AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har nå fått henvisning til gynekolog og tenkte jeg da skulle ta opp å starte på Provera e.l. siden jeg ikke har hatt menstruasjon siden 2010. Det jeg lurer på er om Provera er nok eller om jeg (muligens) må bruke andre ting også som feks pergo. Noen som har erfaring med dette, når mensen har vært vekke lenge? Og MÅ mannen teste spermen også når det er tydelig at jeg er "problemet2 ?
-Pus- Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Vet ikke om Provera er godt nok for å "starte" sykluser igjen..... (Jeg fikk provera pga. meget uregelmessig /fraværende syklus.) Mannen min måtte ikke teste seg før jeg fikk Provera.
Athene Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Provera kan kickstarte syklusen, eller ikke. Hos meg virket det ikke. Provera gir heller ikke eggløsning, så det er ikke ett middel for å bli gravid, bare for å få en kunstig bortfallsblødning, som forhåpentligvis fører til at mensen kommer tilbake. Og med den også eggløsning på sikt. Pergo gir en fremprovosert eggløsning, og benyttes når man ønsker å bli gravid. Får du ikke regelmessig mens etter å ha forsøkt provera, forsøkes pergo sammen med provera. Mannen må ikke testes før du tar provera. Men skal testes før du begynner på pergo. Det er sterke hormoner fra kroppen, og synd om det er bortkastet fordi han også har problemer.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 Provera kan kickstarte syklusen, eller ikke. Hos meg virket det ikke. Provera gir heller ikke eggløsning, så det er ikke ett middel for å bli gravid, bare for å få en kunstig bortfallsblødning, som forhåpentligvis fører til at mensen kommer tilbake. Og med den også eggløsning på sikt. Pergo gir en fremprovosert eggløsning, og benyttes når man ønsker å bli gravid. Får du ikke regelmessig mens etter å ha forsøkt provera, forsøkes pergo sammen med provera. Mannen må ikke testes før du tar provera. Men skal testes før du begynner på pergo. Det er sterke hormoner fra kroppen, og synd om det er bortkastet fordi han også har problemer. Du sier alltid at mannen SKAL testes, er det et krav eller en anbefaling?
Athene Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Du sier alltid at mannen SKAL testes, er det et krav eller en anbefaling? De fleste gynekologer vil kreve det, men mange bryr seg ikke og skriver ut pergo i hytt og pine. Jeg forstår ikke hvorfor det er relevant hva gynekologer krever? Når man ser på fakta er konklusjonen klar: Test av mannen: tar ca 10 minutter, er smertefritt, enkelt, og krever ingen medisiner Pergotime: Til dels kraftige bivirkninger og plager over flere måneder, store hormoner tilført kroppen, ukjente langtidseffekter, og gjør det vanskeligere å bli gravid dersom mannen likevel er problemet. Sannsynligheten for at mannen har dårlig sædkvalitet: 10-20%, uavhengig av hva som feiler kvinnen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 De fleste gynekologer vil kreve det, men mange bryr seg ikke og skriver ut pergo i hytt og pine. Jeg forstår ikke hvorfor det er relevant hva gynekologer krever? Når man ser på fakta er konklusjonen klar: Test av mannen: tar ca 10 minutter, er smertefritt, enkelt, og krever ingen medisiner Pergotime: Til dels kraftige bivirkninger og plager over flere måneder, store hormoner tilført kroppen, ukjente langtidseffekter, og gjør det vanskeligere å bli gravid dersom mannen likevel er problemet. Sannsynligheten for at mannen har dårlig sædkvalitet: 10-20%, uavhengig av hva som feiler kvinnen. Men da kan du ikke si at mannen SKAL testes når ikke dette er et krav. Da er det jo opp til hver enkelt gynekolog. Jeg har aldri hørt om noen som har krevd det, derfor lurte jeg på om det var en regel eller ikke.
Athene Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Men da kan du ikke si at mannen SKAL testes når ikke dette er et krav. Da er det jo opp til hver enkelt gynekolog. Jeg har aldri hørt om noen som har krevd det, derfor lurte jeg på om det var en regel eller ikke. Dette er et forum for meningsutvekslinger. Min mening, felleskatalogens og legepensum, er at mannen SKAL testes. Men en del (utdaterte) gynekologer følger ikke fagets anbefalinger.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Dette er et forum for meningsutvekslinger. Min mening, felleskatalogens og legepensum, er at mannen SKAL testes. Men en del (utdaterte) gynekologer følger ikke fagets anbefalinger. Så lenge det ikke er et krav, så heter det at det er anbefalt!
Athene Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Så lenge det ikke er et krav, så heter det at det er anbefalt! Jeg forstår egentlig ikke hva du vil frem til med dette? Kverulere på enkeltord? Droppe alle vurderinger og nyanser, og anbefale TS at de ikke tester mannen først? Mitt svar på TS sitt spørsmål er at mannen SKAL testes før hun går i gang med pergo. Det ble ikke gjort da jeg ble satt på pergo. Det resulterte i ett år med store plager, før det ble konstatert at alt var bortkastet på grunn av mannens spermkvalitet.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 Jeg forstår egentlig ikke hva du vil frem til med dette? Kverulere på enkeltord? Droppe alle vurderinger og nyanser, og anbefale TS at de ikke tester mannen først? Mitt svar på TS sitt spørsmål er at mannen SKAL testes før hun går i gang med pergo. Det ble ikke gjort da jeg ble satt på pergo. Det resulterte i ett år med store plager, før det ble konstatert at alt var bortkastet på grunn av mannens spermkvalitet. Men du kan seriøst ikke si at mannen til ts SKAL testes, du kan anbefale det! Det blir for dumt at du skriver skal når ikke det finnes konkrete regler for det.
Athene Skrevet 11. mai 2012 #11 Skrevet 11. mai 2012 Men du kan seriøst ikke si at mannen til ts SKAL testes, du kan anbefale det! Det blir for dumt at du skriver skal når ikke det finnes konkrete regler for det. Dette blir for dumt. I faglitteraturen står det at mannen SKAL testes. Pakningsvedleggene til de ulike clomifenpreparatene, og felleskatalogens beskrivelse, veksler mellom å bruke ordet skal og bør med tanke på mannens spermkvalitet. Ordet anbefalt, som du har hengt deg opp i, brukes ikke i noen av de medisinske kildene. Ordbruken knyttet til dette ble jeg godt kjent med da jeg kjørte klagesak på gynekologen som feilbehandlet meg. Han mottok en skriftelig advarsel, der det ble vist til at han hadde gått på tvers av fagets retningslinjer, med tanke på at spermkvaliteten skulle vært undersøkt før jeg ble satt på sterke hormoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå