AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Væææ, jeg er så nervøs!! Vi vant en budrunde på en OBOS-leilighet i dag, og jeg har så UTROLIG lyst på den!! Men så er det jo slik at medlemmer med lengre ansinnitet enn oss kan "ta" den til vårt bud... Meldefristen er sent i morgen kveld, og hittil er det vi de som står oppført på nettsiden med lengst ansinnitet p.t. Jeg vet at de oppdaterer siden kjapt (automatisk?) på dagtid dersom noen melder forkjøp, men hvordan er det på kveldstid? Jeg sitter jo og klikker innom siden flere ganger i timen for å sjekke om noen andre har meldt forkjøp, men det er kanskje meningsløst?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Jeg har fått forståelsen av at når et medlem melder forkjøp på OBOS sine nettsider blir ansienniteten automatisk oppdatert.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Mitt inntrykk er at denne muligheten ikke brukes så aktivt lenger selv om den er der. Det kan selvfølgelig skje, men ikke på noen av visningene jeg var på ble forkjøpsrett brukt da jeg sjekket for noen år siden. Det er jo faktisk litt som skal til for å bli trumfet. - De må ha lenger ansiennitet enn deg. Da jeg var i budrunder var det tydelig mange som hadde kjøpt medlemskap rett før de var på leilighetsjakt. Jeg hadde da noen års ansiennitet. - Den med høyere ansiennitet enn deg må også ha vært på visning på samme leilighet som deg. Selvsagt kan man med høyere ansiennitet ta en usett leilighet, men det er det nok få som gjør i praksis. Hvem vil vel kjøpe en usett leilighet?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Og mitt inntrykk er at anisennitet brukes ganske aktivt på OBOS-leiligheter i Oslo, da prisnivået er aldeles gale-Mattias, og det å tre inn på høyeste bud er enkelt og oversiktlig. For øvrig har mitt borettslag (OBOS) annerledes ansiennitetsregler. Eventuelle interessenter som er OBOS-medlemmer og dermed ønsker å kunne benytte seg av forkjøpsrett, må ha meldt inn dette, inkludert å ha finansene i orden, før budrunden setter i gang. Og de må da bestemme seg på svært kort tid (minutter til få timer) om de vil tre inn på høyeste bud eller ei. 3
Sol79 Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 Og mitt inntrykk er at anisennitet brukes ganske aktivt på OBOS-leiligheter i Oslo, da prisnivået er aldeles gale-Mattias, og det å tre inn på høyeste bud er enkelt og oversiktlig. Samme inntrykket har jeg. Veldig kjedelig når noen har tre uker på seg til å bruke forkjøpsretten og bruker den en halvtime før den utløper med medlemsskapet som er arvet etter bestefar slik at vedkommende har anisennitet fra fødselsdato. Been there. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #6 Skrevet 28. januar 2015 Samme inntrykket har jeg. Veldig kjedelig når noen har tre uker på seg til å bruke forkjøpsretten og bruker den en halvtime før den utløper med medlemsskapet som er arvet etter bestefar slik at vedkommende har anisennitet fra fødselsdato. Been there. omg, det burde ikke vært lov? om man skal bruke sin ansiennitet må de i hvert fall ha levd så lenge som de har hatt den! Gudhjelpes meg Anonymous poster hash: c2c88...497
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #7 Skrevet 28. januar 2015 Fatter ikke hele OBOS opplegget. Forbanna rare greier. Anonymous poster hash: f2113...c4a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #8 Skrevet 28. januar 2015 Og mitt inntrykk er at anisennitet brukes ganske aktivt på OBOS-leiligheter i Oslo, da prisnivået er aldeles gale-Mattias, og det å tre inn på høyeste bud er enkelt og oversiktlig. For øvrig har mitt borettslag (OBOS) annerledes ansiennitetsregler. Eventuelle interessenter som er OBOS-medlemmer og dermed ønsker å kunne benytte seg av forkjøpsrett, må ha meldt inn dette, inkludert å ha finansene i orden, før budrunden setter i gang. Og de må da bestemme seg på svært kort tid (minutter til få timer) om de vil tre inn på høyeste bud eller ei. Selger har to måter å ordne forkjøpsretten på. Han kan avklare forkjøpsrett, før boligen blir lagt ut til salg, eller han kan legge boligen ut for salg med visning tidlig i uken og med forkjøpsrett som går ut f.eks. fredag i samme uken. Da vil naturlig nok de som melder forkjøpsrett innen fredag tre inn i budet/prisen leiligheten ble solgt for. Har noen meldt forkjøpsrett før boligen legges ut hos megler, så sier de på sett og vis: vi skal ha boligen uansett pris, naturligvis må de da kunne fremlegge at de kan betale, men de har og mulighet til å trekke seg ut av forkjøpsretten. Anonymous poster hash: 5afa8...ecf
Tussilago_2 Skrevet 28. januar 2015 #9 Skrevet 28. januar 2015 Tilbake til spørsmålet, noen ganger oppdaterers dette raskt - andre ganger ikke. (Har meldt forkjøp noen ganger uten at dette har blitt oppdatert og andre ganger virker det som om det oppdateres fortløpende og raskt... Lykke til :-)
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #10 Skrevet 28. januar 2015 Send en mail til Obos og spør -> klart svar!Anonymous poster hash: 5afa8...ecf
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #11 Skrevet 28. januar 2015 Hadde TS fortsatt lurt på dette etter snart 3 år.. så var nok ikke OBOS det største problemet Anonymous poster hash: 04a1b...e45 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå