimo som vandrer ute i store deler av vintern, gjerne i myyyyyye lavere temp en vi i byene noen gang blir utsatt for, er skinn fra levende dyr, kan hende. Og de bruker jo hele dyret også, og dyra lever fritt frem til de blir tatt.

for oss som stort sett aldri kommer over -20 grader, og har all verdens av nye typer stoffer som skal være effektive både på varme, stenge ute vind, stenge ute fukt, lufte etcetcetc , så TRENGER vi ærlig talt ikke en pels fra levende dyr.

Kjøper man skikkelig jakke til samme pris som man legger i en dyrepels, så får man en skikkelig god jakke, som antagelig holder både vind og kuldegrader ute godt nok! Dersom de ikke har tenkt å bosette seg i en iglo!!! :x

Skrevet

Imagine my surprise da jeg skulle være med exen hjem på sommerferie første gang... Han var av den fåmælte typen....

Vi reiste hundreogfemti mil, til ei forblåst lita bygd i nord Norge....

Plutselig, etter at vi var vel innstallert og hadde spist middag sier min daværende svigermor til meg og min datter som da var tre år...

"skal dere bli med ned og mate revene?"

Jentungen jublet, jeg ble iskald..... de hadde eget pelsdyroppdrett på gården, og min samboer hadde ikke nevnt det med et ord....

Jeg ble så kvalm....

Damen drev med søm og kantet sine ullkåper med rev fra egen farm. Nydelige klær, men stakkars rever......

Selv har jeg juksepels og er særs fornøyd med den!

Skrevet

Pelsdyroppdrett er :frustrert: Og jeg ville aldri ha hatt pels selv!!! Som andre har sagt blir det litt annerledes med eskimoer fordi de bruker hele dyret, OG fordi det ikke dreier seg om oppdrett. Men egentlig er jeg ikke sååå begeistret for jakt heller....

Amarone

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg har ikke noe problemer med at folk bruker pels.

Gjest René74
Skrevet

Alle dere som er i mot pels? Er dere også vegetarianere? Jeg synes det er utrolig teit å være mot pels, men samtidig spise kjøtt. Matvareindustrien er da ikke nevneverdig bedre enn pelsindustrien. Eller er det slik at målet helliger middelet, fordi dyret går til mat er det greit at den har et vondt liv?

Skrevet
Alle dere som er i mot pels? Er dere også vegetarianere? Jeg synes det er utrolig teit å være mot pels' date=' men samtidig spise kjøtt. Matvareindustrien er da ikke nevneverdig bedre enn pelsindustrien. Eller er det slik at målet helliger middelet, fordi dyret går til mat er det greit at den har et vondt liv?[/quote']

Mener det er forskjell jeg her, fordi mennesket i mine øyne trenger kjøtt til mat, men det trenger ikke pels fra levende dyr.

Og nei, jeg synes ikke det er greit at dyr som skal bli til mat lider og har det vondt, og jeg prøver så godt jeg kan å kjøpe mat som viser til at det er tatt hensyn til dyra. (som at jeg kun kjøper egg fra frittgående høns).

Dessverre er det ikke foreløpig kjøtt på markedet som er merket med at dyrene lever slik og slik (på linje med egg merkes med frittgående), om det hadde vært det, så hadde jeg faktisk valgt det ja!

Har du vært både på de forskjellige pelsdyrfamene? OG på forskjellige gårsbruk som selger dyr til slakteriene? Slik at du VET at det ikke er særlig forskjell i behandlingen?

Jeg tror det går mer og mer i rett retning med matvareindustrien, nettopp fordi det blir belyst dette med at dyrene lider/led i trange båser. (jeg jobber i ett yrke som retter seg mot nettopp bønder og landbruk, så det er ikke noe jeg tar ut av eget hode for å beskytte mitt kjøttetende liv.) :blunke:

Som sagt: kjøtt trenger vi i kostholdet vårt, JEG tror dyrearten mennesket er både kjøtt- og planteetere nemlig og at vi er skapt slik at vi også trenger kjøtt i kostholdet. Ergo: kjøtt er nødvendig i mine øyne.

Pels har vi fullgode erstatninger for, som sørger for at vi holder oss gode og varme på kalde dager uten å trenge pels fra levende dyr for det. Ergo: pels er unødvendig i mine øyne.

Å synes noen som spiser noe de trenger, samtidig som de er imot noe som er totalt unødvendig, er dumme, så værsågod!!

Skrevet
Alle dere som er i mot pels? Er dere også vegetarianere? Jeg synes det er utrolig teit å være mot pels' date=' men samtidig spise kjøtt. Matvareindustrien er da ikke nevneverdig bedre enn pelsindustrien. Eller er det slik at målet helliger middelet, fordi dyret går til mat er det greit at den har et vondt liv?[/quote']

Dyrene som blir brukt til pelsindustrien lever livet sitt i ett bur og ender sine dager der.

Kyr/sauer, osv, lever ganske fritt (hele våren/sommeren ute), og de fleste bønder passer/steller pent med dyrene sine.

Det er en ganske stor forskjell der!!

Og vi mennesker har behov for mat, og slett ikke alle kan leve på vegetarkost. Men vi har ikke behov for å gjøre oss "vakrere" på bekostning av et levende vesen!

Og så lenge vi fremdeles skaper dette behovet lar vi pelsindustrien benytte seg av import fra bla asiatiske land...der det ikke er pelsopdrettere, men sadister!!!

Skrevet

Mossa setter ord på det meste her.

Det er helt forkastelig å prøve å gi uttrykk for velstand og skjønnhet ved i ikle seg pels. Vanligvis er jeg et ganske så fredsommelig menneske, men jeg har full forståelse for aktivister som sprayer maling på pelskledde kvinner. De fortjener ikke bedre! :evil:

Pelsindustri og kjøttindustri kan av logiske grunner ikke sammenlignes.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Her i Norge holder vi pelsdyr på en uhumanisk måte for at noen skal få "status" av å ha på seg pels. Det er forkastelig. Hadde brukt hele dyret og latt de ha ett forholdsvis bra liv mens de levde, hadde det vært en ting, men her blir ikke det gjort. Vi kan lage like varme og fine pelser som er falske, så hva er da vitsen??

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=furfarm

Denne linken er fra en av de pelsfarmene som er "mest" human og de som liksom er så snille med dyra.. Se selv da... Folk som ikke klarer å ha empati og sympati for de forsvarsløse dyrene, burde selv blitt flådd.. Men pelsindustri kommer nok til å bli ulovlig i Norge til slutt, det jobbes med å få til det nå.

Skrevet

Herregud, da. Det største problemet slik jeg ser det, er når mennesker bryr seg mer om dyr enn folk. Ingen ting kan erstatte en god pels. Og ingen argumentasjon i verden kan få meg til å kaste pelsene mine.

Skrevet
Herregud, da. Det største problemet slik jeg ser det, er når mennesker bryr seg mer om dyr enn folk. Ingen ting kan erstatte en god pels. Og ingen argumentasjon i verden kan få meg til å kaste pelsene mine.

Må si Ladyen skuffer meg her.

Bryr seg mer om dyr enn folk? Hva er det for snakk? Vi lever ikke i steinalderen lengre. Som de fleste oppegående mennesker vet, trenger vi ikke å ale opp dyr kun til formål for å holde oss varme.

Om en kvinne innbiller seg at hun blir vakrere ved å iføre seg pels, så må jeg bare beklage å si at det blir hun faen (unnskyld uttykket) ikke!

Gjest sexysadie
Skrevet

Det finnes nok kvinner som er lekrer med pels enn foruten...:hoho:

Skrevet

Ikke vakrere, Irka, men varmere. Hva vet vel en som aldri har hatt på seg pels om at man kan holde seg like varm i en erstatning? Klart man ikke skal pine dyr, men man piner da nok mennesker i verden. Og ja, jeg blir forbannet når jeg ser at det brukes store resurser - både økonomisk og i form av menneskelig engasjement, på hvaler og annet tull, når det finnes nok av mennesker som kunne ha trengt den hjelpen. Man det er jo klart, sultne barn og voksne er jo ikke like søte som seler og andre dyr som ser på deg med sine bedende øyne.

Skrevet
Det finnes nok kvinner som er lekrer med pels enn foruten...:hoho:

Det gjeder vel i større grad når det er snakk om parykk og løstenner.

Pels klarer vi oss uten. Det finnes forresten gode alternativer i fuskepelser om man MÅ ha behåret bekledning. :wink:

Gjest sexysadie
Skrevet

du har ett poeng,men noen må bry seg om dyrene også.

Det holdes da mange aksjoner i det her landet for folk som trenger hjelp rundt omkring i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...