-ida- Skrevet 27. januar 2004 #1 Skrevet 27. januar 2004 Jeg har snart bursdag og må derfor stille med kake på jobb og hjemme. Har fått en sånn kremsprøyte til jul som jeg tenkte å prøve. Men hvordan få kaken til å bli høy, altså ikke falle fullstendig sammen når jeg tar den ut av ovnen og hvordan dele kaken opp i tre deler? Noen knivtips eller skjæreteknikker. Jeg er helt grønn på sånn og trenger sårt noen råd.
Gjest Lea Skrevet 27. januar 2004 #2 Skrevet 27. januar 2004 Hva med å bake 2 sukkerbrød, slik at du kan bygge på med et ekstra lag om den blir for flat Jeg bruker en sy-tråd til å dele sukkerbrød. Legger den rundt sukkerbrødet og drar til. Blir helt fint og jevnt.
Arkana Skrevet 27. januar 2004 #3 Skrevet 27. januar 2004 Kaker som inneholder stivpisket eggehvite og/eller skal være litt rå inni, er gjerne de som faller sammen. Et vanlig sukkerbrød derimot skal ikke falle sammen. Sytråd-trikset er ganske lurt, selv synes jeg det er best med bare en stor skarp kniv som glir lett gjennom kaken.
Pusekatt Skrevet 27. januar 2004 #4 Skrevet 27. januar 2004 Jeg har snart bursdag og må derfor stille med kake på jobb og hjemme. Har fått en sånn kremsprøyte til jul som jeg tenkte å prøve. Men hvordan få kaken til å bli høy' date=' altså ikke falle fullstendig sammen når jeg tar den ut av ovnen og hvordan dele kaken opp i tre deler? Noen knivtips eller skjæreteknikker. Jeg er helt grønn på sånn og trenger sårt noen råd.[/quote'] Mekk sukkerbrød, og pisk eggedosisen GODT. Eggedosisen skal være tykk. Sikt mel og bakepulver i, dette vendes forsikrig i med en ballongvisp. IKKE rør kraftig her, da blir kaken lav (pga at du rører ut luften i eggedosisen).
-ida- Skrevet 28. januar 2004 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2004 Tusen takk for all hjelp, jeg skla prøve å bake i helgen, håper det går bra.
*Lisa* Skrevet 28. januar 2004 #6 Skrevet 28. januar 2004 Lite tilleggstips bare! Før du deler sukkerbrødet: lag et lite merke med kniven på kanten av kaken, fra øverst til nederst. Når du legger lagene oppå hverandre igjen, bruk merket til å justere sånn at lagene blir liggende samme sted som før du delte kaken. Da er det ikke så farlig om du har delt litt skjevt noen steder, kaken vil fortsatt bli rett og fin. hmm.. det var vanskelig å forklare... :-? håper noen skjønte hva jeg mente! *Lisa*
Fru Snurp Skrevet 28. januar 2004 #7 Skrevet 28. januar 2004 Og et tips til for å få kaken høy og fin: Når den er stekt legger du formen (med kaken inni selvsagt) oppned på en rist og lar den avkjøles sånn. Dermed holder den formen, og faller ikke ned på midten.
Nøste Skrevet 28. januar 2004 #8 Skrevet 28. januar 2004 Når kaken er ferdig stekt så opner du å la døra stå på gløtt å la kaken stå litt før du tar den ut , for da synker ikke kaken i sammen. Men for at du skal få en høy å fin kake må du vispe minst i 15 minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå