AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Inspirert av tråden: "beskriv den typiske lærerstudent og lærer" lurer jeg på hva dere tenker om sivilingeniører og sivilingeniørstudenter? Hva tenker dere når en dere møter på fest, hos fellesvenner eller i andre sosiale settinger forteller at de er eller studerer siv.ing? Har dere noen generaliseringer om denne yrkesgruppen? 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 Inspirert av tråden: "beskriv den typiske lærerstudent og lærer" lurer jeg på hva dere tenker om sivilingeniører og sivilingeniørstudenter? Hva tenker dere når en dere møter på fest, hos fellesvenner eller i andre sosiale settinger forteller at de er eller studerer siv.ing? Har dere noen generaliseringer om denne yrkesgruppen? Penge- og prestisjejegere. Hadde de vært genuint interessert i vitenskap ville de valgt realfag. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Penge- og prestisjejegere. Hadde de vært genuint interessert i vitenskap ville de valgt realfag. Sivilingeniørene har de samme fagene som realfagstudentene + tekniske fag. Man klarer ikke et masterstudie i naturvitenskap og teknologi om man ikke er genuint interessert i naturvitenskap. Ikke uttal deg om ting du ikke har snøring på. Og er man kun ute etter penger, så vil man ikke klare studiene, da det er veldig krevende. Tror du blander sivilingeiørene med siviløkonomene - økonomi-matten er enkel og der går det mange pengejegere der som ikke er de skarpeste hodene. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Penge- og prestisjejegere. Hadde de vært genuint interessert i vitenskap ville de valgt realfag. Siv.ing-program har også matte 1, 2, 3 og 4 de første årene, store og omfattende mattefag. Det er mye vanskeligere matte på siv.ing enn realfagstudier. Biologi og kjemi f.eks, det er ikke den vanskelige matten du må kunne akkurat, du må kun ha brukerkurs i matte.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Siv.ing-program har også matte 1, 2, 3 og 4 de første årene, store og omfattende mattefag. Det er mye vanskeligere matte på siv.ing enn realfagstudier. Biologi og kjemi f.eks, det er ikke den vanskelige matten du må kunne akkurat, du må kun ha brukerkurs i matte. Hvilket bare understreker prestisjejaget. Ingen av de jeg kjenner på siv.ing. er veldig glade i matte. De jeg kjenner som går realfagsmatte (BMAT) er genuint interesserte i matte. De jeg kjenner på siv.ing. er generelt veldig prestisjeorienterte. De vil ha anerkjennelse, tittel og lønn. Det som betyr noe er å være en del av eliten. Pappaguttfaktoren er faretruende høy, også blant jentene. Fasade er alt. Tro meg, jeg går på Gløs. Jeg vet godt hva jeg snakker om.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Hvilket bare understreker prestisjejaget. D.v.s. din iver etter å understreke prestisjen ved studiet ditt.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Penge- og prestisjejegere. Hadde de vært genuint interessert i vitenskap ville de valgt realfag. Det utsagnet faller på sin egen urimelighet. Enough said. Hvilket bare understreker prestisjejaget. Ingen av de jeg kjenner på siv.ing. er veldig glade i matte. De jeg kjenner som går realfagsmatte (BMAT) er genuint interesserte i matte. De jeg kjenner på siv.ing. er generelt veldig prestisjeorienterte. De vil ha anerkjennelse, tittel og lønn. Det som betyr noe er å være en del av eliten. Pappaguttfaktoren er faretruende høy, også blant jentene. Fasade er alt. Tro meg, jeg går på Gløs. Jeg vet godt hva jeg snakker om. Ingen av de naturviterne jeg kjenner er spesielt glade i matte. Og de obligatoriske mattefagene de har, sliter de med. Og en som studerer bachelor i matematiske fag vil da selvfølgelig like matematikk bedre enn en student som tar siv.ing i elektro, bygg etc. Det sier jo seg selv. Skal du sammenligne bmat med noen siv.ing-studier, så må du sammenligne det med fysikk og matematikk (siv.ing), der 50% av studentene fortsetter med doktorgradsstudier. Hva er så ille med å ha ambisjoner, da? "pappagutter" - mindreverdighetskomplekser, eller? Pappaguttene finner du på linjer som indøk og ikke på studier som nano, materialteknologi, fysmat etc. 3
Gjest Vodka Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Jeg kjenner hvertfall en siv.ingstudent som er veldig glad i matte. Og de fleste jeg kjenner som studerer siv.ing er ganske smarte og interessert i faget de studerer. Tror absolutt ikke de skal bli sivilingeniør bare for penger og prestisje 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #9 Skrevet 8. mai 2012 Jeg kjenner hvertfall en siv.ingstudent som er veldig glad i matte. Og de fleste jeg kjenner som studerer siv.ing er ganske smarte og interessert i faget de studerer. Tror absolutt ikke de skal bli sivilingeniør bare for penger og prestisje En må jo være interessert i et fag en skal lese i fem år og for å komme gjennom siv.ing må man ha forståelse for matematikk og naturvitenskap. Er man ikke faglig sterk og bare ute etter prestisje, så er jo ikke siv.ing det rette studiet.
Surriball Skrevet 11. mai 2012 #11 Skrevet 11. mai 2012 Og jeg som trodde alle bare så på oss som nerder...
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #13 Skrevet 12. mai 2012 Penge- og prestisjejegere. Utdanning lønner seg ikke i Norge.
Katana Skrevet 12. mai 2012 #14 Skrevet 12. mai 2012 Utdanning lønner seg ikke i Norge. Det er ikke alt som lar seg måle i penger, vet du... 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #15 Skrevet 15. mai 2012 Da jeg studerte til siv.ing så hadde jeg inntrykk av at gjennomsnittstudenten var en typisk sunn og frisk norsk ungdom. Det var fullt av folk i sporty klær som så ut som om de var på vei i skibakken eller kom rett fra klatretur. Det var selvfølgelig en del pappagutter (og jenter) og nerder av begge kjønn også (som kjent kan ikke alle være gjennomsnittlige), men stort sett var de fleste irriterende sporty og fornuftige. Mulig det har endret seg litt de siste årene, men jeg tviler på at hele Gløshaugen er tatt over av prestisjejagende rikmannsgutter altså. Det føles ikke spesielt prestisjetungt å være sivilingeniør, særlig rik blir man heller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #16 Skrevet 20. mai 2012 Jeg hadde ikke forventet så mange kommentarer om prestisjejag. Jeg kunne sikkert skrevet lange kåserier om de fleste studieretninger, men om ingeniørstudentene har jeg ikke så mye å si faktisk. De innvesterer i en solid yrkesretning med mange arbeidsmuligheter, i stedet for å studere et interessefag(realfag, histore, sosiologi etc). Klart de kan se frem til høye lønninger, men ambisjoner er bra!
Ingis Skrevet 20. mai 2012 #17 Skrevet 20. mai 2012 Da jeg studerte til siv.ing så hadde jeg inntrykk av at gjennomsnittstudenten var en typisk sunn og frisk norsk ungdom. Det var fullt av folk i sporty klær som så ut som om de var på vei i skibakken eller kom rett fra klatretur. Det var selvfølgelig en del pappagutter (og jenter) og nerder av begge kjønn også (som kjent kan ikke alle være gjennomsnittlige), men stort sett var de fleste irriterende sporty og fornuftige. Mulig det har endret seg litt de siste årene, men jeg tviler på at hele Gløshaugen er tatt over av prestisjejagende rikmannsgutter altså. Det føles ikke spesielt prestisjetungt å være sivilingeniør, særlig rik blir man heller ikke. Hehe, signerer denne;) Bergansjakken henger fremdeles høyt på Gløs, for å si det sånn!
SemperFi Skrevet 22. mai 2012 #18 Skrevet 22. mai 2012 Det utsagnet faller på sin egen urimelighet. Enough said. Ingen av de naturviterne jeg kjenner er spesielt glade i matte. Og de obligatoriske mattefagene de har, sliter de med. Og en som studerer bachelor i matematiske fag vil da selvfølgelig like matematikk bedre enn en student som tar siv.ing i elektro, bygg etc. Det sier jo seg selv. Skal du sammenligne bmat med noen siv.ing-studier, så må du sammenligne det med fysikk og matematikk (siv.ing), der 50% av studentene fortsetter med doktorgradsstudier. Hva er så ille med å ha ambisjoner, da? "pappagutter" - mindreverdighetskomplekser, eller? Pappaguttene finner du på linjer som indøk og ikke på studier som nano, materialteknologi, fysmat etc. Enig. Prestisje og ambisjoner, huff og huff! Her må du utdype deg. Utdanning lønner seg ikke i Norge. Du også, begrunn! Da jeg studerte til siv.ing så hadde jeg inntrykk av at gjennomsnittstudenten var en typisk sunn og frisk norsk ungdom. Det var fullt av folk i sporty klær som så ut som om de var på vei i skibakken eller kom rett fra klatretur. Det var selvfølgelig en del pappagutter (og jenter) og nerder av begge kjønn også (som kjent kan ikke alle være gjennomsnittlige), men stort sett var de fleste irriterende sporty og fornuftige. Mulig det har endret seg litt de siste årene, men jeg tviler på at hele Gløshaugen er tatt over av prestisjejagende rikmannsgutter altså. Det føles ikke spesielt prestisjetungt å være sivilingeniør, særlig rik blir man heller ikke. Enig.
Larsern Skrevet 23. mai 2012 #19 Skrevet 23. mai 2012 Her må du utdype deg. Var noen over som mente at siv.ing'er valgte dette for pengene og prestisjens del. Nå tviler jeg på at man finner mange som studerer 5 år med tekniske fag for å bli rike, uten at de har interesse av fagene og studieretningen.
SemperFi Skrevet 23. mai 2012 #20 Skrevet 23. mai 2012 Var noen over som mente at siv.ing'er valgte dette for pengene og prestisjens del. Nå tviler jeg på at man finner mange som studerer 5 år med tekniske fag for å bli rike, uten at de har interesse av fagene og studieretningen. Jepp, da snakker vi samme språk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå