AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 En liten bagatell kanskje, men jeg lurer på hva dere mener. Som sagt så fant 7-åringen min en 200-lapp for drøyt 3 uker siden, på skolegården. Hun ble selvfølgelig glad og fortalte lærern hva hun hadde funnet da friminuttet var over. Lærern sa at hun måtte se om pengene hadde en eier, og tok dem. Det syns dattern min var fornuftig. Men i dag forteller dattern min at hun hadde spurt om pengene var blitt etterlyst, om noen savnet dem. Da fikk hun til svar og ingen hadde spurt etter 200-lappen, men hun kom ikke til å få den tilbake for det. Ikke nå og ikke senere. Syns dere det er riktig? Mannen min syns ikke det og er veldig opptatt av at ting skal være fair. Jeg syns vel også hun skal belønnes for at hun sa ifra om pengene. Og selv om man finner penger utenfor en butikk feks. betyr vel ikke det at butikkeieren er mer rettmessig eier av pengene enn finneren? 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 Jeg er enig med dere, det var urimelig av læreren å beholde de 200 kr. Hun fant dem, var ærlig. Ingen har etterlyst dem, da er de etter loven hennes! Ellers er finnelønn ca 10% av verdien om jeg husker rett:) 25
Gjest miss89 Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Jeg syntes absolutt hun skal få beholde pengene, finneren er vinneren uansett alder. Hva skjer nå da? Læreren skal få 200-lappen? Dette blir helt feil, dere må snakke med læreren.. 23
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 For det første syns jeg det var veldig fornuftig av jenta di og si fra til læreren sin om hva hun hadde funnet Jeg syns gså det var bra av læreren å avvente litt for å se om den rettmessig eieren dukket opp. Men siden ingen har savnet pengene, syns jeg det er bare rett og rimelig at hun skal få beholde pengene. Eventuelt kunne læreren spurt om hun ikke ville bruke pengene på noe som hele klassen kunne dra nytte av. Sa læreren noe om hva som skulle skje med pengene da? 9
The Kitten Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Hva mener lærer at hun skal lære av dette da? Er man ærlig og sier i fra får man ingenting igjen for det? 24
Gjest mari kontrari Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Dersom ingen har etterlyst pengene syns jeg datteren din burde få alt. Det er ingen grunn til at skolen eller læreren skal få pengene når det ikke er de som har verken mistet eller funnet de, og ingen er tjent med at den bare låses i en skuff for alltid. Hadde det vært en større sum (typ mange tusen) burde man kontaktet politiet, men i dette tilfellet syns jeg ikke summen er stor nok. Det eneste riktige slik jeg ser det er at læreren gir datteren din pengene, evt. gjennom deg, og at du/læreren sier at de er hennes fordi man ikke fant eieren, og fordi det var helt rett av henne å gå til en lærer, eller noe sånt. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Ok, da høres det ut som dere flere er enig med meg og mannen. Føler bare det er litt ubehagelig å spørre etter pengene, men det går jo på prinsipp. Og jeg lurte virkelig på om vi tok fullstendig feil her og var helt på vidda. Vet egentlig ikke helt hva argumentasjonen til lærern går på, hun har ikke sagt hva pengene skal brukes på. Ser for meg at det blir noe godt til kaffen på lærerværelset, hvem vet. Men barn bør jo respekteres på lik linje med voksne. Dette skurrer litt i mine ører altså. 2
Gjest Best Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Ungen bør få 20,- og så kan resten brukes til f.eks. en ball eller annen leke til klassen. 3
Chiyo Skrevet 8. mai 2012 #9 Skrevet 8. mai 2012 Det syns jeg er veldig urettferdig. Da jeg gikk på vgs fant jeg en 50-lapp utenfor skolen min, og selv om det bare var 50 kroner, tok jeg den med inn på kontoret. På kontoret spurte skrev de ned navnet mitt og klassen min. Jeg hadde helt glemt hele greien, men så på klasse avslutningen vår før jul, gav læreren min meg 50-lappen fordi ingen hadde hentet den. Jeg bryr meg ikke personlig så mye om jeg hadde fått en 50-lapp eller en 200-lapp, men rett skal være rett, og for en 7 åring betyr det sikkert litt mer. 10
OhSerendipity Skrevet 8. mai 2012 #10 Skrevet 8. mai 2012 (endret) Hvis hun fant 200-lappen utenfor skolens område, har ikke læreren noen flere rettigheter enn en tilfeldig forbipasserende. Læreren hennes har ingen myndigheter utenfor skolens område (bortsett fra i forbindelse med skolerelaterte arrangementer), så teknisk sett har hun ikke noe mer rett til å blande seg inn i hvordan 200-lappen blir håndtert enn det datteren din har. Det blir litt som å stjele 200 kr fra et lite barn. Kanskje ikke så rart med den lønna lærere får, men likevel... det må føles utrolig urettferdig for datteren din som gjorde det rette og likevel ble behandlet "urettferdig" (for å se det fra en 7-årings perspektiv). Jeg ville ringt læreren hvis jeg var moren hennes, og gitt datteren en ny 200-lapp hvis læreren ikke ga den tilbake. Endret 8. mai 2012 av OhSerendipity 8
The Kitten Skrevet 8. mai 2012 #11 Skrevet 8. mai 2012 Ungen bør få 20,- og så kan resten brukes til f.eks. en ball eller annen leke til klassen. Hvorfor bør resten gå til klassen? Det er var ikke de som fant den. 30
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #12 Skrevet 8. mai 2012 Hvorfor bør resten gå til klassen? Det er var ikke de som fant den. Det sier mannen min også... 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #13 Skrevet 8. mai 2012 Hvis hun fant 200-lappen utenfor skolens område, har ikke læreren noen flere rettigheter enn en tilfeldig forbipasserende. Læreren hennes har ingen myndigheter utenfor skolens område (bortsett fra i forbindelse med skolerelaterte arrangementer), så teknisk sett har hun ikke noe mer rett til å blande seg inn i hvordan 200-lappen blir håndtert enn det datteren din har. Det blir litt som å stjele 200 kr fra et lite barn. Kanskje ikke så rart med den lønna lærere får, men likevel... det må føles utrolig urettferdig for datteren din som gjorde det rette og likevel ble behandlet "urettferdig" (for å se det fra en 7-årings perspektiv). Jeg ville ringt læreren hvis jeg var moren hennes, og gitt datteren en ny 200-lapp hvis læreren ikke ga den tilbake. Litt i gråsonen den der, for de skal egentlig ikke gå utenfor skolens område i friminuttene. Og dette var i skoletida. Så at den lå like utenfor skolens område er egentlig ikke noe å tenke på, men har jo vært innom de tankene der selv også. Derfor jeg nevnte det. 1
HvittHus Skrevet 8. mai 2012 #14 Skrevet 8. mai 2012 Jenta burde selvfølgelig ha fått pengene, i det minste finnerlønn, men jeg hadde ikke klart å få meg til å ringe læreren for å kreve pengene.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #15 Skrevet 8. mai 2012 Jeg bryr meg ikke personlig så mye om jeg hadde fått en 50-lapp eller en 200-lapp, men rett skal være rett, og for en 7 åring betyr det sikkert litt mer. Jeg tenker også at rett skal være rett. Menneskeverd, respekt, hele den pakka der. Et barn skal ha samme rettigheter som en voksen, også når det gjelder å finne en 200-lapp som ikke tilhører noen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #16 Skrevet 8. mai 2012 Jenta burde selvfølgelig ha fått pengene, i det minste finnerlønn, men jeg hadde ikke klart å få meg til å ringe læreren for å kreve pengene. Tenker på å skrive noe i meldeboka. Men litt ubehagelig ja. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #17 Skrevet 8. mai 2012 Finneren er vinneren. Læreren var ikke finneren. Men skal læreren være sånn så synes jeg du burde si i fra. Si det på foreldremøte så kan alle vite at det er ikke en lærer å stole på. Datteren din gjorde det riktige og det man bør gjøre, selv om jeg vil si "putt den i lomma og lat som ingenting". Men neste gang, da den, men vent ei stund og se om noen melder seg før man bruker den. 3
Antheia Skrevet 8. mai 2012 #18 Skrevet 8. mai 2012 Syns dere skal be om et møte med denne læreren, og snakke sammen ansikt til ansikt om hva hun tenkte å gjøre med pengene, og hvorfor ikke datteren din får dem tilbake. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #19 Skrevet 8. mai 2012 Datteren din bør få beholde dem! Finner'n er vinner'n, eller hva? 1
apekatt Skrevet 8. mai 2012 #20 Skrevet 8. mai 2012 Ringe læreren? Eh, dårlig ide. Hun har nok brukt de pengene for lengst, er ikke vits å være naiv og tro at læreren gjemmer den i tilfelle noen skulle etterlyse pengene. For det er bare bullshit. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå