Gjest Fighter Skrevet 27. januar 2004 #1 Del Skrevet 27. januar 2004 Var det noen som så Dokument 1(eller noe sånt) om Jehovas Vitner i går? Jeg synes det er ganske skremmende at de ikke tar barn på alvor og at de bare opererer med sine egne lover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 27. januar 2004 #2 Del Skrevet 27. januar 2004 Jeg så siste del av det, og syns også det var skremmende! Jeg må si meg enig med han amerikaneren som uttalte at JV er en pedofils drøm... Jeg kan ikke begripe hvordan de kan forsvare å beskytte overgripere på denne måten, og ødelegge livene til disse uskyldige barna. Snakk om hjernevasking...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 28. januar 2004 #3 Del Skrevet 28. januar 2004 ja jeg så det... ganske sjokkerende... men så lenge organisasjonen tjente på å beskytte de var liksom alt greit.. hvordan mennekser kan la noen som har begåttt seksuelle overgrep fortsette sin praksis er over min forstand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #4 Del Skrevet 28. januar 2004 Nå var det faktisk en del opplysninger som ikke kom frem i dette programmet. Bla at "overgrepene" skjedde mellom to gutter på henholdsvis 8 og 4 år. Verken disse guttene eller deres familier var Jehovas Vitner da dette skjedde, og når det kom menigheten for øre, ville ikke noen av familiene anmelde det til de rette myndigheter. Og det er jo hver enkelts valg, ikke sant? Synes det er litt slett journalistikk jeg da, at de ikke tar frem alle fakta i et dokumentarprogram som dette......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 28. januar 2004 #5 Del Skrevet 28. januar 2004 Alderen deres er ganske uvesentlig, men det virket som om de var mer opptatt av å beskytte menigheten enn å ta vare på barnet. Og det ble jo også tatt fram flere tilfeller, ikke bare ett. Poenget er at det skjer mange overgrep og at menigheten ikke tar det på alvor. Bare se på www.silentlambs.org så ser du litt mer om hva JV holder på med. Du sier også at de har valget om å anmelde eller ikke. Det er jo bare tull. De får jo beskjed om å ikke si det til noen, om å beskytte JV. De blir jo kasta ut av menigheten hvis de forteller det videre. Og de som er kasta ut er vel ikke de JV setter høyest. Å få beskjed om at man blir totalt tillintetgjort er sikkert koselig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #6 Del Skrevet 28. januar 2004 Nå var det faktisk en del opplysninger som ikke kom frem i dette programmet. Bla at "overgrepene" skjedde mellom to gutter på henholdsvis 8 og 4 år. Verken disse guttene eller deres familier var Jehovas Vitner da dette skjedde, og når det kom menigheten for øre, ville ikke noen av familiene anmelde det til de rette myndigheter. Og det er jo hver enkelts valg, ikke sant? Synes det er litt slett journalistikk jeg da, at de ikke tar frem alle fakta i et dokumentarprogram som dette......... At barn misbruker barn kan være like ille som at en voksen misbruker barn. Det handler, som det også ble sagt i dette programmet, om alvorlige krenkelser. Nå kan sikkert barn "utforske" hverandre, men om det stadig gjentar seg over flere år mot den andres vilje så er det like ille, etter min mening. Kanskje dette også er verre enn ellers fordi man er engstelig for at andre ikke vil ta en like alvorlig... Men jeg hadde også gjerne sett at alle fakta ble bedre opplyst i slike dokumentarprogrammer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #7 Del Skrevet 29. januar 2004 dette programmet vises på søndag, på nrk2. Skal i hvertfall jeg få med meg.- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #8 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg så ikke programmet, men nå er jeg rimelig forvirret. Kan noen forklare nærmere hva dette egentlig handlet om? Var dette, som en annen gjest sa, en sak som handlet om to familier der det hadde skjedd en overgrepshandling mellom to barn på hhv. 8 og 4 år? Og der familiene ikke var vitner når dette skjedde, men bestemte seg for å hemmeligholde dette senere? Hvis dette er riktig, blir det helt uforståelig at dette ble gjort for å "beskytte menigheten". Beskytte fra hva? Oppmerksomhet omkring en handling som skjedde før de aktuelle partene ble med i menigheten? Det ville da ikke reflektere negativt på menigheten, men denne type hemmelighold (som jo pleier å bli oppdaget før eller siden) kan definitivt skade ryktet til en hel menighet. Som det tydeligvis har gjort. Du sier også at de har valget om å anmelde eller ikke. Det er jo bare tull. De får jo beskjed om å ikke si det til noen' date=' om å beskytte JV. De blir jo kasta ut av menigheten hvis de forteller det videre.[/quote'] Dette vet jeg heldigvis at ikke er korrekt. Ingen "kastes ut" av en menighet hvis det ikke er snakk om trosspørsmål. I tillegg vil enhver som kjenner noen vitner eller leser litteraturen deres, vite at man blir entydig rådet til å anmelde slike forhold, og barn som opplever overgrep oppfordres sterkt til å betro seg til noen de stoler på. Det er faktisk mer sannsynlig at noen kunne bli kastet ut for å unnlate å gjøre noe med en overgrepssituasjon, siden en slik passivitet røper et dårlig moralsk gangsyn og en fundamental mangel på nestekjærlighet. (Som de som gikk forbi den skadde samaritaneren i lignelsen...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #9 Del Skrevet 29. januar 2004 Vil gjerne få sitere noe fra en pressemelding fra JV som jeg har fått lese. Programmet beskrev blant annet et konkret tilfelle der hovedpersonen, en 26 år gammel mann, beklagelig nok var blitt utsatt for seksuelle overgrep i sin barndom.Det ble fremstilt slik at det skulle dreie seg om et tilfelle av pedofili, det vil si seksuelle overgrep fra en voksen persons side overfor barn.Dette innslaget var i likhet med annet som ble sagti programmet, både villedende og usaklig,blant annet av følgende årsaker: *Begge de involverte var barn(henholdsvis omkring 8 og 4 år) da de seksuelle handlingene dem i mellom begynte, omkring 1980, og de var begge fortsatt mindreårige (henholdsvis 14 og 10 år ) da handlingene opphørte i 1987 *De seksuelle handlingene mellom guttene begynte omkring fem år før noen av foreldrene deres ble et medlem av Jehovas Vitner. Handlingene opphørte helt før noen av guttene selv ble et medlem, henholdsvis høsten 1988 og våren 1991 * I 1996, da guttene og foreldrene deres hadde vært Jehovas Vitner i noen år,ble menighetens eldste informert om de seksuelle handlingene som hadde funnet sted tidligere.Familiene bestemte seg imidlertid for å ikke melde fra om saken,verken til de sosiale myndigheter eller til de rettslige myndigheter. De eldste respekterte de involvertes ønske. TV-seere som verdsetter rettferdighet og ærlighet , ville ha satt pris på å få del i disse betydningsfulle opplysningene.Vi er sjokkert over at de som produserte det svenske programmet "Uppdrag granskning", som ble vist i "Dok1:Jehovas Vitner", utelukket disse og andre fakta. Våre medlemmer og sympatisører føler seg dypt krenket over at man på denne måten forsøker å forbinde Jehovas Vitner med seksuelle overgrep mot barn. Jehovas Vitner ser i likhet med samfunnet ellers svært alvorlig på misbruk av barn, og vil på ingen måte bidra til å holde slike overgrep skjult. Misbruk av barn er ikke bare straffbart, det er en form for overgrep som vekker avsky og som vi tar sterkt avstand fra. Hvis en slik sak dukker opp, ønsker vi å samarbeide helt og fullt med politi og myndigheter. Dette satt saken i et litt annet lys for meg hvertfall....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 29. januar 2004 #10 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg så ikke programmet, men nå er jeg rimelig forvirret. Kan noen forklare nærmere hva dette egentlig handlet om? Det handlet om at det skjer mange overgrep mot barn blant JV og at barna blir oppfordret til å tie og ikke anmelde. Var dette, som en annen gjest sa, en sak som handlet om to familier der det hadde skjedd en overgrepshandling mellom to barn på hhv. 8 og 4 år? Og der familiene ikke var vitner når dette skjedde, men bestemte seg for å hemmeligholde dette senere? Det var ikke bare to barn, men flere. Hvis dette er riktig, blir det helt uforståelig at dette ble gjort for å "beskytte menigheten". Beskytte fra hva? Oppmerksomhet omkring en handling som skjedde før de aktuelle partene ble med i menigheten? Det ville da ikke reflektere negativt på menigheten, men denne type hemmelighold (som jo pleier å bli oppdaget før eller siden) kan definitivt skade ryktet til en hel menighet. Som det tydeligvis har gjort. Det ble lagt fram JVs egne papirer hvor det blant annet sto at JV var viktigere enn barn som opplever overgrep. Og at ingen måtte anmelde, men at saken skull tas opp av tre eldste i menigheten. Det ble også sagt at det måtte to vitner til for at de i det hele tatt skulle kalle det en sak. Det var faktisk eldste der som innrømmet at de ikke anmeldte. Han innrømmet også at det var galt, men ettersom det var sånn det var bestemt så var det det. En av guttene som sto frem som offer for overgrep regna med å bli kasta ut av menigheten. Det ble han også. Her er forresten et lite sitat fra Vakttårnet: Hva om vedkommende bestemmer seg for å komme med en anklage?* Da kan de to eldste fortelle ham at han i tråd med prinsippene i Matteus 18: 15, personlig bør ta kontakt med den anklagede. Hvis han ikke er følelsesmessig sterk nok til å snakke med den anklagede ansikt til ansikt, kan han ringe eller skrive brev. På den måten får den anklagede anledning til å komme med en konkret uttalelse ovenfor Jehova med sitt svar på anklagen.... Eller kanskje den anklagede vil tilstå og det oppnås forsoning. For en velsignelse det vil være? Fotnote: (* Det kan også bli nødvendig å ta det skritt som er beskrevet i dette avsnittet, hvis saken er blitt allment kjent i menigheten.» «Hvis den anklagede nekter for at han har gjort det som blir sagt at han har gjort, bør de eldste forklare for anklageren at de ikke kan gjøre noe mer som et dømmende utvalg. Og menigheten vil fortsette å betrakte den anklagede som uskyldig. Bibelen sier at det må være to eller tre vitner for at et dømmende utvalg skal kunne gå til handling. («. Korinter 13 1; 1. Timoteus 5: 19) Selv om flere enn én skulle «huske» å ha blitt misbruk av samme person, er disse «minnene» av en slik art at de rett og slett er for usikre til at et dømmende utvalg kan basere sine avgjørelser utelukkende på dem og ikke på andre ting tillegg.» Sikkert veldig lett å ta personlig kontakt med en som har begått seksuelle overgrep mot deg. Og sikkert veldig lett å skulle snakk om det når det må to vitner til for å bli trodd. Les mer på www.watchtower.observer.org "Det er verd å merke seg at hele 36.638 personer måtte støtes ut av den kristne menighet (Jehovas Vitners organisasjon), flertallet av dem fordi de praktiserte umoral." Folk blir utstøtt. Det sier JV selv i sine regler. Jeg sier ikke at alle JVer er overgripere eller tilhengere av måten overgrepssaker blir behandle på. Men faktum er at det skjer mye overgrep og at disse blir dysset ned. Jeg kjenner flere eks-vitner og vitner. Jeg vet at eks-vitnene har opplevd JV som veldig destruktiv som organsiasjon, men at det helt kart finnes hyggelige og ålreite JVer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #11 Del Skrevet 29. januar 2004 Det var faktisk eldste der som innrømmet at de ikke anmeldte. Nå var det ingen eldste av Jehovas Vitner som deltok i programmet.... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 29. januar 2004 #12 Del Skrevet 29. januar 2004 Det var mange av de som ikke vill snakke med journalisten i det hele tatt, men det var en som lot seg intervjue og sa at de ikke anmeldte eller anbefalte folk å anmelde. Det var til og med en av overgriperne som ble intervjuet. Han tilsto overgrep, man sa at han hadde jo sagt unnskyld. Han var visst ganske godt anerkjent i menigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten over Skrevet 29. januar 2004 #13 Del Skrevet 29. januar 2004 Disse to nettstedene som Optimist refererer til, er nettsteder som ikke er "drevet" av JV , men av slike som er blitt ekskludert av forskjellige årsaker. Klart at disse er interessert i å sverte organisasjonens navn! Sammenligne det med en person som er blitt ekskludert fra et politisk parti. Tror jammen meg ikke h*n har utelukkende positive ting å si om sine tildligere partifeller. Dessyten finner jeg det litt rart at når slike ting kommer frem i media, så går det stort sett ikke på læresetninger, men på personer. Det samme gjelder vel også den menigheten i Sverige, hvor en pastorkone er drept........ - Sympatisør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #14 Del Skrevet 29. januar 2004 Det var mange av de som ikke vill snakke med journalisten i det hele tatt' date=' men det var en som lot seg intervjue og sa at de ikke anmeldte eller anbefalte folk å anmelde. Det var til og med en av overgriperne som ble intervjuet. Han tilsto overgrep, man sa at han hadde jo sagt unnskyld. Han var visst ganske godt anerkjent i menigheten.[/quote'] Dette vet jeg med sikkerhet, Optimist - det var ingen nåværende JV som lot seg intervjue i det programmet, etter samråd med Jehovas Vitners avdelingskontor i Sverige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 29. januar 2004 #15 Del Skrevet 29. januar 2004 De er val kanskje også interresert i å fortelle folk litt om hvordan det EGENTLIG er innenfor menigheten. Poenget er vel bare å belyse organisasjone fra innsiden, for folk får vel ikke så mye informasjon før de blir medlemmer, kanskje ikke som medlemmer heller. -Sympatisør; som sagt så er jeg ikke ute etter å ta personer. Jeg kjenner ikke deg og det kan godt hende du er et veldig trivelig menneske. Som sagt så kjenner jeg flotte mennesker som er med i JV.Jeg har også respekt for at folk er med i JV. Hvis du føler JV gir deg noe positivt så er det bra, men jeg ville bare belyse at det ikke bare er positivt. Overgrep skjer jo i alle miljøer, men det er ganske spesielt for JV at de utstøter medlemmer som står fram som overgrepsofre. Og at de anbefaler folk å vente med å anmelde, ikke tror på dem med mindre de har to vitner o.s.v. Jeg skjønner jo også at dere som er med i JV ikke er interessert i negativ omtale. Det er jo heller ikke sikkert dere vet om det som skjer innenfor menigheten, så jeg skal ikka ankalge "vanlige" Vitner for noe som helst, det er systemet det er noe galt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 30. januar 2004 #16 Del Skrevet 30. januar 2004 jeg skjønner ikke hvordan noen kan beskytte en sexovergriper.. noe er alvorlig galt et sted Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2004 #17 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg har lest alle fakta i denne saken. De fremkommer delvis i innleggene før her. Fakta er også oversendt alle aviser i dette landet i form av pressemelding, riktignok ble de ikke trykket. Jeg kjenner til JV fra innsiden. Jeg kjenner til flere historier av incest og pedofili fra hele mitt 34 år lange liv, to av dem fra innsiden av JV. Felles for disse to tilfeller: Angriper utstøtt av trossamfunnet. Offer fikk støtte i form av rådgivning og samtaler. Offerets pårørende fikk støtte. Angriper anmeldt og fengslet etter rettslig dom. JV tar sterkt avstand fra pedofile handlinger, og rentingslinjene til de eldste er at slike forhold anmeldes til myndighetene. Her er det ingen taushetsplikt innad i menighetene. JV som er utsatt for dette, blir ikke utstøtt for å snakke om slike forhold, og ikke vitner/pårørende heller, men en kan bli utstøtt for å forgripe seg på noen. Det som er verdt å merke seg er at JV som alle andre mennesker også er underlagt de lokale myndigheter, og må forholde seg til lov og orden som alle andre. Det er også for JV opp til politi, barnevern, skole osv å gripe fatt i slike saker. JV sine eldste har ingen utøvende myndighet overfor sine medlemmer utover det som har med trosspørsmål å gjøre, så jeg vil si at det her også er opp til det enkelte offer og dets familie å anmelde saken. Vi må ikke henge oss altfor mye opp i hvilket trosssamfunn folk tilhører i slike saker. Jeg er ganske sikker på at en vil kunne finne tilsvarende historeier innenfor f. eks. grupper som politimenn, leger, lærere eller medlemmer av statskirken. JV er dessuten intet ønskested for pedofile, da de ikke har egne grupper med barn under ledelse av voksne. Foreldrene er alltid tilstede ved all undervisning av barna. JV er på lik linje med andre opptatt av at barna deres skal vokse opp under trygge forhold, og ønsker heller ikke å legge forholdene til rette for at noen skal i ro og mak kunne forgripe seg på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 31. januar 2004 #18 Del Skrevet 31. januar 2004 jeg skjønner ikke hvordan noen kan beskytte en sexovergriper.. noe er alvorlig galt et sted Jeg skjønner ikke helt at å lavære å annmelde en 8 åring - mange år etter når vedkommende er blitt voksen - er å beskytte en sexovergriper? Hva kan en 8 åring dømmes for? Eller vente til han er voksen og da dømme ham for ting han gjorde som 8 åring? Jeg forstår ikke egentlig problemet her, men det er mulig jeg mangler vesentilig informasjon. For min del måtte det vært opp til fyren selv og anmelde saken dersom hans foreldre eller andre hadde ødelagt ham seksuelt på en måte som gjorde at han etterpå hadde sex med et annet barn. Men hvem skal anmeldes i dette tilfellet - spesielt så mange år etter. Og skal menigheten anmelde eller skal de anmelde selv? For overgrepene tok slutt så vidt jeg forsto - derfor er det heldigvis slik at begge disse barna klarte bevege seg videre i livet og kanskje det beste for dem er at de får lov til det og ikke må gå i rettsaler lang tid etterpå og rippe opp i det igjen. Kanskje de heller trenger noen å prate med for å bearbeide traumene sine. jeg forstår ikke helt hvem de tenker at skulle blitt straffet i denne saken... Opplys meg. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 1. februar 2004 #19 Del Skrevet 1. februar 2004 eeeh det var vel voksne som hadde misbrukt barn der også var det ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 1. februar 2004 #20 Del Skrevet 1. februar 2004 eeeh det var vel voksne som hadde misbrukt barn der også var det ikke.. Vet ikke jeg - slik jeg forsto det var dette om en 8 åring som hadde misbrukt en 5 åring. Men det er jo mulig en voksen hadde misbrukt denne 8 åringen i forkant da - der står ikke noe om det noe sted i denne tråden - og jeg forstår helt ærlig ikke noe. For det jeg vet kan denne 8 åringen ha blitt utsatt for noe av en fremmed i en eller annen sammenheng som har gjort at han gjorde dette - eller han har sett noe han ikke skulle ha sett eller... masse muligheter. Jeg er veldig interessert i å vite hvem det var ment de skulle ha anmeldt her i denne saken, for det har jeg ikke forstått. ettersom der tilsynelatende ikke er noen voksne skyldige personer innvolvert. Andre enn jehova vitne medlemmene som godtok personens valg om å ikke annmelde -noe som etter mitt syn viser at de tar hensyn og respekterer sine medlemmers ønsker. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå