Gå til innhold

Tør ikke si at jeg ikke fikk jobben.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22 år og bor hos foreldrene mine. Jeg studerer ikke akkurat nå, men skal studere til høsten. Jeg er arbeidsledig og jeg holder på å søke jobber, men det er ingen som svarer på søknadene mine. Foreldrene mine maser utrolig mye om at jeg må prate med NAV, gå på kurs, se om jeg har rett på noe, søke fler jobber osv osv. Jeg forstår at det er fordi at de vil at jeg ikke skal sitte hjemme hele dagen, og at jeg skal få en inntekt også. Det er jo det jeg vil, men det er bare så mye jeg kan gjøre.

For litt siden var jeg på et jobbintervju og det virket som at jeg hadde en god sjanse, da maste de mindre og jeg fikk være litt i fred. Nå har jeg fått beskjed om at jeg ikke fikk jobben, og jeg har ikke lyst å si det til dem... ikke enda. Jeg skal jo fortsette å søke og sånn, men jeg har lyst til å nyte det å ikke bli mast på så lenge jeg kan. Er det feil? Jeg sitter jo ikke på baken å gjør ingenting, jeg prøver så godt jeg kan å skaffe meg en jobb til sommeren.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lollo_lolsen
Skrevet

Når man er arbeidsledig har plutselig alle lov til å kommentere livet ditt, hva du burde gjøre og hva du absolutt ikke må gjøre. Det er ufattelig slitsomt og KAN føre til situasjoner som den du er i nå, bare for at masingen og alle meningene skal forsvinne for en liten stund. Det er ikke akkurat sånn at man kan bryte seg inn et sted å bare begynne å jobbe. Man må jo faktisk bli ansatt, og søker man på jobber, ja så gjør man en god innsats.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Søk på en sommerjobb da. Du skal jo studere til høsten uansett.

Skrevet

Søk på en sommerjobb da. Du skal jo studere til høsten uansett.

Er jo det TS driver med. Les startinnlegget en gang til kanskje?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Har hentet mamma på jobb nå. Hun spurte ikke om jeg hadde hørt noe, men hun maste likevel. Hun sa at om jeg ikke hører noe innen i morgen så må jeg ringe NAV, få hjelp til å melde meg på et kurs osv osv. Samme greien om igjen. Jeg bare latet som om jeg ikke hadde hørt noe. Men det klikket litt for meg da. Jeg sa klart i fra om at jeg ikke ville prate om det, og at jeg visste hva jeg måtte gjøre selv uten at hun måtte si det. Da begynte hun å si ting som "men jeg er moren din, jeg må få lov til å gi deg råd."

Jeg trodde ikke det gikk an å føle seg enda mer deprimert, men det gjør det faktisk.

Jeg søker sommerjobber, og deltids jobber som jeg kan ha langs studiene. Jeg har en venninne som har jobbet i en butikk siden hun var ungdom. Hun sier at sjefene hennes ansetter ikke folk på vår alder. Jeg er for gammel. De vil ha folk som er nettopp blitt 18, slik at de kan selge alkohol og tobakk, men at de ikke får like mye i lønn som de som er litt eldre.

AnonymBruker
Skrevet

Aha. Jeg var redd for at det var en gjens tankegang hos butikksjefer. Er selv arbeidsledig og over 20 år. Har studert på høyskole i noen år, og søkt blant annet butikkjobber. Uten å få svar. Har lurt på dette om sjefene ikke ansetter meg på grunn av alder og kvalifikasjonene mine. Siden jeg ser jo ofte kun personer som er yngre enn meg i butikker. Syns det er blodig urettferdig siden jeg hadde stått på hundre prosent bare jeg fikk meg en jobb. Du har min medfølelse trådstarter. Det er ikke lett å få seg jobb nå til dags.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aha. Jeg var redd for at det var en gjens tankegang hos butikksjefer. Er selv arbeidsledig og over 20 år. Har studert på høyskole i noen år, og søkt blant annet butikkjobber. Uten å få svar. Har lurt på dette om sjefene ikke ansetter meg på grunn av alder og kvalifikasjonene mine. Siden jeg ser jo ofte kun personer som er yngre enn meg i butikker. Syns det er blodig urettferdig siden jeg hadde stått på hundre prosent bare jeg fikk meg en jobb. Du har min medfølelse trådstarter. Det er ikke lett å få seg jobb nå til dags.

ENIG! :sjenert:

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå innom butikkene for å høre om de har lest jobbsøknadene dine etter en uke eller to. Svarer de nei, så kommer du tilbake uken etter. Vis interesse, selv om det er ubehagelig for deg. Det er virkelig ikke lett å være ung arbeidssøker i dag, og jeg har selv hatt foreldre som har mast om det samme.

Skrevet

:klem: til deg TS! Jeg vet hvordan det er å bli mast på konstant, med folk som forteller deg hvem du skal kontakte og hvordan du skal gå frem og alt mulig... Jeg har strevd i evigheter med å få meg sommerjobb (er student og må ha relevant praksis, men må skaffe den selv), og fikk meg endelig jobb i går. Det er veldig, veldig mange om beinet, og mange jobber blir aldri lyst ut en gang, men bare gitt til folk som har kontakter innen bedriften.

Foreldrene mine har mast masse på meg, enda jeg brukte timesvis på å lete opp relevante bedrifter, ringe og maile dem, skrive søknader... Veldig slitsomt! Men jeg kan trøste deg med at det som regel ordner seg for flinke jenter som gjør en god innsats :) Så da ordner det seg nok for deg også!

Skrevet

Har vært igjennom samme mølla for noen år siden. Jeg gikk på NAV, og ble påmeldt et jobbsøkerkurs hos dem. Fikk faktisk en del tips om hvordan gjøre søknaden bedre osv, men i bunn og grunn fikk jeg betalt av NAV for å bare delta på kurset :)

Kan det være en midlertidig løsning for deg da? da får du litt inntekt og noe å bedrive dagene med, samtidig som du fortsette å søke jobber osv..

Ingen som vil ringe NAV og innrømme at de trenger hjelp, men det kan jo faktisk hjelpe og :)

Gjest Gjest
Skrevet

Har du prøvd deg på sykehjem, renhold etc? De tar ofte i mot søkere i 20 års alderen. Samme med barnehager. Da kan ikke søkerne være så unge som 18år.

Det er også lønnsomt å stikke innom med cven selv. Gir bedre inntrykk.

Skjønner imidlertid godt at du ikke orker maset! Kan du ikke be dem holde opp? Fortell dem at det er veldig vanskelig å få jobb når man er over 20..

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå på nav kurs..(eller det kan du men ikke begynn å jobb gjennom nav)

Du får nesten ingenting betalt

Skrevet

Å gå på NAV- kurs når du skal begynne å studere til høsten er jo bare tull. Si det til foreldrene dine. Dette er kurs for langtidsledige som ikke har så mange andre muligheter.

Jeg ville tatt kontakt med vikarbyråer. De får stadig henvendelser, og selv om du bare får korte oppdrag i begynnelsen, vil du gradvis opparbeide deg mer erfaring, og byrået vil se på deg som en pålitelig og god ressurs. En annen løsning er å gå rundt til ulike institusjoner og spørre om de har behov for ringevikarer. Gamlehjem, ungdomshjem, psykiatri, etc.

Med mindre du bor på et knøttlite sted burde det være nok av kortvarige jobboppdrag å få.

• Liker 1
Skrevet

Med mindre du bor på et knøttlite sted burde det være nok av kortvarige jobboppdrag å få.

Hun vil jo ikke ha kortvarige. Hun trenger en sommerjobb OG en deltidsjobb ved siden av studiene.

Skrevet

Hun vil jo ikke ha kortvarige. Hun trenger en sommerjobb OG en deltidsjobb ved siden av studiene.

En ting er hva man egentlig vil ha, noe annet er hva som er tilgjengelig og hva som er enklest å få.

Siden det ser ut til at ts har hatt liten suksess med det hun har forsøkt så langt, altså å søke på konkrete, utlyste jobber/vikariater, er det på tide å tenke alternativt.

Siden hun bor hjemme, og det uansett ikke ser ut til at hun mottar noen støtte fra NAV, vil alle typer oppdrag innebære en økonomisk opptur.

AnonymBruker
Skrevet

En ting er hva man egentlig vil ha, noe annet er hva som er tilgjengelig og hva som er enklest å få.

Siden det ser ut til at ts har hatt liten suksess med det hun har forsøkt så langt, altså å søke på konkrete, utlyste jobber/vikariater, er det på tide å tenke alternativt.

Siden hun bor hjemme, og det uansett ikke ser ut til at hun mottar noen støtte fra NAV, vil alle typer oppdrag innebære en økonomisk opptur.

Og alle typer oppdrag vil virke positivt på en CV. Da har man vist vilje til å jobbe og at man gjør hva man kan fremfor å sitte hjemme og håpe på at alt faller i fanget på en.

(Sier ikke at TS gjør dette, men det er inntrykket mange dessverre har av unge som ikke har jobb.)

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Det er ikke noe artig å bli mast på av verken foreldre eller venner om akkurat dette! Men jeg mener at hvem som helst kan få seg jobb innen en uke om de orker å bruke 10% av den tiden den gjennomsnittlige person bruker på Facebook i løpet av en uke. Husk at du skal studere og at det spiller ingen rolle hva du jobber som under studiet. Senk på kravene. Det viktigste er jo at du begynner å få en inntekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...