Gå til innhold

Program om Jehovas Vitner og seksuelle overgrep.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det var da flere som hadde blitt misbrukt..

kanskje du ikke så på det samme programmet som meg da

Jeg har ikke sett programmet. Men ut fra tråden her virker det som om det var barn som misbrukte barn, og jeg lurer da på hvem som er forbryteren som burde være anmeldt?

Jeg spør helt ærlig fordi jeg gjerne vil vite mer. Hvem er de voksne som har overgrepet seg, og er de fremdeles i live? Også at hvis dette virkelig var noe som skjedde for lang lang tid siden og kom frem i samtale etter at de ble innmeldt i Jehovas Vitne - da er det ikke opp til organisasjonen å melde, folk bør etter mitt syn selv få velge om de vil melde overgrep eller ikke.

Dersom noen hadde overgrepet seg på meg, og jeg fortalte det til noen i all fortrolighet - og de deretter meldte saken mot min vilje - da ville jeg i hvert fall ikke sett det som et positivt og hjelpsomt trekk. Jeg ville sett det som maktmisbruk og overtramp.

Men igjen - bare tanker ettersom jeg fortsatt ikke forstår helt alt i denne saken (håper jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var jo også en jente som snakket om en venn av familien som var gift, og hadde barn. Han hadde tatt på henne da hennes mor og hans kone var ute og forkynte. Så var det jo et annet vitne som innrømmet på telefonen at han hadde tatt på en jentes bryst. For som han sa, så var han bare et menneske som også feilet som alle andre.

Misbruk innad i jv har vært diskutert veldig lenge i andre land. Ta et søk på internet og du vil finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke jeg - syns det hele virker diffust og suspekt. Ikke at jeg syns Jehovas Vitne er så fantastiske, tverdt imot faktisk. Men det er på grunn av andre ting, jeg liker ikke når det virker som sånn hysterisk greie som kommer mer og mer mot alle troende - enten de nå er det ene eller det andre.

Vet ikke hvem som opptrer mest fordømmende når det kommer til stykket jeg.

Men for all del - jeg skal se om jeg kan finne noe info om dette her før jeg tar et endelig standpunkt.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått helt avsky mot den sekten nå!

Det er jo litt trist hvis du får avsky for en hel sekt, basert på en tråd på KG som tilogmed virker litt uklar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

hm???? Mellom to barn???? Etter det jeg fikk med meg var det noen ledere som hadde forgrepet seg. Gutten som ble inervjuet måtte jo be lederen om unskyldning. Er jeg helt på jorde nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Neida, du er ikke helt på jordet. Det ene tilfelle var skjedd mellom barn, men det var også utført overgrep av ledere. Det var jo til og med en av lederne som tilsto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også avsky for den sekten. Men IKKE basert på denne tråden. Derimot sterkt basert på det aktuelle tv-programmet, der en av de eldste faktisk innrømmet at de hadde beskyttet overgriperen, unnlatt å anmelde. Overgriperen fikk bare beskjed om å be offeret om unnsyldning og offeret skulle stole på Jehova, og alt ville bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er jo saken en litt annen. Slik det fremkom i tråden her var det to barn som hadde drevet på med hverandre.

Men likevel - jeg har ikke avskky mot alle menn bare fordi jeg vet noen av dem er voldtektsforbrytere. Heller ikke alle skalla menn fordi tomas Quick er skalla - og har heller ikke avsky mot alle Jehovas Vitne fordi jeg vet at en person der er forkastelig - jeg liker bedre å legge personlige egenskaper der de hører til - på personen. Det er ikke jehovas vitne i Kristiansand sin feil at denne eldste gjorde et veldig dårlig valg.

Eller?

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

helt enig atmi!

vi slår jo ikke alle kristne over en kam pga en som er kristne gjør noe forkastelig.... heller ikke dømmer jeg alle pinsevnner basert på dette som skjer borte i sverige, med dette kone drapet:)

Det er som regel en fordel å kjenne til historiene før en gjør seg opp en bestemt mening...

det er mye rare " rykter" ute å vasser...hehe....

eks er d jo mange som tror at JV ikke tror på jesus men d er jo som så mye annet bare tull :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fordømmer selvfølgelig ikke alle personer som er medlem i JV! Men hvordan hele denne organisasjonen er bygd opp. Det er ikke bare et sted de fant ut av seksuelle overgrep. I løpet av en uke fant de over 40 barn som var blitt utsatt for overgrep, og det var 10 overgriper. Retningslinjene for hvordan de skal ta fatt et slikt problem er gitt fra USA der 11 (husker jeg rett?) menn styrer denne sekten. Dette problemet var velkjent i Usa. Og jeg forbeholder meg retten til å fordømme en sekt som på denne måten virker som en himmel for pedofile, men et helvete for de stakkars barna som blir født inn i sekten, og blir utsatt for overgrep. Jeg fordømmer IKKE alle de menneskene som lever etter sin overbevisning, så lenge det ikke går ut over andre mennesker. Men ALLE som er med på å skjule overgrep mot barn, er skyldig i at overgrepene kan fortsette. Dette fordømmer jeg på det sterkeste!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

For har du hørt at JV ikke tror på Jesus. Det er jo en veldig viktig del av å være et vitne. De venter jo på at Jesus skal komme tilbake og opprette paradis på jorden.

Men de tror ikke på treenigheten, at Jesus er Gud. Han er det første mennesket Gud skapte før Adam og Eva. Han ble sendt til oss for å ta på seg våre synder. Han kommer til å styre med sin ”regjering”. Han døde derimot ikke på et kors med en stokk pæle. Skriften ble bare oversatt feil fra den greske bibelen.

En ting jeg ikke skjønner ved dem, er når du først spør om man må være et vitne for å komme til paradis sier dem NEI. Men i deres litteratur, står det noe annet. Skal bare de få overleve på dommedagen, hva med alle kristne som også tror på Jesus? Og de skal vel ikke lyve.

Kom med innvendinger til dere som mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja ef kjenner til dette:)

De tror at det er jehova som skal bestemme hvem som kommer til paradis, at det ikke bare er jehovas vitner som skal få stå opp igjen. men at etter 1000 år på en paradisisk jord skal djevelen slippes løs og på den måten friste folket igje..

Hvor er d dstår at bare JV skal komme i paradis???? :-?

Men d står at d er 144000 som skal til himmelen

sånn har jeg forstått d værtfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anneline

Dette går igjen i mange religiøse sekter. Ta katolikkene, f.eks der det var godkjent fra vatikantes side at presters misbruk av barn var noe man ikke skulle ta opp, men heller dysse ned. Dette er saker av nyere dato, og nå vet man jo hvordan det er mulig at f.eks den presten i Boston som misbrukte hundrevis av gutter gjennom flere tiår kunne fortsette som han gjorde. Fordi ingen ville ta det opp, og øverste hold var imot det.

Katolikkene og Jehovas vitner er sikkert ikke enestående i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest anneline

Da retter vi det til 'en religiøs forsamling' da så er alle fornøyde.

Det har sikkert noe med antall tilhengere å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Da retter vi det til 'en religiøs forsamling' da så er alle fornøyde.

Det har sikkert noe med antall tilhengere å gjøre?

Nei, det har med en hel del andre særtrekk som skiller en sekt fra et religiøst samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det står i litteratur jeg har lest, skrevet av vitner. Det er nettopp det de lærer. At organisasjonens medlemmer er de som vil få leve på jordens paradis.

I heftet fra vakttårnet;Hva Gud krever av oss, står det at denne menigheten er den eneste rette, og alle andre religioner er satans verk, de er lurt til å tro noe annet av satan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...